Vattengrodor..

#1 - 4 februari 2004 17:04
Jag har ett 60 litersakvarium med två stycken grodor, 1 klogroda och 1 klockgroda.

Det är så att jag undrar om jag kan köpa en till klogroda, eller är akvariet jag har nu för litet?

Vill ha alla tips om grodor och allt som hör till!
#2 - 4 februari 2004 17:37
Söp till två guppisar en hane och 2 honor så blir det bra!
#3 - 4 februari 2004 17:43
vad är det för klogroda? dvärg eller afrikansk?
#4 - 4 februari 2004 19:37
om du har en klockgroda hoppas jag att du har en landdel till den...

ett bra tips är återigen repti.net

annars är det bara att fråga på, jag o flickan min har tre klockgrodor själva så..=)
#5 - 5 februari 2004 16:11
Ursprungligen skickat av Svarth

vad är det för klogroda? dvärg eller afrikansk?

Det vet jag inte... Den är ca 1 år och är kanske 5 cm om den sträcker ut benen =) Det är en albino..

Jag vet inte hur man ser skillnad på dom två?
#6 - 5 februari 2004 16:14
Har du nån landel åt din bombina orientalis???(orientalisk klockgroda)
Va matar du den me tänk på att klockgrodr helst vill ha syrsor o sånt;)
#7 - 5 februari 2004 16:14
Ursprungligen skickat av smurfmats

om du har en klockgroda hoppas jag att du har en landdel till den...

ett bra tips är återigen repti.net

annars är det bara att fråga på, jag o flickan min har tre klockgrodor själva så..=)

Ja jag har en landdel!
Jag ska kolla på den sidan.. =)

Sen tänkte jag en sak till... Om man har en växt i vattnet, gör den varken till eller från då? Eller trivs dom bättre då?
#8 - 5 februari 2004 16:15
de trivs mycket bättre med växter så de kan gömma sig...
#9 - 5 februari 2004 16:16
Ursprungligen skickat av cool

Har du nån landel åt din bombina orientalis???(orientalisk klockgroda)

Va matar du den me tänk på att klockgrodr helst vill ha syrsor o sånt;)

Jepp jag har en landdel =).. Jag matar den med mjölmask.
Hur ofta ska man mata dom egentligen? Den förra ägaren sa ungefär var tredje dag.. Stämmer det?
#10 - 5 februari 2004 16:17
Vadå menar du att dom mår bättre me växter i vattnet??
ja det gör dom absolut o tänk på att klockgrodor vill ha en solig o en skig plats på landdelen o att dom helst vill vara 2!
Tobbe.
ps titta på min zoon ja har bilder på mina grodor där:)
#11 - 5 februari 2004 16:18
mmmmmm det beror på storleken helst varrannan dag men var tredje går också bra!
Tobbe
#12 - 5 februari 2004 16:19

de trivs mycket bättre med växter så de kan gömma sig...

Vilken av dom trivs bättre med växter?
För jag har drygt 10 cm djupt vatten med ett "berg" av akvariegrus i ena änden av akvariet.. Och kan klockgrodan vara under vatten och så?
#13 - 5 februari 2004 16:22
nja under vatten e dom inte men dom sitter gjärna på stenar o så vattnet för att få upp huvudet över vattenytan:)
Japp båda gillar växter o klockgrodor gillar även växter på land
#14 - 5 februari 2004 16:22

Vadå menar du att dom mår bättre me växter i vattnet??

ja det gör dom absolut o tänk på att klockgrodor vill ha en solig o en skig plats på landdelen o att dom helst vill vara 2!

Tobbe.

ps titta på min zoon ja har bilder på mina grodor där:)

Hmm okej.. Men... hur många grodor kan man ha i ett 60 litersakvarium?
Hur varmt ska vattnet vara och så? Förra ägaren sa att vattnet skulle vara rumstemperatur och att de inte behövde nån speciell lampa..
Det kanske är fel då?
#15 - 5 februari 2004 16:26

nja under vatten e dom inte men dom sitter gjärna på stenar o så vattnet för att få upp huvudet över vattenytan:)

Japp båda gillar växter o klockgrodor gillar även växter på land

Okej.. För min klockgroda är gärna i ena hörnet, där det bara är vatten, och flyter.. Igår hittade jag den på botten i det hörnet =S
Ska jag lägga en sten där då som den kan sitta på eller?

