Vattenkemi!

#1 - 9 april 2009 15:26
Har några riktigt stora lavastenar, kalkstenar och kolstenar(bitar) som tidigare legat i ett större akvarie, frågan är nu vad man ska ha kolen till?
[ATTACH]18905[/ATTACH]
Nån som vet om den påverkar vattenkemin, gärna utförliga förklaringar? ;)
#2 - 9 april 2009 15:29
Du kan betrakta antraciten/stenkolet som kemiskt inert. Dvs ingen effekt på nånting.
#3 - 9 april 2009 18:13
Frågan är då vad man ska ha dom i akvariet för med tanke på att det i mina ögon inte direkt passar in med stora kolblock i burken, eller har vi kanske en stor hög mitt i malawisjön? ;)
#4 - 9 april 2009 20:42
Gaffel skrev:
Frågan är då vad man ska ha dom i akvariet för med tanke på att det i mina ögon inte direkt passar in med stora kolblock i burken, eller har vi kanske en stor hög mitt i malawisjön? ;)

Varför har folk svart sand i akvarierna?
Alla försöker inte få akvariet att se naturligt ut. Gillar du inte antracit är det väl bara att inte använda det.

Antracit och skiffer var f.ö. standardinredningsmaterial 1-A på 70 och 80-tal, gärna grolux-rör också. Alla hade sånt.
Jag har säkert kvar nån hink antracit nånstans jag också.
#5 - 9 april 2009 20:50
Får la se om det finns nån i stan som behöver litta gammel kol, alternativt så är det ju snart grillsäsong, doften av stenkol är aldrig fel..
#6 - 13 april 2009 19:36
Heh passa köttet väl det blir varmt av bara attan med stenkol när man väl fått fyr på det =)
#7 - 13 april 2009 20:16
Jo jag vet, vi eldade med stenkol i kaminerna när vi bodde på bangatan, stenkol som förövrigt kom från energiverkens tullfria lager ute på marieholm, det var en härlig syn att sitta på masthuggsberget och titta på våra skorstenar som spydde ut 10 meter höga smutsgula plymer över majorna innan det foffade till och rökgaserna antändes, och doften sen..
#8 - 14 april 2009 21:37
EEH jag har inga minnen av den röken i GBG måste varit före -70 talet eller?? Men jag känner i gen beskrivningen av röken och doften då vi hade en smed i byn jag bodde tidigare i som använde stenkol i sin ässja.
#9 - 14 april 2009 22:25
Det var faktiskt så sent som -93 och det var inga problem alls att få 36 grader varmt i en dragig gammal 1'a mitt i vintern, riktigt rogivande att titta på en stor gjutjärnskamin som var körs..
#10 - 14 april 2009 22:29
Det var faktiskt så sent som -93 och det var inga problem alls att få 36 grader varmt i en dragig gammal 1'a mitt i vintern, riktigt rogivande att titta på en stor gjutjärnskamin som var körsbärsröd hela den i nattmörkret..

Tack för inputen Azur!

Annons