Vattenbyten

#1 - 23 maj 2004 16:50
Jag byter 10 liter varje vecka i mitt 60 liters akvarium är det en bra mängd?<font face="Andale Mono"></font id="Andale Mono">
#2 - 23 maj 2004 16:58
Det beror på vad du har i karet, kan vara bra, kan vara för lite.
#3 - 23 maj 2004 17:14
Har ett litet stim neontetror, tre platys och massa yngel och några pansarmalar
#4 - 23 maj 2004 17:38
Det låter lite litet, tycker jag. Procentuellt är det nog också för litet. Tänk på att ett mindre kar är mer känsligt än ett större kar och inte tillåter för små vattenbyten utan negativa konsekvenser.

Men jag är iofs nybörjare och även om jag sedan tidigare har stor kunskap om och erfarenhet av simpelt havsvatten så är akvarier något relativt nytt för mig, så vad vet jag.

Själv byter jag dock 25L varje vecka i mitt 60L-kar. Det fungerar finfint.
#5 - 23 maj 2004 17:51
Allt beror på vad du har i det.. Fungerar det med ett byte på 10L/vecka så kör på det. Är det för mycket så ta det varannan vecka. Prova dig fram och se vad som funkar bäst. Har du möjlighet att testa vattenvärden regelbundet så kan du lära dig att förstå vad som händer vid ett vattenbyte. i övrigt så brukar man alltid få rekomendationen 20% en gång per vecka om man frågar i butik.
#6 - 23 maj 2004 18:22
Japp, plizken har rätt tycker jag.
Fungerar det med 10l/vecka så kör på det.
Var inte rädd för att prova dig fram.

Jat anser att fler borde prova sig fram. Det är genom att försöka och prova som man blir kunnig.
#7 - 23 maj 2004 18:39
Jag byter 30 % en dag i veckan när det är den storleken på kar. Då ditt är 60 l totalt så kanske det är 50 l vatten i det och då blir det ca 15 l i veckan. Jag tror att det är bra att du byter mellan 10 l - 15 l i veckan inte mer om det inte blir problem i karet som gör att du måste byta större mängder.
#8 - 23 maj 2004 19:30
Med viss försiktighet kan man byta upp till hälften varje vecka. Det säkraste sättet är att använda vatten som tappats upp föregående dag (med härdiga arter kan man köra direkt från kranen). Jag har kört det på framförallt killis.

Den enda gången det gått åt..... skogen (tänkte egentligen skriva något värre) var när jag hade ett tjusigt stim purpurhuvudsbarber - som gjorde "belly-up" efter ett vattenbyte.

Öka successivt. 30% ena veckan, 40% nästa, 50% därpå...

#9 - 23 maj 2004 19:53
erikthur:
Får jag bara fråga varför du mer eller mindre rekommenderar 50% vattenbyte? Det kan ju till och med vara så att man klarar sig helt utan vattenbyte.

Med viss försiktighet kan man ju byta nästan allt vatten, frågan är varför man skall göra det.
#10 - 23 maj 2004 20:08
Att använda nitratvärdet till grund när vattnet behöver bytas är en bra regel, under förutsättning att man har övriga vattenvärden bra.

Bättre flera små än ett stort vattenbyte för att minska risken för att fisken ska reagera negativt på omställningen till ett nytt vatten.
#11 - 24 maj 2004 07:20
Jag byter tre hinkar (totalt 30liter) varje dag i mitt 375liters.
#12 - 24 maj 2004 07:37
Jag orkar inte räkna ut hur mycket det blir i veckan.
Men testa nitrat värdet.
#13 - 24 maj 2004 09:28
Supersunk.
Byter du 10% per dag? Varför?
#14 - 24 maj 2004 15:34
Skulle nog inte orka byta vatten varje dag räcker det inte med en gång i veckan?
#15 - 24 maj 2004 16:10
Ursprungligen skickat av flundholm

Skulle nog inte orka byta vatten varje dag räcker det inte med en gång i veckan?

Det beror på: Vilka/hur många fiskar du har, hur mycket du matar och framförallt hur mycket du byter vid det tillfället. Skaffa ett nitrattest så vet du när du behöver göra vattenbyten, så behöver du inte byta "i onödan"
MVH
Magnus
#16 - 24 maj 2004 20:25
Skulle nog säga att 15 liter skulle vara bättre men det beror ju på vad du har för fiskar och/eller växter.
#17 - 24 maj 2004 21:02
Jag ställde mig frågande till detta eviga prat om vattenbyte i en tråd för ett tag sedan.

Det behöver inte alls vara nödvändigt med mycket/många vattenbyten.

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25104
#18 - 24 maj 2004 21:53
När man startar upp ett akvarium med 100% rent vatten ska ju det stå en vecka innan man försiktigt kan lägga dit fiskar och det dröjde flera veckor innan mina växter började må bra. Varför är det så? Vad är det för fel på vanligt vatten? Betyder inte det att man inte borde byta vatten för ofta, eftersom det leder till en relativt hög andel nytt vatten i akvariet?
#19 - 25 maj 2004 06:06
Det är ofta inget fel på normalt kranvatten från kommunernas vattenverk, hur vattnet är får man besked om från kommunen tex vilken klorerings metod de använder.
Har man eget vatten från borrade brunn kan det innehålla tungmetaller som inte är bra och från egen ytvattenbrunn kan det vara höga värden av nitrat, lågt pH, rester av bekämpningsmedel osv.

När fiskarna varit i vattnet en tid blir det organismer (svampar/bakterier)i vattnet som "städar" upp fiskarnas avföring, foderrester ammonium/nitrit.
Fiskar tycker inte om snabba förändringar av de förhållande de lever i därför är det bättre med små vattenbyten ofta än ett stort, med stor anser många mer än 30 %.
Du kanske invänder att du har bytt 50 % och det har gått bra, ja för dig det kanske inte gäller alla.
Att testa nitraten är bästa sättet att få veta hur ofta vattnet behöver bytas och hur mycket.
Den främsta orsaken till delvattenbyten är som bekant att få ner nitrathalten i vattnet, men då tänker du att jag har växter som förbrukar nitraten och visst men vattnet blir också allmänt s*itigt de organismer som städar vattnet hinner inte med.

Annons