Vattenpass... hur noga är det???

#1 - 6 april 2004 19:34
Har inhandlat 240 l. akvarium och håller på att ställa upp den, men då kommer problemet... vattenpasset visar att golvet lutar lite.
Bubblan i vattenpasset är lite närmare strecket på ena sidan än på den andra. Undrar nu hur noga det är.... är det ockej så länge bubblan är mellan linjerna eller är det kris ifall den är lite närmre strecket på ena sidan än på den andra...
#2 - 6 april 2004 19:46
Det beror ju lite på hur långt det är mellan linjerna, hur mycket det igentligen lutar, men det är nog inget problem.

Men inhandla ett bättre vattenpass [;)] (till nästa gång)
I ett "bra" vattenpass är "bubblan" lika bred som avståndet mellan strecken, dvs man är 100% säker att det är rakt när bubblan är mellan strecken.
#3 - 6 april 2004 19:51
Har tre olika vattenpass som jag mäter med... skillnaden är mindre än en ½ mm , men som sagt så vet jag inte hur noga det är...
Mina andra akvarier har ju i och för sig överlevt att stå här i huset...så det kanske funkar ändå???
#4 - 6 april 2004 19:55
Mitt 300 l står inte heller i våg utan sluttar åt ena hållet. Vattennivån skiljer sig kanske 1-1,5 cm men hittills har det gått bra. De preoblem som kan uppstå tror jag kommer ifall golvet är ojämnt/buckligt eller om karet har dålig silikon etc.
#5 - 6 april 2004 21:18
Mitt 375liters akvarium lutar både framåt och åt höger och hitills har det inte vart några problem (peppar-peppar). Så oroa dig inte.
#6 - 6 april 2004 21:32
Du får väl hålla vattenpasset rakt så ser du ju hur mycket det lutar...

Peter
#7 - 7 april 2004 00:44
Mitt kar lutar med...
#8 - 7 april 2004 05:11
mitt me..
#9 - 7 april 2004 05:21
Huvudsaken att det är rakt så att akvariet inte utsätts för någon vridning. Rakt är alltså inte det samma som "i våg" .
#10 - 7 april 2004 14:14
Mitt 375L lutar ca 1,5cm åt höger, det går bra
#11 - 7 april 2004 14:45
Hej Elana.
Har du ett alu.bord eller liknande med fyra ben skulle jag nog rekomendera dig att ställa det vatten.Du har ju ett vattenpass och det är ju iregel justering på varje fot.Finns inte det så är det ju bara att lägga en bit hårdplast under (mynt,masonit)tills bordet står i våg.Risken är att det kan bli skevt annars.
MVH Mats
#12 - 7 april 2004 15:52
vi har lite lutning vi med, men har avhjälpt det med frigolitplatta under karet som förövrigt står på en ekbänk.
Sedan mäte vi igen och lutningen är borta

Annons