Vattenbyten i stora kar m.m

#1 - 11 augusti 2009 19:56
Vattenbyten
Har man ett litet akvarium på bara några tiotal liter är det ju lätt som en plätt att byta vatten men hur gör man i stora?
Leder på nåt sätt så att vattnet rinner från kranen direkt till akvariet eller ska man behöva springa fram och tillbaka med hinkar?

Vattenberedningsmedel
Står på förpackningen att det ska vara bra att ha i vid vattenbyte men har aldrig använt det förut. Gör det någon nytta?

Syre
Har ett innerfilter till mitt akvarium och utblåset är en bit under vattnet (stod att det skulle vara så då det fanns en mini och max vattennivå markering) men jag har hört att ytan måste röra på sig för att vattnet ska förses med syre. Sant?
#2 - 11 augusti 2009 20:03
Vattenbyten: Jag har tio meter trädgårdsslang med en uppskuren PET-flaska i ena änden och en snabbkoppling till kökskranen i andra. När jag ska tömma lägger jag slangen över toaletten och klämmer fast med locket. När jag ska fylla sätter jag fast snabbkopplingen på kökskranen.

Vattenberedningsmedel: Aldrig använt. Behövs inte i Sverige om man har kommunalt vatten. Kan behövas om man har egen brunn, men där är jag inte helt säkert och det är säkerligen en fråga om fall till fall. Är det bakteriekultur du tänker på så är det bra att ha vid uppstart av nya akvarier om man inte har ett aktivt filter man kan krama ur.

Syre: Vattnet syresätts bäst av utblås som får vattenytan i rörelse, ja. Ju mer plaskande, desto mer syre (och koldioxid om man har mycket växter). Syresten är långt underlägset i jämförelse.
#3 - 11 augusti 2009 20:20
Den här tråden ger en bra beskrivning.
#4 - 11 augusti 2009 20:28
Whistler84 skrev:
Syre: Vattnet syresätts bäst av utblås som får vattenytan i rörelse, ja. Ju mer plaskande, desto mer syre (och koldioxid om man har mycket växter). Syresten är långt underlägset i jämförelse.


Är de tinte just tvärt om med CO2:n i det fallet större ytrörelse piskar ur CO2 ur vattnet och kan i vissa fall då höja pH:t.
#5 - 11 augusti 2009 21:17
Kimett skrev:
Är de tinte just tvärt om med CO2:n i det fallet större ytrörelse piskar ur CO2 ur vattnet och kan i vissa fall då höja pH:t.


Yes!
#6 - 11 augusti 2009 21:41
Whistler84 skrev:
Syre: Vattnet syresätts bäst av utblås som får vattenytan i rörelse, ja. Ju mer plaskande, desto mer syre (och koldioxid om man har mycket växter). Syresten är långt underlägset i jämförelse.


Hmm.. vad ska jag då göra?
#7 - 11 augusti 2009 22:23
Läs här om ökade CO2-toppar vid för stora vattenbyten: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=129815&highlight=kiselalger
#8 - 11 augusti 2009 22:27
Plaskar vattenytan så piskar det ut CO2, ja. Ha det så att det inte plaskar någonting, men ändå är kraftig turbulens på vattenytan.
#9 - 11 augusti 2009 22:45
Om det piskar in eller ut CO2 från vattnet vid ytrörelse (av vattenbyte eller pump i vattenytan) beror på i vilken fas jämnvikten mellan vattnets fria koldioxid och luftens koldioxid är. Om det finns mer fri koldioxid i vattnet än vad denna jämnvikt tillåter så "piskas" koldioxid ut ur vattnet om det finns mindre fri koldioxid i vattnet än vad jämnvikte tillåter så "piska" koldioxiden in i vattnet. I ett växtakvarium utan tillsättning av koldioxid så har man det första fallet normalt på morgonen innan ljuset är tänt - då har bakterier, fiskar, växter och annat producerat koldioxid under natten och det finns mer koldioxid löst än vad jämnvikten tillåter (med luften). Några timmar efter det ljuset har tänds så är oftast situationen tvärtom. växternas fotosyntes har konsumerat all fri koldioxid och då får de ta koldioxiden från bikarbonaten (ph höjs) eller genom interfacet mellan luft och vatten. Det ideella vore att se till att ha lugnt under natten och piska ytan under dagen med början några timmar efter det ljuset har tänds. Vill man undvika koldioxidtoppar så gör man förslagsvis sitt vattenbyte innan ljuset tänds på morgonen.

