Vattenbyten

#1 - 22 oktober 2006 07:55
Hej alla glada!
Jag har haft mitt akvarium i ca 1 månad nu, bytt vatten ett antal gånger. Men jag är fortfarande osäker på en sak...
Kan jag stänga av filtret medans jag byter vatten? Vatten nivån hamnar ju en bra bit under mynningen på filtret och hela filtermattan täcks ju inte av vatten. Innan så har jag flyttat på filtret så att det ligger under vattnet, men undrar om det är nödvändigt?
Om jag inte ska stänga av det, kan det då bara stå på när jag byter och rensar växterna ändå?
#2 - 22 oktober 2006 08:01
Ja visst kan det vara på medan du byter vatten, men av säkerhetskäl så skall man ju stänga av alla elsakerna som går ned i karet när man har händerna där...
#3 - 22 oktober 2006 08:05
Aha, har för mig jag läst det någonstans här på zoopet :P
Då gör jag helt enkelt så att jag stänger ner allt!
#4 - 22 oktober 2006 18:54
du ska inte byta allt vatten !!! och absolut inte flera gånger i månaden! inte om du har fiskar där iaf! har jag hört... jag byter 1 gång i månaden och gör rent filtret 2-4 gånger i månaden...
#5 - 22 oktober 2006 19:00
nike83 skrev:
du ska inte byta allt vatten !!! och absolut inte flera gånger i månaden! inte om du har fiskar där iaf! har jag hört... jag byter 1 gång i månaden och gör rent filtret 2-4 gånger i månaden...

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Och var står det att allt vatten byts ut??[/COLOR][/FONT]
#6 - 22 oktober 2006 19:00
Byter bara ca 25% av vattnet en gång i veckan. Däremot ska man inte göra rent filtret så ofta, bara när det geggar igen, för annars kan du förlora värdefulla bakterier. Så jag skulle nog föreslå att du gör tvärtom, byter vatten 2-4 gånger i månaden och gör rent filtret 1 gång i månaden.
#7 - 22 oktober 2006 19:02
Stäng av allt utom lysrören när du gör rent och gör inte rent pumpen/ar sammtidigt som vattenbyte..Måste finnas lite bakterier i akvariet...

Annons