Vattenläcka + fiskträngsel

#1 - 6 november 2008 07:04
Jaha då har det hänt då. Akvaristens fasa... vattenskada... i går natt hoppade en slang till mäskpumpen på nåt konstigt sätt upp ut akvariet och skapade via häverteffekten ett effektivt sätt att tömma ut vatten på vardagsrumsparketten.

De kommer och ska bryta upp allt och byta ut parketten. Sen blir det väl en försäkringsfråga. Vi har Trygg hansa med Hemplus (hyresrätt) - är det nån som har erfarenheter med försäkringar i såna här fall?

Det är inte kul förstås, men nu är det firrarna jag tänker på...

Hela dagen gick åt att flytta fiskar anpassade för 300 liter till ett 60-liters. Självklart är det trångt och stressigt för dem. Det är samma gamla vatten och temperatur, flytväxter, substrat ochd ämpad belysning. Vad mer kan jag göra i väntan på att skaffa ett ny större burk för att de ska ha det så bra som möjligt?

Det är ett sällskapsakvarium med bland annat guppy, platy, nättetrastim, kardinaltetrastim, kopparbarber, räkor, galaxyrasbora (ellr vad de heter den här veckan). Inga aggresiva, men inte minst stimmarna blir hävdande och kardinaltetrorna är ju av naturen skygga. Barberna är inte så gamla.

Varför jag tömde o flyttade? Det är inget fel på 300 liters, men bänken som är av spånskiva är uppluckrad av fukten, så den kommer jag aldrig att våga använda. Och dessutom måste jag flytta akvariet från parketten för att de ska kunna bryta upp, så just nu finns ingen plats att ställa det.
#2 - 6 november 2008 08:36
så du har ingen plats alls att ställa det rätta karet på? vilken plan golvyta som helst funkar ju, kanske du har nån snäll granne du kan fråga om dom har lite plats i nåt hörn annars.
annars så finns det stora plastbackar som inte är så dyra så kan du dela upp fiskarna lite i olika baljor om du har möjlighet att fixa lite cirkulation eller kanske du har ett badkar som dom kan låna ett tag om du bara sköljer ur det ordentligt?
sen för framtiden kan jag rekomendera att du köper en liten sak som jag kör på mitt mäsksystem för att slippa sånt här, en backventil, den kostar typ 20kr och är en värdefull investering för framtiden ;)
Om det är ditt fel enligt försäkringsbolaget så borde det bli så att du får stå för självrisken, kommer inte ihåg vad det går som men du är normalt försäkrad mot sånt som är en olyckshändels, så vart det iaf när jag hade fick översvämmning i min förra lägenhet för att jag råkade spola ner för mycket skit i avloppet.
#3 - 6 november 2008 08:38
har du flera baljor och ett ytterfilter kan du bara lägga insuget i den ena och utblåset i nästa med en vattenfylld slang imellan så cirkulerar det runt :)
#4 - 6 november 2008 08:42
Jag har själv trygghansa med hemplus och var mycket noga när jag valde försäkringsbolag. Enligt hemsida och personen jag pratade med på trygghansa så skall det inte spela någon roll alls vad som orsakade läckan. De täcker den upp till 5miljoner hursomhelst.
Självrisken vet jag inte något bestämt om, men det är kanske inte hela världen.
#5 - 6 november 2008 11:06
Tack för era synpunkter, ja jag tror inte heller att försäkringen ska vara nåt problem. Men hyresvärden säger att de alltid fakturerar den boende, sen får man ta det med sitt försäkringabolag och bestrida.

Jag ska nog dela upp dem lite mer, vi har ett kopparbarbyngelakvarium (men de är inte yngel längre) och ett endlers, ett med Indonesisk biotop som jag helst inte vill bland upp och så det här där de är i nu, samtliga är 60 liter. Och ett med 4 killies i, men det är så litet.

Det var säkerhetsslangen till mäsken (som gör att den suger in luft istälet för att pumpa in mäsk i fiskvattnet om det skulle råka bli stopp) som hade åkt utanför akvariet mitt i natten (varför händer sånät här mitt i natten, inte när man sitter och tittar på teve så att man ser vad som händer?) och skapat en effektiv häverteffekt helt på egen hand. Eller poltergeist.

