vattenbyten

#1 - 18 juli 2007 15:51
Ni rekomenderar täta vattenbyten om man får höga halter av nitrit...
Jag undrar nu hur täta byten gäller det, en om dan eller två om dan, eller beror det på hur höga halter nitrit man har(har nitrittest)
#2 - 18 juli 2007 16:15
Har du väldigt höga värden så kan det vara befogat med flera vattenbyten om dagen, men är det lite lägre värden och du vill ha ner det så räcker det med ett vattebyte om dagen.
#3 - 18 juli 2007 16:47
ansjo skrev:
Har du väldigt höga värden så kan det vara befogat med flera vattenbyten om dagen, men är det lite lägre värden och du vill ha ner det så räcker det med ett vattebyte om dagen.

Tack för det!:)
#4 - 18 juli 2007 17:18
Så här står det att läsa på zoopet bas:

Hur bli av med nitrit?

1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
#5 - 18 juli 2007 17:36
Hur länge har akvariumet varit igång?
#6 - 18 juli 2007 18:37
santa skrev:
Hur länge har akvariumet varit igång?

Drygt en månad, har inte nämnvärt mycket nitrit visar gult på färgskalan.
Hade en topp efter nån vecka sen har det sakta sjunkit.
Jag ville bara ha lite koll på hur man gör innan och om det skulle hända igen när det blir dags för fler fiskar.
Så slipper man få panik.
#7 - 18 juli 2007 18:43
Om du byter ca 30-40% i månaden och suger sent botten,sen gör du rent pumparna när du märker att dom tappar i trycket,men aldrig sammtidigt då kan du lätt få obalans i vattnet.hmm kanske skulle fråga hur stort akvariumet är,det har en stor betydelse när det gäller vattnet...
#8 - 18 juli 2007 18:44
är på 100 liter
#9 - 18 juli 2007 18:54
Oki då kan det behövas nått vattenbyte till beroende på hur mycket fisk du har...
#10 - 18 juli 2007 19:29
santa skrev:
Oki då kan det behövas nått vattenbyte till beroende på hur mycket fisk du har...

Menar du hur många jag har just nu eller menar du antalet som blir för just nu plaskar det runt en ancistrus och en kamphane som jag fick för en vecka sedan,
#11 - 18 juli 2007 19:35
Ja som du säkert har hört många ggr så är det lättre och få ett större akvarium o balans.Ju mer fiskar du har i ett akvarium,ju mer måste du göra rent...Har några här hemma som jag gör rent varannan dag men då innehåller dom ca 200-400 skalar yngel i 250L burkar.sen har jag ett par malawi och tanganyika som jag gör rent 1ggr i månaden,minder fisk mindre rengörning.
#12 - 18 juli 2007 19:52
santa skrev:
Ja som du säkert har hört många ggr så är det lättre och få ett större akvarium o balans.Ju mer fiskar du har i ett akvarium,ju mer måste du göra rent...Har några här hemma som jag gör rent varannan dag men då innehåller dom ca 200-400 skalar yngel i 250L burkar.sen har jag ett par malawi och tanganyika som jag gör rent 1ggr i månaden,minder fisk mindre rengörning.

Då känner jag spontant att det inte blir jättemycket fisk men några till så småningom, får väl testa mig fram, har ju redan blivit sugen på att skaffa ett till, jag tycker att själva uppstarten är spännande, givetvis gillar jag ju att se resultatet också men det är ju inte lika stimulerande, mer rogivande:)

Tack för alla svar, jag misstänker att jag kommer att få användning för en del av dem så småningom.
#13 - 18 juli 2007 20:01
Ja det är roligt och rogivande med akvarium,är alltid nått som händer hehe
#14 - 18 juli 2007 20:02
göra rent behöver man ju i princip aldrig göra? och särskilt inte om man har problem med nitrit! låt då "skiten" ligga kvar på botten och i filtret, så att dom goda nyttobakterierna bildas.

sen fortsätter man endast så: byt 15-30% en gång i veckan. sug bara upp det allra översta som syns på botten, egentligen behövs inte ens det. och gör inte rent filtret förrän det är HELT igensatt av skit! då kan du krama ur det i en hink med gammalt akvarievatten och sen sätta tillbaka det igen.

