Vattenekvation.

#1 - 29 november 2005 10:14
Hej.

Har nyligen introducerat lite fiskar (5st otocinclus) till mitt akvarium. En dog under natten och jag förmodar att det var pga stress. Dock har jag även problem med att få rätt värde på mitt vatten.

Kranvattnet är mycket mjukt och surt (PH under 6.4 KH runt under 3). Har även tre rötter i akvariet (152 L) vilket ytterliggare borde sura ner vattnet? Förrutom det så kör jag även på med CO2 i form av en Söchting Carbonator (http://www.oxydator.de/carbonat1eng.htm) och Seachem Flourish Excel.

Som sagt så var vattnet rejält mjukt och surt i början och fick rådet att hälla i lite Sera KH/PH plus. Hällde i enligt rekommendationen och allt verkade okej. KH höjdes några grader och PH steg till runt 7.0. Tog tester dom följande dagarna och allt verkade frid och fröjd. Startade igång CO2 produktionen och fortsatte att kolla vattenvärdena. PH sjönk kanske en halv grad eller mindre under natten. Dock nu när jag slänger i fiskarna så ser jag att KH har skjutits iväg till 10-15 och PH ligger över 7.5... vad har hänt?

Viktigare än så... vad gör jag enklast för att få ner PH utan att det tar kål på ottosarna? Siktar på att hamna någonstans runt 6.8. Ska jag späda ut med vanligt kranvatten med små vattenbyten tills PH sjunker eller köper jag PH minus och häller i?

Kan någon även rekommendera några bra vattentester? Använder mig nu av aquavital multistick och det är verkligen inte tillräckligt precist som jag vill ha det.

Tacksam för svar.
#2 - 29 november 2005 13:06
Jag får inte din ekvation att gå ihop.... du sägar att ditt kranvatten har ph under 6.4 ....??? då böver du inte mixtra så mycket med preparat så att ph far hit o dit!! Vill du få ditt ph till 6.8 så är det väl bara att stoppa i nån kalksten eller snäckskal!
#3 - 29 november 2005 14:42
Har du egen brunn med så lågt pH.
Och hur mår dina ledningar och varmvattenberedara.
#4 - 29 november 2005 19:39
Grattis, grattis till perfekt regnskogsvatten! Sådant kranvatten var jag också lycklig ägare till fram till helt nyligen, nu har hårdheten tyvärr krupit upp lite.

Med det vattnet behöver du förmodligen inte göra något alls för att många regnskogsfiskar skall gå att odla.

Jag skulle (tillfälligt) stängt av CO2, bytt ganska mycket vatten regelbundet och övervakat pH med ett dropptest för att se vad det svänger in sig på naturligt efter någon månad eller två (mitt hamnar på 6,5).

Först därefter hade jag satt igång CO2 och börjat ändra vattenkemin och det senare bara om det absolut behövdes.

Vattenbyten är oftast bra för att få fiskarna att må bra, så många små sådana rekommenderar jag.
#5 - 29 november 2005 20:24
Tack för alla svar.

Åkte till zooaffären tidigare idag och dom gav mig rådet att göra ett 30% vattenbyte. Har kollat värderna efteråt och har lyckats komma ner till runt 6.8-7.0 någonstans. Restrerande ottosar som överlevde verkar pigga och alerta.

sunkan aspidoras - Men är inte ett så surt vatten lite för surt? Jag trodde man skulle försöka ligga runt 6.5-6.8 eller liknande om man skall ha ett akvarium med lite surare vatten? Jag vet faktiskt inte hur lågt mitt PH på kranvattnet är då det går under skalan på mätstickan (under 6.4):(. Anledningen till att jag använde KH/PH plus var för att försäkra mig om att CO2 och rötterna inte skulle göra vattnet ännu surare. Och eftersom jag bara visste att PH var under 6.4, men inte med hurpass mycket så tog jag det säkra före det osäkra.

