vattenbyten

#1 - 26 oktober 2004 20:43
hur ofta kan man göra delvattenbyten? har har ett akvarium på 375 L om det spelar någon roll.
#2 - 26 oktober 2004 20:46
en del gör så mycket som hälften i veckan.. och en del byter kanske bara 1/3 varannan vecka... det är såklart bättre ju oftare. mindre byten ofta borde ju vara allra bäst. kanske 1/4 i början av veckan o lite senare i veckan 1/4 till..

hur mkt fisk har du?
#3 - 26 oktober 2004 20:52
har ganska mycket nu (väntar på ett nytt akvarium) 5 guldfisk, 2 slöjstjärtar, 4 praktbotior, 2 ancistrus malar , plus 6 malar jag inte kan namnet på. och ett par guppy
#4 - 26 oktober 2004 20:53
Beror helt på hur mycket växter du har och vilka metoder du använder...

Jag skulle dock rekommendera att man göra vattenbyten 1gång i veckan även om då med mycket växter kan behöva tillsätta näringsämnen...
(iofs vet man då att man får mer NO3 istället för NHx(amonium eller giftigt amoniak som bildas av amonium vid högt pH som det kan bli mycket av om man gör byten sällan)
Men med ett så pass stort akvarium kan göra det mer sällan om man har växter som kan förhindra att alger tar över genom att dom tar binder upp näringsämnena. Då kanske du kan göra det var annan vecka eller så ... detta är dock ett mer riskabelt projekt som enligt min mening bara kan leda till alger(men vissa får det att funka)...
Gör som du tror att det blir bra men mitt råd är att göra vattenbyten 2gånger i veckan om du inte har växter och om du har växter så tillsätter du näringsämnen i lagom propotion till dina växter och byter vatten 1 gång i veckan...

lycka till
/Henrik
#5 - 4 december 2006 18:03
Fattade inte riktigt din text Labeth
Vet att inlägget är gamalt men behöver svar. fattade det som om det r lättare att få alger om man byter mer sällan, alltså om man byter mer ofta, 2ggr per vecka så är det mindre chans att man får alger ?
#6 - 4 december 2006 18:08
Undrar även hur man ska räkna

Tex om man ska byta 10%
Ska man då räkna 10% av 250 LIter
det är väl 25Liter.

Eller ska man räkna ut 10% av början av vatten nivån (där sanden börjar) - vatten ytan.
Detta verkar rimligast, även om karet rymmer 250liter vatten tar ju sand, grus, stenar, pump och värmare upp en hel del av detta, jag slår vad om att ytan skulle sänkas en bra bit om jag tog ut allt detta.
#7 - 4 december 2006 18:34
10% är inget exakt värde. Ta ca 10% av vattenvolymen eller akvarievolymen. Det spelar inte så stor roll.

Alger beror inte riktigt på det om det itne rör sig om tofsalger som trivs med så mycket vattenbyten som möjligt och stora ska de vara.
#8 - 4 december 2006 18:49
byt hälften en gång i veckan
#9 - 4 december 2006 18:53
teletubis skrev:
byt hälften en gång i veckan

Om man har fiskar som vill ha ett lågt pH tex 6,5 och byter med 50 % kranvatten med ett högt pH 8-9, kanske inte fiskarna tycker om den snabba förändringen av pH.
#10 - 4 december 2006 19:02
Kramfors skrev:
Om man har fiskar som vill ha ett lågt pH tex 6,5 och byter med 50 % kranvatten med ett högt pH 8-9, kanske inte fiskarna tycker om den snabba förändringen av pH.

Det kan hända men jag tycker det blir dassigt i karet om man byter mer sällan
#11 - 4 december 2006 19:04
Vattenbyten (hur ofta och hur mycket) tvistar "de lärde" om :D. Allt beror på vilka fiskar, hur stort akvarie, hur mycket växter, vilket vatten du har. Som standard kan man ju säga ca 30% en gång i veckan.
Jag själv byter 50% var tredje dag till diskus 350l och 50% var sjätte dag till 275l SA.
#12 - 4 december 2006 19:22
Jag vill förslå ca 30% var 10e dag har ett kar själv på 250L funkar jätte bra för mig =)
#13 - 4 december 2006 19:37
teletubis skrev:
Det kan hända men jag tycker det blir dassigt i karet om man byter mer sällan
om så är fallet så har man alldeles för lite filteryta.
#14 - 4 december 2006 20:30
Ja har kanske högt ph ändå så det vill jag inte höja mer än nödvändigt
jag har lite tofs alger som sätter sig på sniglarna på rutorna men inget mer
#15 - 6 december 2006 19:48
Nått bra tipps på hur man byter vatten på ett lätt sätt ?
Har haft akvariet i nån månad och vattnet e rött :S E det farligt eller nått ?

Jag har ett 30 l, hur många fiskar skulle ni rekomendera ?
Jag har fått massa yngel..vad ska jag göra med dom ?

Snälla svara.
Bilagor:
#16 - 7 december 2006 15:36
åheim skrev:
om så är fallet så har man alldeles för lite filteryta.

Har 2 st jättefilter men jag har diskus och matar massor
#17 - 7 december 2006 16:00
teletubis skrev:
Har 2 st jättefilter men jag har diskus och matar massor
Jo men nu var var ju frågan hur ofta och mycket vatten man normalt behöver byta... bara för att du kör discus och häver i "hinkvis" med mat så så kan du inte rekommedera alla att byta lika mycket som du...;)
#18 - 7 december 2006 17:40
åheim skrev:
Jo men nu var var ju frågan hur ofta och mycket vatten man normalt behöver byta... bara för att du kör discus och häver i "hinkvis" med mat så så kan du inte rekommedera alla att byta lika mycket som du...;)

Så du menar alltså att ett byte på 50 % i veckan är för mycke ?
#19 - 7 december 2006 19:37
jag tycker man över lag ska undvika 50%iga byten för att skona fisken från den plötsliga förändringen som det innebär för man ska tänka på att vatten direkt ur kranen är inte är det bästa för våra fiskar, vattnet har bla. legat under högt tryck i ledningar och när det kommer ner i karet så frigörs gaser som bildats under hårt tryck och kan i extrema fall leda till gasblåsesjuka hos fisken det innehåller ju också klor och ibland tungmetaller som är direkt ohälsosamt och har man ett ordentligt filter så räcker som regel 20-30% var 14.e dag

Annons