Okej så jag sa alltså köpa lite växter =)
#16 - 5 februari 2004 16:28
du kan nog få ner en till klockgroda. köp nån anubis eller javaormbunke eller dracena som kan klara av att vara över vatten med rötterna i blöt...
#17 - 5 februari 2004 16:29
ne det e precis så dom vill ha rumstemperatur o ja använder själv en vanlig spotlights ovanför mitt 60 liters terrarie fö att fåå lite värme på solplatsen.
Du kan ha en 4 grodor på zooaffärn sa dom att ja kunde ha 6-7 grodor men det ska man ta me en nypa salt;)
ha även en liten växt eller grotta där dom kan söka skydd o svalaTobbe
#18 - 5 februari 2004 16:42
nu till våren så funkar det jättebra att fånga flugor till klockgrodor. man kan även köpa syrsor o ge dem..

tycker det är viktigt att försöka ge så varierad mat som möjligt..
#19 - 5 februari 2004 16:57

ne det e precis så dom vill ha rumstemperatur o ja använder själv en vanlig spotlights ovanför mitt 60 liters terrarie fö att fåå lite värme på solplatsen.

Du kan ha en 4 grodor på zooaffärn sa dom att ja kunde ha 6-7 grodor men det ska man ta me en nypa salt;)

ha även en liten växt eller grotta där dom kan söka skydd o svalaTobbe

Okej.. jo dom hade oxå haft en spotlight, jag har en "vanlig" lampa.. Det är ca 22 grader i vattnet.
Tänkte... måste man ha typ en grotta eller så? För om den tycker det bli för varmt eller så kan den väl bada en stund.. =) eller tänker inte klockgrodan så? =P
#20 - 5 februari 2004 16:59

nu till våren så funkar det jättebra att fånga flugor till klockgrodor. man kan även köpa syrsor o ge dem..

tycker det är viktigt att försöka ge så varierad mat som möjligt..

Så pass.. så det är bara fånga och ge den typ flugor och så?
Jag har hört att dom även käkar daggmask som man plockar ute i trädgården, avsköljda feån lera och så, eller finns det nåt som är farligt för dom att äta?
#21 - 5 februari 2004 16:59
jo det gör dom men dom vill endå ha skuggplats på landdelen
#22 - 5 februari 2004 17:01
Du kan ge dom allt utifrån:)
Bara det inte e giftit, har starkt skal o för stort annars funkar allt:)
Tobbe
#23 - 5 februari 2004 17:03

jo det gör dom men dom vill endå ha skuggplats på landdelen

hmm okej.. men.. det kanske räcker om man skaffar en växt som dom kan sitta bakom (i skuggan)..??
#24 - 5 februari 2004 17:04
japp det gör det!
Förresten harru msn så kan ja skicka lite bilder på mina:)
#25 - 5 februari 2004 17:04

Du kan ge dom allt utifrån:)

Bara det inte e giftit, har starkt skal o för stort annars funkar allt:)

Tobbe

Ehmm... kej.. men vad är giftigt då? Till exempel?
#26 - 5 februari 2004 17:05

japp det gör det!

Förresten harru msn så kan ja skicka lite bilder på mina:)

jupp har msn.. bambe89@hotmail.com är min adress dit... det är bara skicka på =)
#27 - 5 februari 2004 17:10
jadu giftit kan inte komma på nåt nu men det finns ju giftiga insekter tänkte mest på att du ska mata me sånt du e säker på va det e o inte e giftit;)
#28 - 5 februari 2004 17:13

jadu giftit kan inte komma på nåt nu men det finns ju giftiga insekter tänkte mest på att du ska mata me sånt du e säker på va det e o inte e giftit;)

