Hej,
Finns det någon kemikunnig närvarande som kan beskriva för en helt okunnig på kemi-området varför regelbundna vattenbyten är nödvändiga. D.v.s. vilka ämnen klarar inte ett fungerande filter att filtrera bort ur vattnet?
Mvh Roger
batski skrev:Yep! Har man mycket växter behöver man inte byta lika mycket vatten lika ofta. Men i akvarier med få eller helt utan växter måste man byta oftare.
JBL har faktiskt ett filtermaterial som förutom ammonium och nitrit även ska filtrera bort nitrat. Jag vet inte hur bra det funkar, men jag antar att det är till för att användas i växtlösa akvarier.
r0l skrev:Så då är i princip alla svaren på hur ofta vattenbyten skall utföras som lämnats i forumet här felaktiga? Detta eftersom de som svarat inte ställt en motfråga om vad det är för typ av fisk som hålls i akvariet och om det innehåller några växter...
Det viktigaste är dock att göra ett delvattenbyte med tempererat kranvatten. Lämpligt är att man byter mellan 15 och 35% av vattnet varje vecka. Hur mycket man skall byta beror på hur mycket fisk man har i akvariet och hur stora dessa är, hur stort akvariet är, samt om det är syrekrävande fiskar. I ett renodlat växtakvarium med lite fisk behöver man inte byta så mycket vatten (10-20%), medan man måste byta betydligt mer (30-35%) om man har syrekrävande fiskar i akvarier utan växter.
batski skrev:
JBL har faktiskt ett filtermaterial som förutom ammonium och nitrit även ska filtrera bort nitrat. Jag vet inte hur bra det funkar, men jag antar att det är till för att användas i växtlösa akvarier.
r0l skrev:Så då är i princip alla svaren på hur ofta vattenbyten skall utföras som lämnats i forumet här felaktiga? Detta eftersom de som svarat inte ställt en motfråga om vad det är för typ av fisk som hålls i akvariet och om det innehåller några växter...
roysan skrev:kan jag vid vattenbyte stänga av ytter och innerfilter 10-20 minuter utan att nyttobakterierna mår dåligt?