Vattenbyten, vattenberedningsmedel osv

#1 - 20 februari 2007 14:04
Jag startade upp mitt 220 litersakvarium för ca 1,5 månader sedan. Där simmar just nu 12 rödmunstetror, några endlers och ett par otocinclus. Flerfiskar ska dit framöver men vet inte vad det blir ännu.

Har nu läst att rödmunstetran ställer rätt höga krav på vattnet och vill därför gärna ha råd om hur jag ska sköta vattnet på bästa sätt (för alla fiskarna alltså).

Hur ofta bör jag byta vatten? Hur mkt varje gång?

Vad gäller egentligen när det handlar om vattenberedningsmedel? Jag kanske är lite trög men jag förstår faktiskt inet riktigt hur tillverkaren menar med texten på exv Nitrivec.

Jag har Nitrivec och Aquatan. Hur ofta ska jag sätta i av dom? Och hur mkt?

Stort tack om nån har tid och lust att hjälpa en nybörjare :)
#2 - 20 februari 2007 14:45
Mia73 skrev:
Jag startade upp mitt 220 litersakvarium för ca 1,5 månader sedan. Där simmar just nu 12 rödmunstetror, några endlers och ett par otocinclus. Flerfiskar ska dit framöver men vet inte vad det blir ännu.

Har nu läst att rödmunstetran ställer rätt höga krav på vattnet och vill därför gärna ha råd om hur jag ska sköta vattnet på bästa sätt (för alla fiskarna alltså).

Hur ofta bör jag byta vatten? Hur mkt varje gång?

Vad gäller egentligen när det handlar om vattenberedningsmedel? Jag kanske är lite trög men jag förstår faktiskt inet riktigt hur tillverkaren menar med texten på exv Nitrivec.

Jag har Nitrivec och Aquatan. Hur ofta ska jag sätta i av dom? Och hur mkt?

Stort tack om nån har tid och lust att hjälpa en nybörjare :)

Jag kör ett enkelt spår när jag drar igång ett akvarie.
Nu har ditt varit igång i 1½ månad. så jag börjar efter det :P
Vänta lite med att köpa mer fiskar. Ta det lungt nu i början.
Byt 30% vatten varje vecka.
Jag tillsätter aldrig aquatan eller likande. Men vid uppstart kan det vara bra.
Tillsätt aquatan till det vattnet du byter ut varje vecka. Dosering enligt flaskan.
Använd inte Nitrivec om du inte har problem med nitrit.
Mät dina vattenvärden ofta. Då främst nitrit värdet.

Ta det bara lungt med att sätta i nya fiskar, byt vatten regelbundet och håll koll på vattenvärdena så tror jag du kan vara lugn :) Tillsätter du aquatan åp det så tror jga du kan vara ännu lugnare.
#3 - 20 februari 2007 15:07
tack för svaret

menar du alltså att om jag t.ex skulle tillsätta 50 liter nytt vatten till akvariet, så är det dosering enl flaskan baserat på 50 liter som gäller? (blev lite konstigt det där)
#4 - 20 februari 2007 15:12
Mia73 skrev:
tack för svaret

menar du alltså att om jag t.ex skulle tillsätta 50 liter nytt vatten till akvariet, så är det dosering enl flaskan baserat på 50 liter som gäller? (blev lite konstigt det där)

Yepp. Stoppar du i 50 liter nytt vatten, så skall du dosera efter detta.
Tänk på att lösa medlet i en hink eller bytta innan du häller i det. Brukar bli bättre :) Häll upp mängden medel i ett en litersmått tex. Och häll i akvariet lite då och då undertiden du fyller det med nytt vatten. Liet överambitiöst kanske. :P
#5 - 21 februari 2007 22:41
Stew skrev:

Tänk på att lösa medlet i en hink eller bytta innan du häller i det. Brukar bli bättre :) Häll upp mängden medel i ett en litersmått tex. Och häll i akvariet lite då och då undertiden du fyller det med nytt vatten. Liet överambitiöst kanske. :P

Det där har jag just funderat över... Jag har hällt i alltsammans rakt av bara ner i vattnet efter att jag fyllt på med vattnet. Är det helt förkastligt? Kan man rentav hälla i det innan man fyller på? Eller måste man göra så att man häller på då och då under tiden man fyller på? Vi fyller ju med slang, och det känns så omständigt att behöva hålla på och stänga av hela tiden för att hälla i Aqutan...
#6 - 21 februari 2007 23:03
Går väl att kasta i allt på en gång ?! Varför ska du stänga av och på vattnet för hela tiden, står du och håller i slangen eller när du fyller på?
#7 - 22 februari 2007 01:31
mange016 skrev:
Går väl att kasta i allt på en gång ?! Varför ska du stänga av och på vattnet för hela tiden, står du och håller i slangen eller när du fyller på?