Kramfors - Bor i ett gammalt hyreshus och jag misstänker att rören inte är dom bästa. De på zooaffären sa att folk som bodde i mitt område hade liknande problem. Så jag antar att det är rören som ställer till det.

dgqlof - Tackar, tror jag :). Skall försöka få tag på ett annat PH-test (någon som kan tipsa) för att se hur surt det verkligen är. Men om det ligger runt 6.4 så då e det lugnt alltså? Fiskarna (kommer att ha mestadels sydamerikanare i karet) klarar av ett så pass surt vatten?

Så slutligen, någon som kan tipsa om ett bra PH test?
#6 - 29 november 2005 20:51
Jag använder Sera tester, pH, kH och NO2. Och tycker att det är lite svårt att tyda resultaten. Förutom kH där man räknar antalet droppar innan provet shiftar färgen. Nu sist köpte jag JBL-s NO3 test och tycker att det är mycket bättre än SERAs NO3 test. Har inte provat JBL-s pH-test men förmodar att den är också bättre än SERA.
#7 - 29 november 2005 21:18
Dricksvatten i kommunala nät ska enligt livsmedelsverket ha ett pH-värde mellan 7,5 och 9, främst för att undvika korrosion i ledningarna.
#8 - 30 november 2005 17:54
Åkte iväg till zoobutiken idag och testade vattnet med deras elektroniska PH mätare. Blev inge klokare av det.

Kranvatten:

PH enligt aquavital multistick: Ingen reaktion (PH under 6.4)
PH-mätare: 6.0

Akvarievatten:

PH enligt aquavital multistick: Någonstans mellan 6.8-7.2 (!?)
PH-mätare: 6.2 (!?)

Nämnas skall att jag höjde ju akvarievattnet tidigare i veckan med KH/PH plus och jag hamnade stabilt runt 7.0... sedan fick jag en oförklarlig spik upp till 7.5-8.0 i ph. varav jag gjorde ett 30% vattenbyte med kranvatten (PH 6.0) vilket gjorde att jag hamnar nu på 6.2 i PH? Kan det verkligen stämma?

Jag fattar ingenting just nu och vet inte vilket test jag skall lita på... ottosarna som redan finns i tanken klarar av PH ner till 6.0, så dom skall nog klara sig... däremot kommer jag att ha bolivianska fjärilar i karet som inte klarar PH under 6.5... vad skall jag göra? KH/PH plus vet jag inte om jag vill laborera med för mycket nå mer tack vare spiken jag fick på 7.5-8.0...

Det som påverkar PH negativt e tre rötter, samt CO2 produktionen.. så om jag kör med bara kranvatten lär det gå ner under 6.0.. enda andra tillsatserna just nu är nitrivec, TMG och Seachem Flourish Excel.

Vad e det som inte stämmer? Blev lite luddigt skrivet men hoppas någon kan hjälpa...
#9 - 30 november 2005 19:36
[QUOTE=tbni]...PH ner till 6.0, så dom skall nog klara sig... däremot kommer jag att ha bolivianska fjärilar i karet som inte klarar PH under 6.5... vad skall jag göra?...[/QUOTE]
Välj vanliga fjärilsciklider istället om du är orolig. De t.o.m. kräver så lågt pH för att deras rom skall kläckas.
#10 - 30 november 2005 19:43
Men det e just det att den bolivianska är huvudfisk i mitt akvarium (gammal barndomsskada). Det är den jag vill ha mest av alla fiskar och anpassar invånarna och akvariet efter den... :\

Och problemet e ju att jag inte e säker på mitt PH. Stickan anger ett PH någonstans mellan 6.8-7.2 medans PH-mätaren angav 6.2...

Finns det inget riktigt bra PH-test som e pålitligt och samtidigt inte kostar skjortan?
#11 - 30 november 2005 19:48
Jag kan inget om tester och inget om vattenbehandling. Själv väljer jag fisk efter vattnet och inte vattnet efter fisk. Då räcker det att veta på ett ungefär.
#12 - 1 december 2005 10:47
Jo det är ju ett sätt att lösa problemet, dock inte för mig.
#13 - 1 december 2005 13:55
Sera ph-minus kan du glömma det funkar uselt jag hällde i hela burken utan att nått hände.
#14 - 1 december 2005 14:14
Surare vatten är det sista jag hade tänkt mig...
#15 - 1 december 2005 14:41
Ärligt talat förstår jag inte riktigt problemet. Okej, ditt pH ligger snäppet under 6,5. Kanske så lågt som 6,0. Och? Vad gäller otocinclus så är det väl i det närmaste perfekt.

