Jaha då har det hänt då. Akvaristens fasa... vattenskada... i går natt hoppade en slang till mäskpumpen på nåt konstigt sätt upp ut akvariet och skapade via häverteffekten ett effektivt sätt att tömma ut vatten på vardagsrumsparketten.
De kommer och ska bryta upp allt och byta ut parketten. Sen blir det väl en försäkringsfråga. Vi har Trygg hansa med Hemplus (hyresrätt) - är det nån som har erfarenheter med försäkringar i såna här fall?
Det är inte kul förstås, men nu är det firrarna jag tänker på...
Hela dagen gick åt att flytta fiskar anpassade för 300 liter till ett 60-liters. Självklart är det trångt och stressigt för dem. Det är samma gamla vatten och temperatur, flytväxter, substrat ochd ämpad belysning. Vad mer kan jag göra i väntan på att skaffa ett ny större burk för att de ska ha det så bra som möjligt?
Det är ett sällskapsakvarium med bland annat guppy, platy, nättetrastim, kardinaltetrastim, kopparbarber, räkor, galaxyrasbora (ellr vad de heter den här veckan). Inga aggresiva, men inte minst stimmarna blir hävdande och kardinaltetrorna är ju av naturen skygga. Barberna är inte så gamla.
Varför jag tömde o flyttade? Det är inget fel på 300 liters, men bänken som är av spånskiva är uppluckrad av fukten, så den kommer jag aldrig att våga använda. Och dessutom måste jag flytta akvariet från parketten för att de ska kunna bryta upp, så just nu finns ingen plats att ställa det.