Vattenpest

#1 - 6 juli 2004 20:07
Min vattenpest ser ut att aldrig vilja utveckla ett ordentligt rotsystem och lossnar ideligen ur botten (varje dag lossnar ett par stänglar). Någon som har något tips?
#2 - 6 juli 2004 20:15
Jag har heller aldrig sett min vattenpest utväckla rötter, den växer så det knakar uppåt men inget nedåt, frågan är om den får några rötter att tala om. Jag har på sin höjd sett en liten tråd längst ner...
#3 - 6 juli 2004 20:37
Mina har i alla fall fått vad jag skulle kalla rötter och sitter fast i bottenmaterialet.
#4 - 6 juli 2004 20:53
sätt fast stänglarna med en sten eller nåt så borde den utveckla rötter efter ett tag. (sätt stenen över stängeln...)
#5 - 6 juli 2004 22:07
När jag pga flytt av akvariet var tvungen att riva upp alla växter så fanna jag ett rotsysten utan like under mina vattenpest! ca 15cm långa tunna rötter. Kändes riktigt taskigt att dra upp plantan...
Vattenpest är för övrigt en underskattad växt som blir välldigt vacker om den trivs! Svårt att få den att växa på bredden istället för längden, så den kräver mycket trimmning...
#6 - 6 juli 2004 23:19
Det där får du gärna utveckla lite mer.. Hur ska jag gå till väga?
#7 - 7 juli 2004 03:35
Sätter du ned plantan i sanden, och ge den ljus så att inte stammen dör. Då kommer den att utveckla rötter i sanden, som andra växter. Jag har inte några större problem med att få vattenpesten att utveckla rötter. Men Cabomban har jag väldiga problem med. Bara var tredje-fjärde planta som jag sätter ned i sanden får rötter. Men det är bara att fortsätta sätta ned plantorna. Till slut har alla rötter.
PatrikMalmo
#8 - 7 juli 2004 07:16
Jag har fått rötter på de olika varianter av Elodea jag provat. Göder du med någonting? Kan vara att de saknar något näringsämne som är viktigt för utvecklingen av rötterna. Just Elodea är en av de växter som brukar kunna funka rätt bra utan koldioxid, så det ska vara möjligt att få den att ta sig.

Hilsen!
#9 - 7 juli 2004 07:37
Plantor som inte får rötter brukar jag fästa i en liten sten med ett gummiband. stenen (med växt) gräver jag sedan ner där jag vill ha växten.
#10 - 7 juli 2004 08:05
Jag har en vattenpest som är sisådar en å en halv vecka gammal den har bildat rotsystem redan. Då använder jag visserligen näring, en sorts näringskula som man placerar under plantan i sanden. Den räcker ett år, funkar asbra.
#11 - 7 juli 2004 08:46
Här kan ni se mina Cabomba med rötter
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=171251&gid=194874

Efter gödning med:
Co2
TMG
NO3
PO4

Annons