Nä, otocinclus är väldigt känsliga så jag tycker verkligen inte att det är onödigt med Aqutan vid vattenbyten. Men om filtret har varit igång i över en månad tror jag inte att du behöver Nitrivec. Och jag tror inte heller att du behöver byta så mycket som 50% i veckan. Otocinclus skiter inte ner så mycket.
Men en ensam otocinclus är ingen bra idé. De är ju stimfiskar och ska helst vara minst 5-6. Fast eftersom akvariet är så litet kan du inte ha så många. Men jag skulle iaf skaffat ett par till så de blir minst 3 st.
Tycker du att jag ska göra 20 %iga byter 2 ggr / vecka också?
Jag hade bara i Nitraveq senast och då reagerade han inte alls bra utan fick något slags symptom. Känslig liten krabat. :( Har inte haft igång filtret länge (i 6 dagar bara) utan körde utan först (affärens förslag >_<) så jag tar nog i nitraveq också, vill inte riskera något. Häller alltså i både nitraveq och aquatan. Min oto skiter väldigt mycket, det ligger överallt! Kampfisken har jag aldrig sett några spår av, men oton. Oj oj! :p
Ja, de berättade inte att de är stimfiskar i affären men jag ska köpa ett par till när akvariet mår lite bättre. :) Hoppas bara alla får tillräckligt med mat i det lilla.