MVH Lasse
#10 - 12 augusti 2009 11:23
Vattenbyte: Jag använder en trädgårdsslang med snabbkoppling från blandaren vid handfatet till akvariet för påfyllning med tempererat vatten. Samtidigt en slang från akvariet till wc för tömmning av vattnet via självsug. Enkelt och smidigt.
Vattenberedningsmedel: Har alldrig använt detta vid delvattenbyten. Vid nystart kan jag möjligen tänka mig att använda detta.
Syre: Syrebrist uppstår väldigt sällan i ett normalt befolkat akvarie. Har du cirkulation på vattnet i akvariet sker erforderligt utbyte av syre mm via vattenytan. Man behöver alltså inte ha "vågor" på ytan utan det viktiga är just att vattnet rör sig i akvariet rent generellt. Undantaget skulle vara ifall man har ett akvarie med extremt liten vattenyta i förhållande till volym.
#11 - 12 augusti 2009 20:49
Undvik planskande vid ytan, det kan vara bra i vissa situationer men det grisar ner lysroren och rampen i alla skeenden... Och later en del

Storande eller avslappnande det far du sjalv bestamma
#12 - 12 augusti 2009 21:32
Sleaper skrev:
Vattenbyte: Jag använder en trädgårdsslang med snabbkoppling från blandaren vid handfatet till akvariet för påfyllning med tempererat vatten. Samtidigt en slang från akvariet till wc för tömmning av vattnet via självsug. Enkelt och smidigt.

Vattenberedningsmedel: Har alldrig använt detta vid delvattenbyten. Vid nystart kan jag möjligen tänka mig att använda detta.

Syre: Syrebrist uppstår väldigt sällan i ett normalt befolkat akvarie. Har du cirkulation på vattnet i akvariet sker erforderligt utbyte av syre mm via vattenytan. Man behöver alltså inte ha "vågor" på ytan utan det viktiga är just att vattnet rör sig i akvariet rent generellt. Undantaget skulle vara ifall man har ett akvarie med extremt liten vattenyta i förhållande till volym.


Det är faktiskt inte så ovanligt med syrebrist i normalt befolkade kar med växter eller alger. Under natten förbrukar även växter och alger syret och de tillför inget nytt vilket innebär att syrenivån ofta är låg just innan ljuset tänds. Dessutom är det skillnad på fisk och fisk och hur hög temperatur du har i akvariet. Fisk från de stora sjöarna är oftast mer syreberoende än andra fiskar, samma gäller fiskar från snabbrinnande floder och bäckar. Vid 20 grader innehåller 100% mättat sötvatten ca 9 ppm fri syrgas, vid 25 grader är innehållet ca 8,3 och vid 30 grader ca 7,6 ppm. Saltvatten ligger ca 1,5 ppm under detta. När inga växter eller alger hjälper till med att tillföra syrgas så är det endast diffunderingen av syrgas mellan luften och vattnet i ytan som tillför något. Hastigheten på denna diffundering bestäms av koncentrationsskillnaderna ("suget" från vattnet som givetvis är större ju längre man ligger från 100 % mättnad) men även ytan på gränsskikten mellan luft och vatten. en plan yta ger betydligt, betydligt mindre gränsyta än en ordentligt krusad yta. Att låta pumpen krusa (bilda vågor) i ytan förstorar gränskiktet (och därmed diffunderingshastigheten ordentligt). Jag skulle vilja starkt rekommendera att man alltid ser till att vattnet innehåller så mycket syre som är möjligt (minskar stressen och spar på fiskens energi - ökar motståndskraften) och detta innebär att ytan bör röras om så mycket som är möjligt (med hänsyn till ljud och annat).

MVH Lasse
#13 - 13 augusti 2009 06:03
Naturligtvis finns det fall när det krävs mer ytcirkulation kanske till och med diffusor för att syresätta eller bli av med eventuellt CO2-överskott mm. Men rent generellt utan att ta hänsyn till extremfall så menar jag att syrebrist ytterligt sällan uppstår i ett normalt och välskött akvarium. Har aldrig själv kunnat konstatera någon syrebrist i alla växtakvarie som jag haft. Även vid tillsats av CO2 dygnet runt har det varit några problem trots mjukt vatten med egentligen låg buffringsförmåga. I dom fall jag sett fiskar som "kippat" efter luft vid ytan har det nästan uteslutande varit något annat som minskat fiskarnas förmåga att ta upp syre. Men som alltid kan man ju prova sig fram. Fiskarna skall ju aldrig lida av syrebrist men vill man även att växterna skall ha en chans så skall man inte överdriva ytcirkulation och "bubbel".
#14 - 13 augusti 2009 06:28
Vattenbyten





Vattenberedningsmedel



Syre



Jag byter vatten med en trädgårdsslang-gardenakoppling kopplad till duschblandare.
Bocka till ett vp-rör(elrör 15-16 mm) till ett u o trä på slangen (så hoppar slangen inte ur karet)
Funkar kanon och har minskat skötseltiden avsevärt även på små akvarium.

