vattenkemi

#1 - 12 december 2003 23:46
Jag undrar hur man kan höja <font color="red">KH</font id="red"> men samtitigt minska <font color="red">PH</font id="red"> på ett enkelt sätt,kalk ska väl höja kh men gjör inte detta även att ph stiger???
har hört talas om PH+ och PH- men vill inte använda detta utan
helst naturliga material.
kommer att använda slang direkt från kran i framtiden (vattenbyte)o i det vattnet är det <font color="red">PH 8,5</font id="red"> och <font color="red">KH 3(ca)</font id="red">
några tipps??????
(vet att detta ämne återkommer hela tiden men det är ett av de svåraste men samtidigt viktigaste ämnen)
#2 - 13 december 2003 08:34
Det finne ett enkelt evar om du har växtakvarium: Höj kh med bikarbonat och sänk ph med co2, så gör jag.
MVH
Magnus
#3 - 13 december 2003 13:35
ok tänkte inte på det med co2 smart, tack för tippset.
bikarbonat fins väl o köpa i vanliga affärer ???
#4 - 13 december 2003 13:36
föresten blandar du i bikarbonat i vattnet innan du häller det i akvariumet eller efter vattenbyte ????
#5 - 13 december 2003 13:39
Alltid efter vattenbyte.
#6 - 16 december 2003 08:38
Är det NaHCO (natriumbikarbonat) man använder för att höja KH, och hur ser doseringen ut?
Påverkas pH inte alls av NaHCO?

/heeke
#7 - 16 december 2003 10:25
PH höjs av bikarbonat (jag köper i min matvarubutik), men aldrig över 8,4. Det är därför man tillsätter co2 för att hålla ph nere. Det finns inget medel som höjer kh, men inte ph. Det enda ämne som sänker ph men inte kh är co2.
MVH
magnus
#8 - 16 december 2003 10:38
Det enda ämne som sänker ph men inte kh är co2.
Det är väl kolsyran (H2CO3) med sina vätejoner som sänker pH? [;)]
Men tack för svaret ang bikarbonaten jag fick veta det jag ville.

/heeke

Annons