hehe okej.. typ.. vanliga flugor.. käkar dom spindlar?
#29 - 5 februari 2004 17:16
japp det gillar dom allt som rör sig äter dom mina hugger till ome på mitt finger o ne ja går förbi terrariet kan dom hugga på glaset mot mej
#30 - 5 februari 2004 17:25
våra grodor tycker om att gömma sig i kokosnötterna vi har. ser riktigt kul ut o se dem titta ut..=)

ja du, du kan nog i princip ge allt utifrån som cool säger. men undvik att ge dem djur som varit nära vägar o dyl där det passerar mycket trafik, då kan de om inte annat vara dåligt för dina grodor..
#31 - 5 februari 2004 17:45

våra grodor tycker om att gömma sig i kokosnötterna vi har. ser riktigt kul ut o se dem titta ut..=)

ja du, du kan nog i princip ge allt utifrån som cool säger. men undvik att ge dem djur som varit nära vägar o dyl där det passerar mycket trafik, då kan de om inte annat vara dåligt för dina grodor..

jaha okej.. men då vet jag =) för tillfället så matar jag dom med mjölmask, men jag har nu köpt svarta mygglerver till min klogroda =)
För klogrodor, käkar dom oxå vad som helst eller?
#32 - 5 februari 2004 17:54
nej dom äter mest mygglarver o sånt
#33 - 5 februari 2004 18:01

nej dom äter mest mygglarver o sånt

var väl det jag misstänkte..
En annan sak... hur ofta ska man byta vatten åt dom små liven?
#34 - 5 februari 2004 18:03
lite grann i veckan beror hur mycket vatten du har;)
Tobbe
#35 - 5 februari 2004 18:05

lite grann i veckan beror hur mycket vatten du har;)

Tobbe

jaha okej.. jag har.. hmm.. ca 10 cm djupt.. har ingen aning om hur många liter.. mer än 10 iaf =P
#36 - 5 februari 2004 18:06
Förresten har du kikat på www.repti.net
Det e en jätte bra sida om reptiler tex froggz
#37 - 5 februari 2004 18:08

Förresten har du kikat på www.repti.net

Det e en jätte bra sida om reptiler tex froggz

just ja... det var ju den sidan jag skulle kolla.. =)
#38 - 5 februari 2004 18:16
vill inte vara beserwisser men grodorna är inte reptiler.... de är just groddjur...=)
#39 - 5 februari 2004 18:18
oj du har rätt smurfmats få väl va mer vaken nästa gång ja skriver något;)
#40 - 5 februari 2004 18:42
hehe..=)

har du en hona o en hane, cool?? skulle vara kul o veta hur man gör för att de ska få yngel... har läst att man ska dvala dem i kylskåp o så... låter ju inte så lockande. kan man inte typ ha dem kvar i terrariet o sen sänka tempen lite..?? hm.. vill ju inte stoppa in de små liven i kylskåpet..=/ inget annat tips??
#41 - 5 februari 2004 18:50
jadu nån dvala vetti fan om dom behöver mina håller på o spelar fö fullt endå:)
Fast ja bara haft en av dom i ½månad nu:)
Har hört att dom e dom lättaste grodorna att föröka min zoohandlare fick lek på grodorna i affären förra året;)
Så dom verkar lätta att avla på:)
Tobbe
#42 - 8 februari 2004 15:17
Du har vanlig klogroda, Xenopus laevis (vad jag vet är den den enda albinovarianten i handeln), den blir stor...och vill gärna ha sällskap av fler klogrodor(blanda dock inte med dvärgklogroda, de rioskerar att bli mat)

//Jenny
#43 - 8 februari 2004 15:33
Ursprungligen skickat av Norpan

Du har vanlig klogroda, Xenopus laevis (vad jag vet är den den enda albinovarianten i handeln), den blir stor...och vill gärna ha sällskap av fler klogrodor(blanda dock inte med dvärgklogroda, de rioskerar att bli mat)

