Vattenpest som dör

#1 - 25 augusti 2004 17:30
Hejhej, krångelmoster på språng!

Tänkte bara fråga hur jag kan misslyckas så fatalt med vattenpesten när jag lyckas med nästan allt annat... Några idéer om vad jag gr för fel? För jag är ärligt talat lite trött på att ha stora blaffiga svärdplantor och stora fina röda växter men inte ens kunna få vattenpesten att överleva en månad...
#2 - 25 augusti 2004 17:43
Temperaturen kan vara för hög.
Hade det problemet med mina, som bara tynade bort..
Prova sänka tempen lite...
#3 - 25 augusti 2004 17:51
Jag har tom testat att ha dom i 19gradigt vatten... Det hjälper inte mig eller mina växter...
#4 - 25 augusti 2004 18:32
Vattenpest gillar ganska hårt vatten har jag för mej...
Och bra med ljus för den delen...
Förutom kallare vatten...
Men å andra sidan tror jag jag kan fiska upp snudd på ett ton vattenpest i Nässjö där vattnet gissningsvis inte är särskilt hårt - men å andra sidan bra med solljus...
#5 - 26 augusti 2004 13:37
Jag har nog testat allt som inte tar död på fiskarna (även om det varit nära ett par gånger!) Jag har testat massor av närings grunkor = alger + död vattenpest, jag har testat att sänka temperaturen = ledsna fiskar + död vattenpest, jag har testat stenhårt vatten (jag har sådant i mitt 120L, engelsksjösten hehe) = död vattenpest, jag har testat rent solljus = vattenpesten dör långsammare... Alla kombinationer har jag också testat, resultat, ingen märkbar skillnad... INGET har fått denna "enkla" växt att överleva mer än 4 veckor i något av mina akvarium. Det mest irriterande är att jag har en helröd växt (kommer ej ihåg namnet) som gör sig bäst i kontrast med vattenpestens underbara gröna... Och den växer minsan trots sina rigorösa krav på ljus och temperatur... Detta är verkligen den första hobby jag provat som gett mig huvudvärk och någon form av motstånd, och jag har provat mycket!
#6 - 26 augusti 2004 14:04

Jag har nog testat allt som inte tar död på fiskarna (även om det varit nära ett par gånger!)

När det gäller växter är det ingen idé att överdriva. Jag ska inte säga "less is more", för det stämmer inte heller. Lagom mycket näring och alla växter hoppar igång.

Jag har testat massor av närings grunkor = alger + död vattenpest

Vattenpest är i första hand en växt som tar näring från vattnet. Lerkulor ger mest järn. Är du duktig med vattenbyten finns det därmed inte mycket för vattenpesten att leva av.

, jag har testat att sänka temperaturen = ledsna fiskar + död vattenpest,

Temperaturen kommer aldrig vara den avgörande faktorn mellan bra och dålig tillväxt om du inte överdriver in absurdum (lägre än 15 grader eller högre än 32 grader).

Jag betvivlar starkt att du har kunnat sänka temperaturen lägre än rumstemperatur och hållt denna temperatur i 2-3 veckor vilket krävs för att du ska kunna dra någon slutsats om växterna. Eller du kanske har ett kylaggregat?

jag har testat stenhårt vatten (jag har sådant i mitt 120L, engelsksjösten hehe) = död vattenpest,

Sedan när fick man högre hårdhet på vattnet med Engelsk sjösten? Jag vet att ryktet går om det, men jag har Engelsk sjösten och detpåverkar inte hårdheten ett skvatt.

jag har testat rent solljus = vattenpesten dör långsammare...

Nejdu. Den gubben går inte. Näringsupptaget går snabbare med intensivt ljus. Solljus = Snabbare död om det är en näringsbrist.

Alla kombinationer har jag också testat, resultat, ingen märkbar skillnad... INGET har fått denna "enkla" växt att överleva mer än 4 veckor i något av mina akvarium.

Du ger ingen gödning i vattnet, så det förstår jag.

Detta är verkligen den första hobby jag provat som gett mig huvudvärk och någon form av motstånd, och jag har provat mycket!

Du har inte påverkat någon parameter som har med växterna överlevnadskrav att göra. Du har pillat lite på saker runtomkring som kan få tillväxten aningens bättre och sämre om det finns näring och man håller dessa förändringar stabila över 2-3 veckor.