Ja, faktiskt. Vår termostat på blandaren håller inte jämn temperatur, är väl en billig sort, så man måste hela tiden för säkerhets skull hålla koll på vattentemperaturen. Och det är ju inte särskilt ansträngande när det bara handlar om ca 50 L.
#8 - 23 februari 2007 10:56
rebecka_o skrev:
Det där har jag just funderat över... Jag har hällt i alltsammans rakt av bara ner i vattnet efter att jag fyllt på med vattnet. Är det helt förkastligt? Kan man rentav hälla i det innan man fyller på? Eller måste man göra så att man häller på då och då under tiden man fyller på? Vi fyller ju med slang, och det känns så omständigt att behöva hålla på och stänga av hela tiden för att hälla i Aqutan...

Jag håller slangen i ena handen och häller i lite vattenberedningsmedel lite då och då med andra handen. Exakta dosen är inte så jätteviktig, en gissning är att det är bättre att man häller i för lite än för mycket. Många använder ju inte vattenberedningsmedel överhuvudtaget utan kör med rent kranvatten.
#9 - 25 februari 2007 20:13
Stew skrev:

Du ska väl dosera efter den sammanlagda mängden vatten i själva karet? :confused:

Jag blandade alltid beredningsmedlet i en hink vatten som jag sedan hällde i.
#10 - 25 februari 2007 21:53
FredrikH skrev:
Du ska väl dosera efter den sammanlagda mängden vatten i själva karet? :confused:

Jag blandade alltid beredningsmedlet i en hink vatten som jag sedan hällde i.

Jag tror bestämt att du bara ska ta beredningsmedel för den mängden vatten som byts ut. Detsamma gäller salt. Medlet förbrukas inte på så sätt som växtnäring gör, växtnäring tillsätter man för hela karets vattenmängd.
#11 - 26 februari 2007 19:28
rebecka_o skrev:
Jag tror bestämt att du bara ska ta beredningsmedel för den mängden vatten som byts ut. Detsamma gäller salt. Medlet förbrukas inte på så sätt som växtnäring gör, växtnäring tillsätter man för hela karets vattenmängd.

Ok, då får jag hoppas att det var så jag doserade, för ett antal år sedan.. [:o]
#12 - 26 februari 2007 20:55
erland skrev:
Jag håller slangen i ena handen och häller i lite vattenberedningsmedel lite då och då med andra handen. Exakta dosen är inte så jätteviktig, en gissning är att det är bättre att man häller i för lite än för mycket. Många använder ju inte vattenberedningsmedel överhuvudtaget utan kör med rent kranvatten.

Jag kör med rent kranvatten har alltid gjort och det funkar fint:D
#13 - 27 februari 2007 06:30
otocinclusar är oxå känsliga nrä det gäller vattnet (och tillgången på alger). Sen så är de en stimfisk och vill vara minst 10st.
#14 - 27 februari 2007 15:45
_Lena_ skrev:
otocinclusar är oxå känsliga nrä det gäller vattnet (och tillgången på alger). Sen så är de en stimfisk och vill vara minst 10st.

Minst 10? Otocinclusar har jag förstått att många med mindre akvarium har i sina kar, kan de ha 10 då? Vi skulle iofs kunna ha det, men då får vi nog avvakta tills neontetrorna har dött av och efterhand fylla på med otocinclusar. Vi har redan mycket fisk... Alger har vi iaf så det räcker! :)
#15 - 27 februari 2007 16:21
rebecka_o skrev:
Minst 10? Otocinclusar har jag förstått att många med mindre akvarium har i sina kar, kan de ha 10 då? Vi skulle iofs kunna ha det, men då får vi nog avvakta tills neontetrorna har dött av och efterhand fylla på med otocinclusar. Vi har redan mycket fisk... Alger har vi iaf så det räcker! :)

Bara för att andra har det in mindre akvarium är det inte rätt :)
Det finns folk som har guldfiskar i skålar och skalarer i 50-litare.
#16 - 27 februari 2007 17:03
_Lena_ skrev:
Bara för att andra har det in mindre akvarium är det inte rätt :)

Det finns folk som har guldfiskar i skålar och skalarer i 50-litare.

Jo iofs...
Jag tror vi satsar på otocinclusar istället för tetrorna. De är ju sååå snygga. Läste förresten att de absolut behöver extra algtillskott och att de inte tar av algue wafers som ligger på botten. Utan man ska köpa såna som går att fästa på rutan. Jag har aldrig sett såna dock? Om man har 10 st så måste det ju vara jätteviktigt med tillskott!

Annons