//Jenny

Men alltså... hur vet jag om jag köper en vanlig eller dvärg då?? För oftast så vet dom inte i affärn, utan dom säger att det är den ena eller den andra.. =/
Jag har tänk köpa en till, men då måste jag första skaffa en pump..
#44 - 9 februari 2004 09:31
Köp en albino till (då är det vanlig klogroda), de är mkt sötare än den bruna varianten, de har ingen simhud mellan fingrarna, men det har dvärgklogrodorna, där kan man se skillnad..
#45 - 9 februari 2004 09:37
Ursprungligen skickat av Norpan

Köp en albino till (då är det vanlig klogroda), de är mkt sötare än den bruna varianten, de har ingen simhud mellan fingrarna, men det har dvärgklogrodorna, där kan man se skillnad..

Jaha okej.. min har inge simhud.. Men albino är ju så läskiga.. =P

Kan du nåt om klockgrodor oxå? =)
För det är så att min klockgroda simmar till det gjupaste vattnet (ca 10 cm) och där typ.. stannar den och ibland sjunker den till botten =/ då får man putta upp den på land igen...
Varför gör den så??
#46 - 9 februari 2004 09:49
våra klockgrodor gör så när de blir rädda... brukar inte putta upp våra på land. de ligger nog där för de känner sig trygga, våra brukar komma upp efter ett tag...
#47 - 9 februari 2004 09:55

våra klockgrodor gör så när de blir rädda... brukar inte putta upp våra på land. de ligger nog där för de känner sig trygga, våra brukar komma upp efter ett tag...

Jaha men... jag var borta under en natt, och då när jag kom hem nästa dag låg den där helt jättestilla med halsen (det dör som rör sej=P) helt "inbuktat".. den såg helt enkelt död ut..

Men jag tänkte på det oxå.. Vattnet, kan det vara ca 20 grader eller är det för kallt?
#48 - 9 februari 2004 10:03
förstår det, blev oxå rädd första gången de gjorde så..=)

vi har runt 34 grader i vattnet. har läst pappret vi fick från arken när de köptes för några år sen, där står de runt 23-28 grader...
#49 - 9 februari 2004 10:05

förstår det, blev oxå rädd första gången de gjorde så..=)

vi har runt 34 grader i vattnet. har läst pappret vi fick från arken när de köptes för några år sen, där står de runt 23-28 grader...

okej men då måste man ha en doppvärmare ju... hur mkt kostar sånna ungefär??

jag har runt 20-22 grader.. jag försöker hålla 22, men resten av huset är ju typ 19-20 =S

Så om den ligger sådär igen så gör alltså inte dte nån ting(?) Men hur länge kan dom ligga där nere utan att dö då?
#50 - 9 februari 2004 10:11
vi kör utan doppvärmare. har ett juwelakvarium med tätslutande lock som gör att värmen håller sig därinne...

hur mycket vatten har du då i terrariet??

som längst har den väl legat under vattnet i 5 minuter.
#51 - 9 februari 2004 10:35

vi kör utan doppvärmare. har ett juwelakvarium med tätslutande lock som gör att värmen håller sig därinne...

hur mycket vatten har du då i terrariet??

som längst har den väl legat under vattnet i 5 minuter.

Okej, har ni växter som ger syre då eller?
Kan man ha nåt annat som lock för att värmen ska hålla sej där?? Jag har förtillfället två glasskivor som det är avskuret i ena hörnet på en skiva.. Det tycker jag borde räck, men det gör ju inte det.. nu när jag kollade är det bara 20 grader.. =/

Oj jag vet faktiskt inte.. Kollade aldrig hur mkt jag hällde i.. men det r ju ett 60 liters och jag har ca 10 djupt..