Vad gäller boliviansk fjärilsciklid så vet jag ju inte exakt hur känslig den är för pH under 6,5, men enligt min och de flesta andras erfarenhet så är det bra mycket bättre med ett stabilt pH än att hålla på och feppla med olika dekokter för att få upp värdet några decimaler och därmed orsaka onödiga svängningar som fiskarna definitivt inte gillar.
#16 - 1 december 2005 17:11
Kranvattnet ligger på 6.0... sen tar du med rötterna i den beräkningen och CO2 produktionen... då kommer jag säkerligen hamna under 6.0... Varesig Ottos eller bolivianska fjärilar kommer att gilla det vattnet. Och Amanoräkorna jag hade tänkt att ha med som städare i mitt växtakvarium är nog bara att glömma. Därav problemet.
#17 - 1 december 2005 17:26
[QUOTE=tbni]Och problemet e ju att jag inte e säker på mitt PH. Stickan anger ett PH någonstans mellan 6.8-7.2 medans PH-mätaren angav 6.2...

Finns det inget riktigt bra PH-test som e pålitligt och samtidigt inte kostar skjortan?[/QUOTE]

Vad är det för mätare du har användt?
#18 - 1 december 2005 17:29
Zooaffärens PH-mätare. Tror den hette nått i stil med ECO PH. Stickorna jag använt är Aquavital Multistick. Har skummat igenom forumet efter liknande problem men ej hittat någon som verkar vara i samma situation som jag. Ska dock be zooaffären ta hem JBL dropptest PH 6.0-7.6. Verkar som det kan vara det jag söker?
#19 - 1 december 2005 17:35
Det värsta med pH mätare är att folk inte hanterar dem rätt, missar med kalibrering, byter aldrig elektrod osv.

Ett dropptest är mycket bättre än en sticka. Jag har inte använt JBL's med noterade dock att de har billiga refill när jag surfade PWSS igår!! Om JBL har upplösning 0.1 per steg eller bättre så är den bra.
#20 - 4 december 2005 12:28
Har nu beställt JBL pH test. Får hoppas jag kan få hem det till veckan. Har även bytt vatten två ggr nu och enligt mätstickan så har pH gått ned till 6.8-7.0 och KH ligger runt 10. Så just nu e det rätt så bra vattenvärden. Men jag antar att det kommer att fortsätta att sjunka för varje vattenbyte. Om stickan skulle visa rätt, hur gör jag då för att behålla dessa värden i akvariet om kranvattnet har ett pH på 6.0 och ett kH på under 3.0?
#21 - 4 december 2005 12:51
Om jag vore du skulle jag nog efterforska hur ditt kranvatten beteer sig när du har i pH/KH reglerande kemikalier. Om du tar 10L kranvatten och mäter pH sen blandar du i lite(väldigt lite) av din pH höjande kemikalie(jag använde bikarbonat, 1 krdm/10L) och mäter pH igen. Upprepa processen tills du har det pH du vill ha på ditt vatten. Gör sen små vatten byten med det nya vattnet, typ 10% varje dag, tills ditt pHt i ditt akvarie är det du vill ha. När du sen kört de vattnet i ditt akvarie en vecka eller så(utan byten), mät pH igen och se vad som har hänt med det. Har det sjunkigt eller stigigt så finns det något i akvariet som påverkar pH, kalkrika stenar eller rötte. Då kanske du måste ha i mer eller mindra av din kemikalie i bytvattnet. Ha för övrigt aldig i dylika kemikalier i akvariet direkt, det kan hända hemska saker!
#22 - 4 december 2005 14:04
Tack för det svaret morphriz!

Ska göra som du säger. Dock väntar jag tills jag har fått hem mina pH test för att ta bort eventuella felkällor.

