Jag har nog testat allt som inte tar död på fiskarna (även om det varit nära ett par gånger!)
När det gäller växter är det ingen idé att överdriva. Jag ska inte säga "less is more", för det stämmer inte heller. Lagom mycket näring och alla växter hoppar igång.
Jag har testat massor av närings grunkor = alger + död vattenpest
Vattenpest är i första hand en växt som tar näring från vattnet. Lerkulor ger mest järn. Är du duktig med vattenbyten finns det därmed inte mycket för vattenpesten att leva av.
, jag har testat att sänka temperaturen = ledsna fiskar + död vattenpest,
Temperaturen kommer aldrig vara den avgörande faktorn mellan bra och dålig tillväxt om du inte överdriver in absurdum (lägre än 15 grader eller högre än 32 grader).
Jag betvivlar starkt att du har kunnat sänka temperaturen lägre än rumstemperatur och hållt denna temperatur i 2-3 veckor vilket krävs för att du ska kunna dra någon slutsats om växterna. Eller du kanske har ett kylaggregat?
jag har testat stenhårt vatten (jag har sådant i mitt 120L, engelsksjösten hehe) = död vattenpest,
Sedan när fick man högre hårdhet på vattnet med Engelsk sjösten? Jag vet att ryktet går om det, men jag har Engelsk sjösten och detpåverkar inte hårdheten ett skvatt.
jag har testat rent solljus = vattenpesten dör långsammare...
Nejdu. Den gubben går inte. Näringsupptaget går snabbare med intensivt ljus. Solljus = Snabbare död om det är en näringsbrist.
Alla kombinationer har jag också testat, resultat, ingen märkbar skillnad... INGET har fått denna "enkla" växt att överleva mer än 4 veckor i något av mina akvarium.
Du ger ingen gödning i vattnet, så det förstår jag.
Detta är verkligen den första hobby jag provat som gett mig huvudvärk och någon form av motstånd, och jag har provat mycket!
Du har inte påverkat någon parameter som har med växterna överlevnadskrav att göra. Du har pillat lite på saker runtomkring som kan få tillväxten aningens bättre och sämre om det finns näring och man håller dessa förändringar stabila över 2-3 veckor.
För att lösa gåtan vill jag veta hur den tynar bort. Hur färförändringar sker, om det kommer några nya skott överhuvudtaget och hur dessa skott ser ut i färgen osv.
Ska jag gissa utifrån den knapphändiga information du gett så lutar det åt kväve och fosforbrist i vattnet. Speciellt med tanke på att dina rotade växter trivs bra, men inte vattenpesten.