Vattenmängd i akvarium

#1 - 13 juli 2005 12:50
Har på flertal sidor och på en hel del akvarium sett att många inte fyller akvariet fullt upp med vatten, utan där är ett par cm som är tomt.
Varför gör man så?
Personligen tycker inte jag det ser så värst snyggt ut, men det kanske görs av annat syfte?
Eller är det helt enkelt så att man inte "orkar" fylla på det oftare? :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 juli 2005 13:01
LÅter rätt märkligt att en del skulle göra så - kanske kan det bero på att de har hoppande fiskar i akvariet och inte täckglas - vad vet jag.
Själv fyller jag alltid ändå upp till precis i underkant av stagen.
#3 - 13 juli 2005 13:06
Ser ofta annonser på blocket där dom inte fyllt ända upp, men det kanske beror på att dom håller på att tömma inför framtida försäljning?
#4 - 13 juli 2005 13:11
Varför kan man spekulera i men det beror nog helt enkelt på att alla människor är olika. Därför gör man också saker annorlunda. Finns nog inte alltid en förklaring varför man inte fyller hela vägen upp.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 juli 2005 13:15
[QUOTE=Anna_84]Ser ofta annonser på blocket där dom inte fyllt ända upp, men det kanske beror på att dom håller på att tömma inför framtida försäljning?[/QUOTE]
OM man vill sälja beror det oftast på att man tröttnat och då byter man ju inte heller vatten och eftersom vatten avdunstar med tiden så sjunker vattenivån.
#6 - 13 juli 2005 13:16
[QUOTE=peppito]Varför kan man spekulera i men det beror nog helt enkelt på att alla människor är olika. Därför gör man också saker annorlunda. Finns nog inte alltid en förklaring varför man inte fyller hela vägen upp.[/QUOTE]

Jo det är klart, men eftersom man inte vet så vet man inte heller om dom gör det av någon speciell orsak heller. Kanske finns det någon på forumet som inte fyller hela vägen upp och kan förklara varför.
#7 - 13 juli 2005 13:17
Så kan det förståss vara...
#8 - 13 juli 2005 17:08
Jag har sänkt nivån på mitt 540 med 50mm.
Har marmorerade bilbukar som är väldigt glada för att hoppa samt rymma.
Har iofs täckglas (snart myggnät istället.) men när det var fyllt ända upp så hörde man hur dom dunkade i sina kroppar/huvuden i glaset.
PatrikMalmo
#9 - 13 juli 2005 17:12
Mm, i en del kar med hoppande fisk är det bra med lägre vattennivå. I kar där jag kör större flytväxter har jag också lägre vattennivå (de trivs fint med ca 10 cm mellan täckglas och vattenyta). I kar där jag odlar labyrinter har jag ofta också lägre vattennivå. Annars vet jag inte - lathet, eller annat. Månne.

Hilsen,

P

Annons