Vattenbyten

#1 - 3 september 2002 19:49
Överallt får man lära sig att man ska byta en viss del vatten varje vecka.
Av ren nyfikenhet så testade jag en grej.
Jag bytte ca. 20% Kollade Nitrithalten. Bytte sedan inte vattnet på 2 veckor och kollade återigen Nitrithalten (innan vattenbyte) nitrithalten låg på samma nivå som precis efter vattenbyte. Är det då nödvändigt att byta vatten så ofta eller kan man låta det gå längre emellan?

#2 - 3 september 2002 21:01
Hur ofta och hur mycket av vattnet du byter beror på mängden fiskar, växter, hur mycket du matar (och vad du matar med för mat) och storleken på akvariet.
Själv byter jag 1/3 av vattnet i mitt 350-liters kar varannan vecka.
Kompisarna som har malawiciklider, en massa av dem i ett nästan växtfritt kar byter 1/2 av vattnet varje vecka. Man får pröva sig fram.
Har själv gjort vattenbyten varje vecka ett tag, eftersom jag hade många rötter som gjorde vattnet så mörkt. Nu verkar de ha lakats ur, så att vattnet ser relativt klart ut, så jag håller mig till mina varannan vecko-byten nu.

Ulla, med ett 678-liters som väntar på inredning!Vad ska jag befolka den med, TIPS, tack!<img src=extra_smilie_aquarium.gif border=0 align=middle>
#3 - 3 september 2002 22:28
Det är ett 100 liters med ca. 45 neoner, 2 skalarer(som ska flytta senare i veckan), 2 pansarmalar och 1 algätare. Rätt mycket växter, matar med vanligt flingfoder. Vattnet är kristallklart, botten är ständigt ren och alger finns det inte mycket av (förutom en del trådalger som kommit på sistone) Nitrithalten ligger under 0,3?? (vad det nu är man mäter det i)

#4 - 4 september 2002 07:22
Hej

Nitrit mäts i mg/l. Det kan bli höga koncentrationer av nitrat och i huvudsak därför du byter vatten. Förändringen på nitrithalten kan vara svår att mäta eftersom koncentrationen är så låg.

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#5 - 4 september 2002 07:30
I mina inkörda akvarium ligger nitrithalten på 0 eller i alla fall icke mätbara nivåer. Både före o efter vattenbyte. Nitratnivån varierar dock, och det är ju denna man vill bli av med eftersom den inte bryts ner lika lätt som nitriten gör.
/Hasse

==================================
http://och.nu/ciklid / http://och.nu/hasse
#6 - 4 september 2002 07:33
Har man en någorlunda jämnvikt i akvariet kan man hålla en låg nitrathalt också även om man byter vatten med två veckors mellanrum.
Jag har också gjort en liknande test i mitt "gamla" akvarium med en bra balans, jag mätte nitrit,nitrat och ph osv varje dag utan att byta vatten och efter ca två veckor hade jag i princip oförändrade värden men när jag sen gjorde vattenbytet så lekte direkt både ancistrus och fjärilscikliderna. Vad jag menar är att även gammalt vatten kan ha låga kvävehalter men fiskarna fördrar ett nytt vatten, det är därför jag byter vatten ofta.

Mvh Rickard
#7 - 4 september 2002 08:01
OKi.
Vad är det för skillnad på nitrit och nitrat?

#8 - 4 september 2002 08:22
Hej

Nitrit, NO2 och nitrat, NO3. Nitrit är giftigare därför att den tillsammans med vätejonen bildar salpetersyrlighet, HNO2(ökad risk vid låga pH). Den har ingen laddning och kan därför lätt gå in i cellen. Nitrat kan inte bilda HNO3(salpetersyra)i akvarievatten, den ligger kvar i formen NO3 och är negativt laddad och cellan kan därmed avgöra om den ska komma in.

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#9 - 4 september 2002 08:59
Ditt exprement är nog inte vetenskapligt nog för att man skall kunna dra några slutsatser från det. För det första så har du nog inte någon vidare mätnogrannhet på dina mätvärden. Jag vet iochförsig inte vad du mätt med men jag förutsätter att du använder samma enkla typer av test som oss andra.

För det andra så har du ju bara mätt vad som händer om man skippar ETT vattenbyte. Eftersom du inte byter ut ALLT vatten så har akvariet en sämre utgångspunkt (något högre nitrithalt) nu inför nästa period fram till nästa vattenbyte. Fortsätter man med glesa vattenbyten så kommer detta att byggas upp succesivt tills dess att något extraordinärt händer och akvariet "kraschar". (Till exempel en fisk eller växt dör och ligger och ruttnar i ett dygn innan du hittar den).

Själv förordar jag täta vattenbyten för att ha tillräcklig marginal när sådant händer.