Det ska finnas ett biologiskt antistressmedel man kan ha i, vet nån om det är effektivt? Jag tror det är mest kamomill och kanske aloe vera. Glömt vad det heter.
#6 - 6 november 2008 12:35
hur ser din mäskandordning ut? jag har en tvättflaska men nån som helst risk att få ut mäsk i karet finns inte och jag har ingen slang för luft.
#7 - 6 november 2008 13:17
Ställer själv den frågan, har en 30 liters vintunna med mäsk kopplad via backventil till en vattenfylld flaska Gordon Gin som agerar tvättflaska, därefter går slangen via ytterligare en backventil upp till venturiinsuget på en eheim diffusor, resultatet blir en väldigt fin bubbelmist som lägger sig och följer med cirkulationen i akvariets mellanskikt.
#8 - 6 november 2008 13:47
I en mäskdunk jäser mäsken, från den går en slang upp till en liten enkel filterpump av typen innerfilter som brukar följa med mindre akvarier. Den diffuserar bubblorna ut i tanken. Sen går en luftslang från pumpen som säkerhet. Om pumpen skulle bli igensatt av avlagringar eller nåt klägg så kan pumpen börja suga upp mäsk -istället för att pumpa vatten - och spruta ut det i akvariet, men om det då finns en luftslang så suger den in luft istället eftersom det är mycket lättare fysiskt.
Det är en färdig lösning från Södermalms akvarieaffär, som Janne bygger där.
#9 - 6 november 2008 13:56
Då kan du tala om för "Janne" att han bör installera en tvättflaska mellan mäsk och akvarie för att undvika att jästsvamp hamnar i akvarievattnet vilket det kommer att göra när slangarna har grott igen tillräckligt, tvättflaskan agerar samtidigt bubbelräknare.

Har sett att några företag börjat sälja en sportdrycks flaska med några påsar torrjäst/socker/bikarbonat plus slang och minifilter och så länge man missar tvättflaskan riskerar man att få jästsvamp i akvariet.

En venturi kopplad till ett innerfilter kommer alltid att agera fontän om innerfiltrets utblås blockeras, skicka räkningen till honom för det är hans produkt som inte är genomtänkt.
#10 - 6 november 2008 14:31
Måste hålla med Gaffel, det där låter som en urdum konstruktion som inte finns nån logik bakom, normalt har man en liten syresten i botten på en minipump (om man inte har nåt ytterfilter eller vill slå av gasen på natten), skulle det bli stopp i pumpen händer precis ingenting utan att gasen bubblar upp i stora bubblor på sidan.
Vore jag du skulle jag informera ditt försäkringsbolag om detta, ifall du köpt ett färdigt kitt.
#11 - 6 november 2008 15:54
Har du någon bild och bruksanvisning på produkten?

Tilläggas kan att jag skickade ett mail till [EMAIL="jan@sodermalmsakvarieaffar.se"][COLOR=#696969]jan@sodermalmsakvarieaffar.se[/COLOR][/EMAIL]
för att ge honom en chans att bemöta kritiken.
#12 - 6 november 2008 15:57
Har du någon bild och bruksanvisning på produkten?

Tilläggas kan att jag skickade ett mail till [EMAIL="jan@sodermalmsakvarieaffar.se"][COLOR=#696969]jan@sodermalmsakvarieaffar.se[/COLOR][/EMAIL]
med länken till inlägget för att ge honom en chans att bemöta kritiken.
#13 - 7 november 2008 13:02
Nej, det finns ingen bruksanvisning, det är ju ett slags butiksbyggt hemmabygge så att säga. Jag är inte ute efter att leta syndabockar. Men alltid bra att alla får veta vad som kan hända och tyvärr hände i mitt fall.

Gaffel, du kanske har kommit på vad som hände med slangen trots allt, det låter ju så, för det har varit svårt att förstå hur det har gått till rent praktiskt, tack för hjälpen! Det kan ju vara bra att veta i försäkringssynpunkt.