För att lösa gåtan vill jag veta hur den tynar bort. Hur färförändringar sker, om det kommer några nya skott överhuvudtaget och hur dessa skott ser ut i färgen osv.

Ska jag gissa utifrån den knapphändiga information du gett så lutar det åt kväve och fosforbrist i vattnet. Speciellt med tanke på att dina rotade växter trivs bra, men inte vattenpesten.
#7 - 30 augusti 2004 03:33
Kan vara, kan vara men med tanke på att jag är slarvigare än... jag vet inte vad... Och således byter som man ska i ett av 3 kar och har vattenpest i alla 3...

Gödning? Om de små rackarna får gödning?!? jag tror jag i mitt 600L har hällt i snart 2L FloraPride (ska inte ha gått åt mer än max en liter... om ens så mycket...) Allt i det karet är nu luddigt utom fiskarna...

De blir lite bleka, som om de vacklar mellan att leva och dö, blir lite bruna, blir mer bruna, blir lite genomskinliga och börjar falla sönder... sen ligger "bladen" och dräller över hela botten...

Detta kan ske på 3 vis
1; snabbt som attans, från att växten nuddar vattnet till 3,5timmar senare kan den ha lösts upp helt

2; låååååååååååångsamt, börjar oftast där rötterna "bör" komma, ibland kan "nyare" skott (sådana som måste ha uppståt dom senaste 2-3dagarna i affären om man ska tro vad andra säger om växthastigheten) och flyter runt ett par dar innan de och ger upp och går samma öda till mötes

3; I sakta mak. Växterna lever upp till en vecka på gränsen till att dö, dvs dom är gröna men lite skira och man SER att de börjar anta den lite brunare färgen... Sen antar de den bruna färgen och går sönder i mindre och mindre bitar som förpestar synen av akvariet...

Det "roliga" är att alger håller på att ta över i en sådan rasande fart att jag nu är tvungen att skrapa de 3 rutorna jag kommer åt minst 2ggr/dag. Det är inte så roligt
#8 - 30 augusti 2004 03:40
Jag bör kanske tillägga att jag även har en del problem med min skruvvallisneria, den gör som vattenpesten, blir brun-genomskinlig och dör. Den hade rot när jag köpten den, den har fortfarande rötter, men den dör lik väl. Så där rök väl teorin om att de "rotade" klarade sig bättre. Har även en röd växt som växer oroväckande väl trots att jag i affären blev varnad för att den förmodligen skulle krångla.
#9 - 30 augusti 2004 06:36
Ett litet tips kan vara att vattenpest tycker om att stå i "drag" och förtinar ofta om den står i för lungt vatten.
[:-42]
#10 - 30 augusti 2004 11:31
Att även en annan bikarbonatsväxt som Vallisneria far illa tyder på att du har lågt KH. Bikarbonat kanske skulle hjälpa upp båda dessa.

Gödning? Om de små rackarna får gödning?!? jag tror jag i mitt 600L har hällt i snart 2L FloraPride (ska inte ha gått åt mer än max en liter... om ens så mycket...) Allt i det karet är nu luddigt utom fiskarna...

Om växterna är helt begränsade av något som inte Florapride innehåller så kan dom inte ta upp Florapriden överhuvudtaget. Alger är aldrig näringsbegränsade på samma sätt så dom tar gärna upp den.

Är växterna begränsade av kol (bikarbonat och CO2) så kommer dom inte ta upp någon gödning alls, men eftersom algerna klarar oehört mycket lägre näringsnivåer än växterna kan dom dansa på fullt uppdukat bord.

Det paradoxala är alltså att om man ser till att stoppa ner allt i vattnet som växterna behöver (CO2, TMG, KNO3 och KH2PO4) så kommer växterna bli glada, växa och ljuskonkurrera ut algerna. Algerna kommer dessutom inte kunna sätta sig på växterna.

Tror inte du vill pyssla med CO2, så skaffa bikarbonat istället. Eftersom växter har svårt att dra kol ur karbonater så blir gödningsdoseringen därefter: Väldigt låg. Max halva gödningsdoseringen.
#11 - 30 augusti 2004 12:20
maria, jag plaserade vattenpesten längst med långsidan där utblåset är...

Annons