Vattenpest

#1 - 13 januari 2004 12:51
Jag har vattenpest i mitt 240 l som växer så det knakar. Toppskotten är gröna och fräscha men på nedre delen av plantorna börjar bladen bli bruna. Kan det vara brist på gödning eller kan det bli för lite ljus längre ner när stänglarna växer sig långa.
#2 - 13 januari 2004 13:12
Jag skulle gissa på att du har lite svagt ljus.
#3 - 13 januari 2004 13:35
*suck*.. Några förslag på rör?,, med risk för dubletter i forumet. Ska till Akvarielagret på lördag så det passar väl in att handla där. Hur ligger de till prismässigt i belysning?
#4 - 13 januari 2004 17:45
Är de nya singaporeimporterade så blir de lite fula nertill men de återhämtar sig när de vant sig vid vattnet.

#5 - 13 januari 2004 17:48
Har köpt en del på Hjortgatans och misshandlat fram några själv. Är osäker på vilka som är bruna..:)
#6 - 13 januari 2004 19:54
Såvitt jag minns tål inte vattenpesten att tryckas ned i gruset med den gröna delen. Mina blev alltid bruna nedtill när jag gjorde så. Testa att bara sätta ned någon av alla rötter som spretar hit och dit och se om den inte håller sig grön då.
#7 - 13 januari 2004 19:58
Menar du skotten? Ska jag bara låta luftrötterna fästa i gruset?
#8 - 13 januari 2004 22:04
Akvarielagret är relativt dyra på det mesta tycker jag. De har ju dock det mesta i lager. Kolla in Akvarie-Leasing i Sundbýberg. De var billigare på lysrör och butiken är väldigt trevlig.

MVH

Jerpan
#9 - 14 januari 2004 03:45
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=86&avd=3

"Utmärkt nybörjar växt kan dock ha problem vid omställningen från Singapore till våra akvarium och bli lite ful i botten.Detta är dock övergående och sedan blir växten mycket vacker ganska mörkt grön."

Detta har jag upplevt flera gånger och varenda gång blir den bruna delen grön igen efter några veckor i ett "normalt" akvarium.

Annons