Det där med tvättflaska låter bra. Men frågan är om jag nånsin vågar ha ett akvarium i vardagsrummet igen. Kanske om man silikonar om det (för säkerhets skull, nu när det ändå är torrlagt) och skaffar nya bänk.
#14 - 9 november 2008 14:41
Jag har som tidigare skrivits bjudit in Jan Wester från Södermalms akvarieaffär men har i stället själv fått svar på vissa frågor och oklarheter, dock har jag inte bett eller fått hans tillåtelse att vidarebefodra vår korrespondens varför jag fortfarande hoppas att han ska svara här.
#15 - 14 november 2008 00:59
Jag kan fråga honom åt dig ifall du får lägga ut er korrenspondens...irriterar mig på den här trådens tidigare inlägg om "urdum konstruktion utan logik" och liknande utan en egentlig rimlig chans att möta kritiken...det här är en väldigt seriös akvariehandlare som har affären som ett andra jobb och därmed har öppet underliga tider och är i sin affär väldigt stor del av veckan, sköter den så gott som ensam och baserar sina akvarium på lite udda men absolut fungerande (till de fiskar han håller) grejer som snäckor, lecakulor och växter... han gillar inte internet och iom att han har 2 jobb varav den ena är affären där han är ofta efter stängning för att byta vatten, mata, ansa växter, plocka rom för odling osv osv så klandrar iaf inte jag honom för att han inte går in på en sida som jag hört honom säga att han hört talas om men inte använder för att någon, inte ens kunden själv, kritiserar hans mäsk-lösning.
Han är ingen egentligen säljare utan han hjälper mer sina kunder på ett vettigt sätt, har sett många gånger då folk kommit in och bett om en sak men fått andra råd av honom som inte kostar lika mycket eller kanske inte kostar något alls men som skulle lösa deras problem...han håller levandefoder som han lär ut hur man håller kulturer av...och så kommer folk och får det att låta som att han flyr undan kritik...

Jag vet inte om det var din mening Gaffel men det var så det lät och det var oerhört irriterande då det här är den affär där jag känner att jag aldrig skulle bli lurad...den affär där jag vet att jag aldrig skulle köpa en övervattensväxt, eller en fisk som säljs som max 10 cm och som blir 30 cm eller helt enkelt bara inte går ihop med de andra jag har...

det här skriver jag kl 2 på natten efter en lång dag och därför kan det vara osammanhängande och möjligen mer irriterat än det borde vara men iaf, mäsk-konstruktionen var inte det som gjorde att vattnet åkte ur, det var att slangen inte satt på ett bra sätt. en olycka alltså.
#16 - 14 november 2008 01:20
Och ja, för att förtydliga, jag säger inte att tvättflaskan inte är en bra idé, det kan vara något han missat, inte pratat med honom om det men framställ det inte som att han är en klåpare som inte kan ta kritik och bara slänger ur sig saker.

Jag vet inte hur mycket en Akvariets oscar betyder men det borde väl iaf visa att inom sitt område duger man till något...och det är det som skiljer honom från många akvarieaffärer, han håller sig så gott som helt till sitt område och uttalar sig inte dumt om t.e.x malar även om man frågar vilket oerhört många akvariehandlare gör...gissningsvis en klar majoritet gör det...iaf av de jag träffat på...
#17 - 14 november 2008 04:15
Jag kan inte erindra mig att jag på något sätt svartmålat Jan Wester, och då varken hans hobby eller arbete som akvarist.

Vad jag har gjort är att intressera mig för det här inlägget där en "säkerhetsslang" orsakat en stor vattenskada.

Jag har mig veterligen agerat korrekt och gissar på att om jag inte hade gjort så skulle fått utstå en reprimand från Kjell eller Admin.

Vad menar du med följande: "framställ det inte som att han är en klåpare som inte kan ta kritik och bara slänger ur sig saker."

Ingenstans varken skriver eller hävdar jag att Jan Wester är en klåpare som inte kan ta kritik och bara slänger ur sig saker.

Vad jag ifrågasatt är en "säkerhetsslang" kopplad till det CO2 system som Jan Wester bygger samt avsaknaden av en tvättflaska.

"irriterar mig på den här trådens tidigare inlägg om "urdum konstruktion utan logik" och liknande utan en egentlig rimlig chans att möta kritiken..."

Jag har som jag skrivit innan via e-post informerat Jan Wester om den här tråden och även fört en korrespondense så vad du menar med dom meningarna förstår jag bara inte.

Om Jan Wester styrker att jag lägger upp hans och min korrespondens så kan jag göra så.

