Vattenbyten

#1 - 23 maj 2004 16:50
Jag byter 10 liter varje vecka i mitt 60 liters akvarium är det en bra mängd?<font face="Andale Mono"></font id="Andale Mono">
#2 - 23 maj 2004 16:58
Det beror på vad du har i karet, kan vara bra, kan vara för lite.
#3 - 23 maj 2004 17:14
Har ett litet stim neontetror, tre platys och massa yngel och några pansarmalar
#4 - 23 maj 2004 17:38
Det låter lite litet, tycker jag. Procentuellt är det nog också för litet. Tänk på att ett mindre kar är mer känsligt än ett större kar och inte tillåter för små vattenbyten utan negativa konsekvenser.

Men jag är iofs nybörjare och även om jag sedan tidigare har stor kunskap om och erfarenhet av simpelt havsvatten så är akvarier något relativt nytt för mig, så vad vet jag.

Själv byter jag dock 25L varje vecka i mitt 60L-kar. Det fungerar finfint.
#5 - 23 maj 2004 17:51
Allt beror på vad du har i det.. Fungerar det med ett byte på 10L/vecka så kör på det. Är det för mycket så ta det varannan vecka. Prova dig fram och se vad som funkar bäst. Har du möjlighet att testa vattenvärden regelbundet så kan du lära dig att förstå vad som händer vid ett vattenbyte. i övrigt så brukar man alltid få rekomendationen 20% en gång per vecka om man frågar i butik.
#6 - 23 maj 2004 18:22
Japp, plizken har rätt tycker jag.
Fungerar det med 10l/vecka så kör på det.
Var inte rädd för att prova dig fram.

Jat anser att fler borde prova sig fram. Det är genom att försöka och prova som man blir kunnig.
#7 - 23 maj 2004 18:39
Jag byter 30 % en dag i veckan när det är den storleken på kar. Då ditt är 60 l totalt så kanske det är 50 l vatten i det och då blir det ca 15 l i veckan. Jag tror att det är bra att du byter mellan 10 l - 15 l i veckan inte mer om det inte blir problem i karet som gör att du måste byta större mängder.
#8 - 23 maj 2004 19:30