Peter Nyman



#10 - 4 september 2002 09:49
Försök få ett svar på den frågan du, nettrax <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>
Frågan om vattenbyten är en så väl inarbetad princip att det nog är svårt att få någon att göra avsteg från den.
Om jag får säga vad jag tror, så är det att om man byter vatten regelbundet så är det få fiskar som klagar (far illa).
Har man ett biologiskt väl fungerande system så kan man gott dra ut på vattenbytena utan att det händer något.
Jag har försökt få svar på vad det egentligen är som avgör behovet av vattenbyten men i princip fått till svar att byta vatten måste man i alla fall.
Nu är jag inte någon kemist och kan inte uttala mig som de lärde, men den gamla regeln gäller nog i detta fall liksom i många andra, prova, fungerar det för dig så gör det det.
Tänk på att enligt aerodynamikerna kan inte humlan flyga, men det vet den inte om, utan den flyger ändå <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>

#11 - 4 september 2002 10:16
Jo det är sant.
Nää, speciellt vetenskapligt var mitt projekt inte. Blev bara lite nyfiken på att se vad som hände och sedan få höra andras åsikter och erfarenheter. Kan inte så mycket om vattenkemi och tycker att det är tråkigt med "teorin" inom vattenkemi, då är det roligare att experimentera (givetvis på ett sätt så ingen far illa) och sedan diskutera. Om det är någon mer som har åsikter eller bra ider osv. så är det bara att fortsätta på tråden.
Måste köpa ett Nitrattest oxå och kolla den halten.

#12 - 4 september 2002 11:21
Hej

Orsaken till vattenbyten är i huvudsak att avlägsna kväveföreningar och då framför allt nitrat(i ett fungerande akvarium). Detta kan uttföras på ett antal olika sätt.

1/Vattenbyten
2/Växter som tar upp kväveföreningen och sedan beskärs växten och kvävet avlägsnas.
3/Lika med tidigare men nyttja alger alternativt en skrubber.
4/Kväveföreningen adsorberas i filtermaterial av typen zeolit, som sedan regenereras eller byts ut.

Kvävet kommer till vattnet från fodret(självklart) via fiskarna och ej uppätet foder. Växer fiskarna går 25% av kvävet åt till deras tillväxt 10% binds in i slampartikeln och 65% är löst i vattnet.

Att skapa ett system där du aldrig behöver byta vatten är i akvariesamanhang ganska svårt. Går gör det säker, om du accepterar en filtervolym som upp går till flera gånger akvariets volym. Dessutom är det inte underhållsfritt, då är det lättare och billigare att byta vatten. Hur ofta man bör byta vatten har att göra med fodermängd/fodertyp och de fyra punkerna ovan. Sedan kan man alltid ge generella råd, som kan täcka från befogade till fullständigt överdrivna.

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#13 - 4 september 2002 16:11
Vad menade du med punkt tre?

#14 - 4 september 2002 16:22
Hej

Alger växer och tar upp kväve precis som växterna i akvariet, när det gäller skrubber tänker jag inte försöka förklara med ord hur den ser ut eller fungerar. Finns beskrivet i "Dynamic Aquaria, Bilding Living Ecosystems", av Walter H. Adey och Karen Loveland, Academicpress INC, 1992, ISBN 0-12-043790-2, Nytryck; ISBN 0-12-043792-9.

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#15 - 4 september 2002 16:32
Oki.
Tack för alla bra svar. Är det någon som har mer ider eller info är det bara att skriva tills fingrarna blöder =)

#16 - 4 september 2002 21:14
En femte metod då:

5/ De vanliga filterbakterierna behöver syre för att göra sitt jobb (det kan man se ganska tydligt när man tänker på att de gör om NO2 till NO3).
Om man kan åstadkomma syrefria zoner i sitt filter däremot så finns det andra (syrefientliga) bakterier som kan göra om NO3 till N2 dvs kvävgas.

Här gäller det att ha kompakt filtermaterial med mycket långsamt vattenflöde. Den första delen av filtret kommer då innehålla vanliga syreälskande bakterier som använder allt syre så att den andra delen i princip är syrefri, där de syrefientliga bakterierna kan leva.



#17 - 5 september 2002 05:10
Finns det inte risk att man får H2S i karet då?

/Rickard
#18 - 5 september 2002 15:36
Hej

Denitrifikation är möjligt, men inte speciellt "kostnads effektiv" för att omvandla NO3 till N2 i sötvatten. Det krävs en hel del arbete för att få dem att fungera bra, detta i motvikt till att byta vatten gör att det faller. Dessutom inte så enkelt att uppnå tillräckligt låg syrehalt, i värsta fall får man bara ut NH4(ammonium) och man står på ruta ett.

Det finns försök gjorda med en jonbytare som ska fungera som en biobädd. I systemet ingår också sandfilter, dessutom tillförs syre. Försöket byggde på att öka tillväxthastigheten hos fiskarna(odling av ål). Se publikationen "vatten" 1985, 41:110-114. Att ha ett 100 liters akvarium och en kollon bredvid akvariet som är stor som ett 250 liter oljefat är nog inte så intressant, plus allt arbete.