Vattenberedningsmedel funkar kanon och behövs på en hel del platser i vårt avlånga land där kranvattnet har för dålig kvallite. Beredningsmedlet neutraliserar kloraminer och lungnar fisken vid vattenbyte. Enkelt att testa om du behöver det eller ej. Kliar sig fisken vid vatenbyte så köp in en flaska och gämför före/efterresultatet.

När det gäller syresättningen så är det lättast att få till den om du drar ner dina pumpar 10 cm under vattennivån och och riktar utblåset snett uppåt. Då är det lättare att fåigång en vältande vattenvirvel som gör att hela vattenmassan roterar och den strömande totala volymen blir mångdubbelt större än den pumpade volymne från dina pumpar. (Oj det där lät flummigt men du kan enkelt kolla det genom att smula sönder lite torrfoder o hälla i byttan. Om fodret sprider sig gämt i karet och glider utmed botten så har du lyckats:):) )
#15 - 13 augusti 2009 06:34
Lasse skrev:
Det är faktiskt inte så ovanligt med syrebrist i normalt befolkade kar med växter eller alger. Under natten förbrukar även växter och alger syret och de tillför inget nytt vilket innebär att syrenivån ofta är låg just innan ljuset tänds.

MVH Lasse


Kan bara hålla med dig där Lasse.
Även det är ganska lätt att konstatera. Räkna antal gälslag under 10 sekunder precis när lyset tänds och gämför med antal gälslag när karet varit tänt i två-tre timmar.
Diffar det så har man problem med syresättningen. O då kan man dessutom misstänka att man inte har fullgod nitrifikation. O det kan vara alvarligare.
#16 - 13 augusti 2009 11:04
LN skrev:
När det gäller syresättningen så är det lättast att få till den om du drar ner dina pumpar 10 cm under vattennivån och och riktar utblåset snett uppåt. Då är det lättare att fåigång en vältande vattenvirvel som gör att hela vattenmassan roterar och den strömande totala volymen blir mångdubbelt större än den pumpade volymne från dina pumpar. (Oj det där lät flummigt men du kan enkelt kolla det genom att smula sönder lite torrfoder o hälla i byttan. Om fodret sprider sig gämt i karet och glider utmed botten så har du lyckats:):) )


Pumpens ublås går ej att vrida och jag kan inte heller flytta pumpen högre upp då den har en markering hur hög vattennivån bör vara.
#17 - 13 augusti 2009 13:20
Pumpens ublås går ej att vrida och jag kan inte heller flytta pumpen högre upp då den har en markering hur hög vattennivån bör vara.
Va är det för pump du har?
#18 - 13 augusti 2009 15:04
Ledsen Zezzan linn jag förstår inte heller vad för sorts pump du har. Men de flesta för att inte säga alla pumpar/innerfilter är dränkbara. Ja har då aldrig sett nån utan att det är så.

Men kan du inte vrida utblåset så är det bästa att bli en hemmafixare. Ta ett mått på ditt utblås o gå till din akvarieaffär. O köp/få en liten stump grön slang med rätt dimension. Tryck på den så att det riktas snett uppåt. Det kan vara lite pill men så är det ofta att vara akvarist:)
#19 - 13 augusti 2009 16:40
åheim skrev:
Va är det för pump du har?


Det är en sånhär:
(dock är det inte mitt akvarium)
#20 - 13 augusti 2009 17:00
Det är en sånhär:

(dock är det inte mitt akvarium)
aha ett sånt där bluwave från ferplast... finns väl ett munstycke/sked på den som du kan vrida för att få mer ytrörelse! det ska vara fullt tillräckligt för att få syresättning;)
#21 - 13 augusti 2009 19:09
Perfekt finns där en sked så är saken fixad:)

O som sagt räkna gärna så får du en bra koll om allt står rätt till
#22 - 15 augusti 2009 18:18
åheim skrev:
aha ett sånt där bluwave från ferplast... finns väl ett munstycke/sked på den som du kan vrida för att få mer ytrörelse! det ska vara fullt tillräckligt för att få syresättning;)


förstår inte riktigt vad du menar..?
det finns en utstående plastgrej ovanför utblåset men den går inte att vrida på. jag har provat :d
#23 - 15 augusti 2009 20:00
Den ska gå att vrida !:)
http://www.ferplast.com/bluwave_eng.php
om du kollar in videon !
#24 - 15 augusti 2009 20:30
Den ska gå att vrida !:)

http://www.ferplast.com/bluwave_eng.php

om du kollar in videon !


stort tack!
man lär sig något nytt varje dag :p

edit:
Nu är det fixat! och visst gick den att vrida, den var bra trög.
Äntligen rör sig ytan :)











Annons