jag förstår att santa gör rent oftare för att han har många fiskar som skitar ner mycket, men om det är ett helt vanlig sällskapsakvarium du tänkt ha så behövs inte rengöringen, den kan istället göra att man lättare får nitrit. låt nyttobakterierna göra nytta, dvs, bryta ner skiten själva :)
#15 - 18 juli 2007 20:09
Jag har förstått att grovrengöring inte behövs utan att det räcker med de vanliga veckobytena av vatten, men om man då kommer i den sittsen att nitrithalten är skyhög och att fiskarna börjar må dåligt,kanske för att man har övermatat eller har för många fiskar, då bör man väl byta vatten lite oftare och kanske lite mer än vanligt eller har jag fattat det hela fel
#16 - 18 juli 2007 20:14
Ja det har du helt rätt i.Men mycket man ser o läser är att folk använder sina "mätstickor" och blir helt till sig när dom visar fel,jag var lika dan när jag började men nu fast jag har över 50 akvarium så mäter jag inget utan "ser" på fiskarna när det är nått fel.När jag började så visade det sig att det var jag som var orsaken till död och skit med akvariumen jag var ner för ofta och fixade till dom.Dom enda medlena jag avnänder nu är salt/nytt vatten och metanylblå.Metanylblå använder jag till rommen och om fiskarna har yttre skador så dom inte får parasiter i såren.
#17 - 18 juli 2007 20:18
Så var det det där med salt, jag har förstått så mycket att det kan lindra vid höga nitrithalter, och vid vanliga vattenbyten men jag har ännu inte hittat i vilken koncentration och om det går bra att använda vanligt salt utan jod eller om man kan använda vanligt havssalt?
#18 - 18 juli 2007 20:23
Där finns det många olika tycken har använt både salt utan jod och havssalt det har funkat båda två."Dom" säger att man inte ska använda salt med klumpförebyggande medel i men jag vet inte.
#19 - 18 juli 2007 20:24
och om man då ska använda salt hur mycket ska man tillsätta i tex mitt som är på 100 liter
#20 - 18 juli 2007 20:35
Ja till 100L vatten så brukar jag ha i en tesked.Men har du bara en ancistrus och en kamphane så tror jag du inte behöver salt i vattnet.Saltet i sig gör inget åt nitrat/nitrin halterna.Där gäller det bara o få bort "skit" och in med lite nytt vatten.
#21 - 18 juli 2007 20:39
santa skrev:
Ja till 100L vatten så brukar jag ha i en tesked.Men har du bara en ancistrus och en kamphane så tror jag du inte behöver salt i vattnet.Saltet i sig gör inget åt nitrat/nitrin halterna.Där gäller det bara o få bort "skit" och in med lite nytt vatten.

Nä det är klart att jag har ju inget överbefolkat kar:) men kan ju vara bra att veta för framtiden, när det blivit fler invånare[:-140]
#22 - 19 juli 2007 08:25
Hmm.. Både här och i djuraffären har jag fått höra att man ska ha 1 dl salt/100 liter vatten...
#23 - 19 juli 2007 08:26
Eller 0,5 dl salt/100 liter vatten om man har någon fisk som är känslig mot salt.
#24 - 19 juli 2007 10:16
maria_ skrev:
Eller 0,5 dl salt/100 liter vatten om man har någon fisk som är känslig mot salt.

Det är ju det här som gör de hela så svårt....så många olika sätt att göra det på....
#25 - 19 juli 2007 10:31
Jag skulle inte bråka så mycket med karet nu..

.. när värdena är påväg att sjunka, då håller ju bakteriekulturen på att komma igång och nitriten kommer att fortsätta sjunka...
Men jag håller med Santa om att när värdena är akut höga så är det bra att få bort så mycket skit man kan, men aldrig från både filter och botten samtidigt utan lite i taget, och sedan tillsätta mera bakterier...

Jag själv skulle aldrig ha bytt bara 5% när dropptesten visade 0,8 så firrarna är i fara.. Då känner/ser man ju själv att karet är i obalans, det luktar unket, firrarna står och trycker, det ser unket ut osv.. Då öste jag ur mer vatten men jag tog det mesta från mitt stora kar...

Tack och lov så ger nitriten med sig till sist men det tar några veckor.. Sen i små överbefolkade kar, som mitt lilla räkkar, måste man hålla koll på nitraten och se till att dammsuga upp mycket skit varje gång man byter annars ser man på firrarna/räkorna/sniglarna att de inte mår bra och karet ser inte fräscht ut.. ;)

Annons