Vattenbyten utan filter ""

#1 - 30 december 2008 11:15
Hallå! Har en liten fråga...

Hur pass ofta bör man byta vatten i ett 30L akvarium som endast har en syrepump..alltså inte ett filter..för att hålla god vattenkvalitet..

Låt säga att det ska gå 10st tetror där och man matar normalt.

/Markus
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 december 2008 11:20
Står inget om hur många och vilka växter du har i akvariet och det påverkar ju en hel del.
Bortsett från det (vilket i och för sig är svårt att göra) så är väl minst 2 ggr i veckan rätt lagom.
#3 - 30 december 2008 11:21
Har tänkt plantera några anubias, så det täcker halva akvariets botten.
#4 - 30 december 2008 11:22
Det beror på ett par faktorer till, dels hur pass mycket inredning som finns i form av stenar och rötter samt hur pass mycket vatten som luftpumpen flyttar, jag har tex en slinga nedgrävd under bottensubstratet i pojkens räkcocktail där det fn figurerar 10 WC 10 äppelsnäckor, 2 amanos och 2 sebra snäckor.

Ett 25% veckovis delvattenbyte håller dom vid god vigör men det finns ingen enkel sanning, du får prova dig fram.
#5 - 30 december 2008 11:24
Tar ett kort. BRB
#6 - 30 december 2008 11:26
Så här blir det fast kokosnöts-halvor istället för krukor(när jag hittar några)

Och 2 små plantor anubias på vardera sida

(ungefär)
#8 - 30 december 2008 11:34
Tack för tips Narii, visste inte om den sidan.

här får du ett tips av mig med större påhängsfilter och billiga leksaker att experimentera med : www.resun.se

Men just i detta lilla kar vill jag gärna prova utan filter...ingen aning om vad jag ska ha i det.
Guest
#9 - 30 december 2008 11:36
ok ^^
#10 - 30 december 2008 11:38
Trodde det var svårt att få hållbar vattenkvalité utan filtrering eller cirkulation. Syrepumpen kan inte göra så mycket på 30 liter?!

Jag har ett liten Aquael-pump som jag tog bort filtret på. förlängde insugsröret och borrade massa hål och sen gömde i sanden, själva pumpen gömmer man i näven.
Den göms helt bakom en växt eller dyl.
Finns ju väldigt små och effektiva filter som går ljudlöst.
#11 - 30 december 2008 11:44
Mest intresserad av själva idén hypotetiskt. Jag har säkert 4-5 filter jag kan slänga i...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 30 december 2008 13:22
Markus1984 skrev:
Har tänkt plantera några anubias, så det täcker halva akvariets botten.

Anubias är väldigt långsamväxande så de tar upp minimalt med kväve och fosfor och är därför inte till så mycket nytta ur reningssynpunkt.
#13 - 30 december 2008 14:32
Så vattenpest, och valisneria skulle vara bättre?

Hur mycket växter bör man plantera i detta 30L för att få ett bra "renings-verk"? 10st vattenpest-stänglar 15cm höga?

(eventuellt blir det bara växter i det, men tanken är att man ska kunna hålla nån fisk i det)

Har en till fråga angående Brysselkål. 2 av mina akvarium med malar i fick det igår, och imorse när jag skulle ta ut dom så stinker vattnet rejält. Ph värdet är normalt.(malarna och krabborna gillade de starkt)

Vattenbyten är det enda som gäller eller för att få bort den unkna lukten?
#14 - 30 december 2008 22:28
Markus1984 skrev:

Hur mycket växter bör man plantera i detta 30L för att få ett bra "renings-verk"? 10st vattenpest-stänglar 15cm höga?

(eventuellt blir det bara växter i det, men tanken är att man ska kunna hålla nån fisk i det)

Har en till fråga angående Brysselkål. 2 av mina akvarium med malar i fick det igår, och imorse när jag skulle ta ut dom så stinker vattnet rejält. Ph värdet är normalt.(malarna och krabborna gillade de starkt)

Var bryselkålen kokt , tidigare fryst eller färsk?
Kokta grönsaker (läs mjuk kokta) kan bli ganska fort dåliga lika så de som varit frysta, de färska brukar hålals sig bättre men att vatten skulle lukta illa av att kålen blivit dålig låter konstigt bara över en natt , kanske har du triggat i gång lite nedbrytnings bakterier som ger i från sig svavel ångor?
#15 - 30 december 2008 23:25
Kokt.
#16 - 30 december 2008 23:58
Jag har ett litet kar ocksÅ .skulle ha en massa mera vÄxter.strunta i det som Är snyggt och bry mej om det som funkar .om du villha fiskar ikaret.prova fÖrsiktigt dej fram .:)sÅ kommer du fram till nÅgot som passar dej/ditt kar:)
#17 - 5 januari 2009 15:10
Markus1984 skrev:

Hur många plantor (svar inte så många vattenpest heter vattenpest av en anledning)

Viktigare är att rensa ut lite hela tiden när det blir lite mycket klorofyll (menar växter) i tanken (växterna skall ju inte behöva börja ruttna, då är reningen medelst växter ur funktion)
#18 - 5 januari 2009 15:43
Har haft karet igång sen samma dag jag startade tråden, allting funkar utmärkt, växterna och fisken trivs.

har 3st små plantor av skruv-valisneria en flytväxt och en liten stängel vattenpest.

5st små guppys som "testpiloter."

dom växer rejält fort i detta lilla akvarium.

vatten byter jag 2ggr i veckan c:a 6-7 liter per gång.

Annons