Vattenpest.

#1 - 23 augusti 2004 19:42
Jag har problem med mina vattenpest.
Göder med TMG och CO2. Alla växter mår bra och växer riktigt duktigt, så även vattenpesten.
Problemet är att den blir "tung". Växer inte uppåt utan sjunker ner mot botten. Samma sak om någon stamm lossnar. Den sjunker till botten direkt.

Har ett Juwel akvarium med extra reflektorer och ganska nya rör (6månader) så det är nog inte för lite ljus.
Några ideer någon.
PatrikMalmo
#2 - 23 augusti 2004 20:08
Vattenpest är en bikarbonatväxt och gillar hårdare vatten, även om man tillför CO2. Har du mjukt vatten med lågt ph kan det vara orsaken till att den inte funkar.

Det går visserligen att få till nästan perfekta betingelser för alla växter i ett och samma kar, men för egen del så är jag övertygad om att man även under extremt bra förhållanden kommer att få prova sig fram lite med vad som växer riktigt bra respektive vad som växer ok.

Vad har du för hårdhet och ph?
#3 - 24 augusti 2004 10:01
KH ligger på ca 4 och mitt ph värde på 6,8.
Kan det vara det som är problemet ??
#4 - 24 augusti 2004 11:08
Ursprungligen skickat av Vestman

KH ligger på ca 4 och mitt ph värde på 6,8.

Kan det vara det som är problemet ??

Nej. Inga växter föredrar att ta kol från bikarbonater, men vissa är bättre på det än andra. CO2 går alltid in först oavsett växt.

Med så perfekt CO2-halt (21 ppm) och bra med ljus så blir det ganska näringsfritt i vattnet omgående. Speciellt om du har låg eller ingen fisklast. Då måste du komplettera TMG:n med kväve och fosfor från KNO3 respektive KH2PO4.

#5 - 25 augusti 2004 18:29
Ska prova med det så får vi se vad som händer.
Tack för tipsen !!

Annons