För jag tror min groda hade legat på botten länge... kanske halvtimmer-timme nåt sånt.... såg det ut som iaf.. =)
#52 - 9 februari 2004 10:41
vi har massa dracena, anubis och javaormbunkar i terrariet.

det borde ju räcka tycker man, vi har oxå eldbukssalamdrar i ett annat terrarium med liknade "takanordning" som du. det håller sig runt 20-22 grader...

oj då, ja så länge har då inte våra legat i under vattnet...

ungefär så mycket vatten har vi med o det håller sig på 24 ska det vara, inte 34.... blev fel i förra inlägget...
#53 - 9 februari 2004 10:45

vi har massa dracena, anubis och javaormbunkar i terrariet.

det borde ju räcka tycker man, vi har oxå eldbukssalamdrar i ett annat terrarium med liknade "takanordning" som du. det håller sig runt 20-22 grader...

oj då, ja så länge har då inte våra legat i under vattnet...

ungefär så mycket vatten har vi med o det håller sig på 24 ska det vara, inte 34.... blev fel i förra inlägget...

just nu har jag ingen växt alls... Men jag ska ju köpa så fort jag får pengar..

Det är inte förrns nu i helgen som har var 19 grader i vattnet.. annars har det hållt sej runt 21-22.. Så jag vet inte riktigt varför det är så kallt nu..

hur varmt vatten ska klogrodor ha då?
#54 - 9 februari 2004 15:28
Klogrodor funkar i de flesta temperaturer, neråt 16 grader och upp till 30 trivs de i. Kan tyvärr inge om klockgrodor (även om de verkar roliga..)utan håller mig till de vattenlevande grodorna [:)]
#55 - 9 februari 2004 15:30
den tempen borde funka tycker jag...

har du bara en klockgroda eller?
#56 - 10 februari 2004 13:23

den tempen borde funka tycker jag...

har du bara en klockgroda eller?

Okej.. jo dom har ju överlevt hittills så =)

Ja jag har bara en... än så länge.. Jag funderar på att köpa ett 54 litersakvarium och ha några klogrodor där i, och sen ha 60 litersakvariumet (som jag har nu) till några klockgrodor.. Efetrsom dom trivs bäst om dom har en groda av samma sort..

Det kan väl funka? =)
#57 - 10 februari 2004 14:38
det låter som en plan tycker jag..=)

kör på det...
#58 - 10 februari 2004 14:42
Det ät jätte bra!
Hoppas det går bra o att du försöker få lite yngel av dom;)
#59 - 10 februari 2004 14:44

det låter som en plan tycker jag..=)

kör på det...

okej... det ska jag göra..
Fast jag får inte pengar förrns slutet av månaden... så dom får stå ut tills dess =)
#60 - 10 februari 2004 14:46

Det ät jätte bra!

Hoppas det går bra o att du försöker få lite yngel av dom;)

jo jag tänkte det =) får se hur det blir..

En sak bara... min klogroda käkade två stycken mjölmaskar i lördags, så jag tänkte om jag ska mata den ändå idag eller vänta tills imorrn eller nåt??
#61 - 10 februari 2004 14:47
ge den mat varrannan vatredje dag
#62 - 10 februari 2004 14:49
om ni får yngel av klockgroda så säg gärna till mig, vill oxå ha det.. de har spelat i typ ett halvår, man kanske måste dvala dem ändå..=(
#63 - 10 februari 2004 14:50

ge den mat varrannan vatredje dag

okej.. då gör jag det =)

#64 - 10 februari 2004 14:51
mm bra Naiz!

Smurfmats:hur många klockisar hade dsu??
spelar alla??
Fö det e ju bara hanarna som låter
#65 - 10 februari 2004 14:52

om ni får yngel av klockgroda så säg gärna till mig, vill oxå ha det.. de har spelat i typ ett halvår, man kanske måste dvala dem ändå..=(

jo man måste nog det.. eller vissa har ju fått yngel utan att göra nåt..
Men om jag måste dvala klockgrodorna för att få yngel så klarar jag mej bra utan yngel.. =)
#66 - 10 februari 2004 15:14
vi har två hanar o en hona. bara hannar spelar.
#67 - 10 februari 2004 15:21
endel säger att man måste dvala en del säger att man inte ska dvala:) Konstit:(
#68 - 10 februari 2004 16:38
ja, tyvärr är det ju så. man vill ju inte gärna dvala dem. kan ju gå fel..=(
#69 - 10 februari 2004 16:57
ne det e inte så svårt att dvala bara man läser på lite gran

Annons