Tills dess tycker jag att du ska ta det lite piano. ;)
#18 - 14 november 2008 07:48
"irriterar mig på den här trådens tidigare inlägg om "urdum konstruktion utan logik" och liknande utan en egentlig rimlig chans att möta kritiken..."

det bästa sättet att bemöta kritiken är väl då att när man får höra att ens produkt kan orsaka skador för väldigt stora summor ändrar konstruktionen så framtida kunder slipper några problem iaf.
Jan kanske är en väldigt trevlig och duktig akvarist men man kan inte va expert på allt och gillar man inte internet lär man missa ganska mycket nyheter i akvarievärden och det är inte så svårt att göra små missar som kan få oanade konsekvenser som man kunde undvikit med lite bollande av ideer på tex ett forum som detta.
#19 - 14 november 2008 10:03
Fuzzop skrev:

det bästa sättet att bemöta kritiken är väl då att när man får höra att ens produkt kan orsaka skador för väldigt stora summor ändrar konstruktionen så framtida kunder slipper några problem iaf.

Jan kanske är en väldigt trevlig och duktig akvarist men man kan inte va expert på allt och gillar man inte internet lär man missa ganska mycket nyheter i akvarievärden och det är inte så svårt att göra små missar som kan få oanade konsekvenser som man kunde undvikit med lite bollande av ideer på tex ett forum som detta.

Som jag sa, om man använder produkten som man ska så orsakas inga skador alls...det är ungefär som att du skulle ta och köpa en ångvält, försäljaren säger att du ska passa dig för vad du kör över med den då det kan bli skada, du missförstår eller glömmer den delen och sen kör över grannens unge och sen kommer någon och skyller på försäljaren. ^^
#20 - 14 november 2008 10:06
Gaffel: som jag skrev så vet jag inte om du menade det så men det lät som ett PLUS program med sverker olofsson där de sökt ansvarige men inte har någon kommentar. (vilket gör att man blir förbannad på de ansvariga för att de inte tar sitt ansvar etc etc)
#21 - 14 november 2008 13:15
Mobster skrev:
Gaffel: som jag skrev så vet jag inte om du menade det så men det lät som ett PLUS program med sverker olofsson där de sökt ansvarige men inte har någon kommentar. (vilket gör att man blir förbannad på de ansvariga för att de inte tar sitt ansvar etc etc)

Hej jag råkar gilla Sverker och om en ångvält ger sig ut på natten när jag sover och själv kör över grannens barn så väljer jag nog att skylla det på försäljare även om han sa jag måste bygga om ängvälten när den köptes men inte väldigt tydligt förklarade riskerna med att inte göra det.
#22 - 14 november 2008 22:00
Helt uppenbart försöker du bara tjafsa då jag inte kan tro att du inte förstår det som skrivs, vart har han sagt att Janne inte förklarat vad han skulle göra? det är en sån grej som man lätt gör jag gissar att han gjort, sätter dit den och tycker att mer kan inte behövas men man har fel...Men ja, eftersom du kommer med dumheter i andra tråden och här tar upp saker som inte ens nämnts som argument för att det är affärens fel så ger jag helt upp med dig...

Edit: Gaffel, "Numera används ordet nedvärderande om person som sysslar med något utan att ha nödig sakkunskap, klåpare."

från nationalencyklopedin, alltså om du säger att Janne ger ut information som är dålig/bristfällig så kallar du honom en klåpare, mitt ord men din förklaring
#23 - 18 november 2008 17:57
Kom inte med lögner och falska påhopp din lilla råtta, när du skriver "..om du säger att Janne ger ut information som är dålig/bristfällig så kallar du honom en klåpare, mitt ord men din förklaring" så snackar du inte bara skit utan du sitter och ljuger som den värsta kålsupare vilket iofs var förväntat med tanke på din tidigare ordväxling med Fuzzop.

Jag har i tråden använt ordet "inte är genomtänkt" och inget annat, håll koll eller dra ner godnattmössan över ögonen för gott.

Förklara nu för mig varför jag inte fått Jan Westmans medgivande att lägga ut våran korrespondens, eller har du inte pratat med honom som du skrev att du skulle göra?

Sen kan man ju fråga sig vilken procent du hoppas på.

Här har du refererande länkar till mina tidigare inlägg i tråden.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1212105&postcount=7
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1212124&postcount=9
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1212156&postcount=11
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1213337&postcount=13
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1215560&postcount=16

Annons