Vattenflöde i AM-Top 3338

#1 - 6 oktober 2010 11:45
Jag har köpt ett am-top 3338 och funderade på vilket håll vattnet flödar på i filtret. Det troligaste är uppifrån och neråt i filtret men har inte kunnat hitta något som bevisar detta.

Filtret har tre korgar så vad är bästa uppsättningen av filtermedia i dessa?
Jag funderar på att ha filtervadd och filtermatta i den översta, finare filtermatta i den andra och makaroner i den understa. Blir detta bra? Kan man stoppa något i tomrummet under den understa korgen eller bör man lämna det tomt?

Tack!
#2 - 6 oktober 2010 12:01
njaa det burkar vara tvärt om på ytterfilter. att det rinner ner i botten o sen vandrar egenom alla korgarna. det är ju bara titta på hur anslutnnigarna är. vart tar utblåsslangen vägen? det äbrukar vara rätt lätt att se hur det funkar. Om nu vattnet går nerifrån o upp så tycker jag du ska ha makaroner först. för att fördela vattnet bra o ta upp de största particklarna. sen filtermatta o sen biobollar o sen filtermatta o sen kanske vadd längst upp (sist) fär att fånga upp de minsta particklarna sist.
#3 - 6 oktober 2010 12:08
Tack! Jag ska kolla hur det ser ut när jag skaffat filtermatta.
#4 - 6 oktober 2010 12:11
måste du ha filtermatta för det?? är väl bara öppna locket o se vart insugnings-asnlutningen tar vägen?
#5 - 6 oktober 2010 12:27
Nja, just nu är där (nerifrån) makaroner och nån sorts kulor, filtermatta, krossade snäckor(ser det ut som) och filtervadd överst.
Jag tänkte ha lite mer filtermatta och mindre snäckor. Så jag väntar med att kolla tills jag kan byta.
#6 - 6 oktober 2010 14:28
Vattnet går från botten och upp genom filtret så det behöver du inte fundera mer över;)
#7 - 6 oktober 2010 18:33
Nej jag ska inte fundera mer. Men det var ju tur att jag frågade, annars hade jag fortsatt på min omvända logiska teori.
Hur fin filtermatta ska man använda?
#8 - 6 oktober 2010 18:54
helst ingen fin matta alls, den blockerar vattenflödet och försämrar filtrets nitrifikation, låter du bli den fina mattan så du kan köra filtret väldigt långa tider utan att behöva rengöra det!
#9 - 6 oktober 2010 19:00
Ppi 10 kör jag i mitt ytterfilter.

Annons