Enda som finns i mitt akvarie är som sagt akvariegrus (vilket skall vara helt kalkfritt) och tre mangroverötter (skall inte dessa bidra till en surande effekt?).

I vilket fall så väntar jag tills testerna har kommit fram, sen blir det mer problemlösning.

Tack ännu en gång.
#23 - 6 december 2005 08:13
Det börjar klarna.

Vattenverket var nyss här och tog ett prov för analys. Bussigt av dom :).

Verkar som det e Zoobutiken och deras vattentester och pH-mätare som är boven i dramat. Får verkligen hoppas det, för då har jag ett vatten som alla andra runt 7.5-8.5 i pH i kranen. Kommer invänta svar. Skulle det visa sig stämma så kommer det vara en missnöjd kund som hör av sig till zoobutiken. Ottosarna simmar just nu runt i ett vatten som e mer basiskt än kranvattnet. Kul för dom... :(
#24 - 12 december 2005 11:53
Damp ner en labrapport i brevlådan idag ifrån Uppsala.

pH på mitt kranvatten: 8.5

Skandalöst att stickor för 210kr ska kunna vara så felaktiga och visa ingen reaktion vid pH 8.5... fy f*n.

Blir å bege sig ner till zooaffären och be om pengarna tillbaka.

Vad roligt det måste ha varit för mina ottosar i början då jag hade pumpat i KH/PH+ i vattnet utöver mitt kranvatten...

Får hoppas att vattenbyten, CO2 och rötterna har gjort sitt för att fått ner det till en dräglig nivå.

Sitter fortfarande och väntar på pHtest ifrån PWSS...
#25 - 12 december 2005 13:15
Vid KH under 4 visar stickorna fel pH, står det inget om det i bruksanvisningen?
#26 - 12 december 2005 14:04
Nej inte vad jag kan se. Inget zooaffären varnade om heller. Bara att doppa och läsa av. Jättenkelt.... pfft...
#27 - 12 december 2005 14:13
Mätfel orsakade av lågt KH värde:
Tillförlitligheten av pH testet kan påverkas om KH värdet är mycket lågt (dålig buffertverkan) Det beror på att de påverkande ämnena (sura och alkaliska) inte finns i tillräcklig mängd för att registreras av pH testen. Om KH värdet är under 4 är det inte säkert att pH värdet visas korrekt av testet.

Om testet visar ett KH under 4 kan det uppmätta pH värdet vara fel.
#28 - 12 december 2005 15:10
Hittar ingen sådan text i paketet.

I vilket fall som hellst så borde de på affären förstå att något är galet när jag kommer in och säger att stickorna visar under 6.4... istället för att då tala om att stickorna kan visa fel om jag har ett kH under 4.0 så säger dom att jag förmodligen har fel på mina vattenledningar och att KH/PH+ är att rekommendera.

Men som en liten följdfråga...

Vet att jag nu har pH över 8... och att jag vill ligga någonstans runt 6.5-7.5... har tre rötter (mitt vatten är rejält te-färgat), plus CO2 i karet... hur höjer jag KH med bara jätte yttepytte lite (typ 4-5 i KH, har väl säkert 3 eller mindre nu om det du säger stämmer)... och hur sänker jag pH ifall det skulle behövas?
#29 - 12 december 2005 15:47
3 gram bikarbonat per 100 liter vatten höjer KH med en grad.
#30 - 12 december 2005 17:13
Tack så mycket.

Hur påverkar det fiskar och vattnet utöver det? Bildas det ammoniak som vid tillförsel av KH/PH+. Påverkar det pH åt ena eller andra hållet överhuvudtaget?

Och vad är enklast för att få ett pH att sjunka till nånstans mellan 6.5-7.5?
#31 - 13 december 2005 12:37
Wooh, fick JBL pH och kH test idag.

Hunnit testa akvarievattnet, pH ligger runt 7.0 (JBL test 3.0-10.0) och kH vid ung. 6 tyska grader (e det det som e standardformat, tyska grader?).

Ska kolla kranvattnet lite senare. Men än så länge så ser det bra ut. Håller det sig så här så behöver jag inte göra nått med vattnet :).

Annons