Hej.
Har nyligen introducerat lite fiskar (5st otocinclus) till mitt akvarium. En dog under natten och jag förmodar att det var pga stress. Dock har jag även problem med att få rätt värde på mitt vatten.
Kranvattnet är mycket mjukt och surt (PH under 6.4 KH runt under 3). Har även tre rötter i akvariet (152 L) vilket ytterliggare borde sura ner vattnet? Förrutom det så kör jag även på med CO2 i form av en Söchting Carbonator (http://www.oxydator.de/carbonat1eng.htm) och Seachem Flourish Excel.
Som sagt så var vattnet rejält mjukt och surt i början och fick rådet att hälla i lite Sera KH/PH plus. Hällde i enligt rekommendationen och allt verkade okej. KH höjdes några grader och PH steg till runt 7.0. Tog tester dom följande dagarna och allt verkade frid och fröjd. Startade igång CO2 produktionen och fortsatte att kolla vattenvärdena. PH sjönk kanske en halv grad eller mindre under natten. Dock nu när jag slänger i fiskarna så ser jag att KH har skjutits iväg till 10-15 och PH ligger över 7.5... vad har hänt?
Viktigare än så... vad gör jag enklast för att få ner PH utan att det tar kål på ottosarna? Siktar på att hamna någonstans runt 6.8. Ska jag späda ut med vanligt kranvatten med små vattenbyten tills PH sjunker eller köper jag PH minus och häller i?
Kan någon även rekommendera några bra vattentester? Använder mig nu av aquavital multistick och det är verkligen inte tillräckligt precist som jag vill ha det.
Tacksam för svar.