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#19 - 5 september 2002 17:03
Sen glömmer ni den andra anledningen till att man byter vatten. Det påverkar ju även alla andra vattenvärden. Har man ett hyffsat lämpligt kranvatten är det ju bra att byta så ofta som möjligt för att hålla hårdhet och pH på konstant nivå.

#20 - 5 september 2002 18:51
Hej

Ja, det är möjligt. Men de som upplever vattenbyten som ett "problem" är de som vill ha ett lågt pH och en låg alkalinitet i akvariet, men har ett kranvatten som har ett högt pH. Däremot de som har Hmm.. hur ska jag uttrycka mig för att ingen ska bli sårad...fisk som behöver ett högt pH och hög alkalinitet har inga större "problem" vid vattenbyten. Detta gör dessa fiskar extra lämpliga för nybörjare. Att justera värderna uppåt är enkelt och okomplicerat, men justera värderna nedåt är betydligt mer krävande/dyrare.

Nu kan man tycka att det är lättare att anpassa sig efter de förutsättningar som finns, men varför ska allt vara så enkelt? Rätt trist om alla akvarister hade samma fisk i sina akvarier bara för att det är enkelt. Men nu har vi nog kommit en bit från ursprungs frågan eller hur <b>N</b>ettrax <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> .

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#21 - 5 september 2002 19:44
Ingen fara bara kul när man får lära sig något nytt eller det blir en intressant diskussion, så det är bara att fortsätta på det spår som har blivit =)

#22 - 6 september 2002 06:39
Hej!

Håller helt med R.Be det är mycket svårare att få ett hårt och alkaliskt vatten. Det är ungefär som att det är lättare att blanda saft än att göra vatten av saft.
Själv har jag ett kranvatten som är i grunden mjukt men buffrat med bikarbonat för att inte bli surt. Hur gör jag för att få det sura mjuka vatten vi sydamerikafantaster eftersträvar? Räcker det med torv filtrering?

Mv

#23 - 6 september 2002 06:48
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Håller helt med R.Be det är mycket svårare att få ett hårt och alkaliskt vatten.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Nej R.Be menade väl att det var enklare att göra hårdare och alkaliskt vatten än att göra det mjukt och surare?

#24 - 6 september 2002 10:53
Hej

Vad jag nu menade var att det är enklare att göra ett vatten som håller ett högt pH(låt oss säga 8) med en alkalinitet/karbonathårhet som är över 1 meqv/l resp. 3dKH. Mer arbete/dyrare blir det att fixa till ett vatten som håller lågt pH(låt oss säga 6) med en alkalinitet/karbonathårdhet som är under 1 meqv/l resp. 3dKH(mer troligt 0,2 meqv/l resp. 0,5dKH).

Hårdhet betecknar egentligen den totalahårdheten som avgörs av Ca- och Mg-joner och har inte mycket att göra med pH och alkalinitet.

Alkalinitet/karbonathårdhet=buffertkapacitet.

Detta är orsaken till att de som vill eftersträva ett vatten som liknar t ex. vissa flöden i Amazonas vill undvika att byta vatten varje vecka. Alternativet är att förbereda vattnet inför bytet, vilket kräver lite mer utrymme och det tar lite mer tid. Enklare är då att ha fiskar som tål det kranvatten man har och spola i det direkt.

Nu blev det väl glasklart vad jag menade <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle> .

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#25 - 7 september 2002 20:29
Ett problem som kan dyka upp om man inte gör vattenbyten regelbundet, är att det kan bli problematiskt när man skall sätta i nya fiskar.
De flesta butiker byter sitt vatten regelbundet och vattnet du då har hemma i akvariet kan då skilja sig ordentligt kemiskt sett. Det är inte alls ovanligt att många akvarieägare är dåliga på att byta vatten/har inte förstått vitsen med vattenbyten och då är det många fiskar som dör när de köper nya och kan naturligtvis inte förstå varför.

Cattis
#26 - 11 september 2002 16:51
Nytt vatten...<img src=extra_smiley_yawn.gif border=0 align=middle>

Tillhör också gruppen - "vill sällan byte vatten därför att värdena är bra" ..<img src=extra_smiley_snorkel.gif border=0 align=middle>..Hur skall jag motivera mig för ökade byten/mängd vatten?

Byter ca 1-5% var tredje dag i mina olika kar och har väldigt fina värden. Dessutom skördar/beskär jag stora mängder växter lite då och då. Slår ner pH't med torv o rötter. Fiskarna leker och jag har optisk kontroll dagligen och stundligen.....<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

#27 - 11 september 2002 17:21
Hej! Jag hade en gammal akvariebok från 70-talet förrut (IPC stora tror jag). I den stod det att man kunde koka vattnet innan man hällde i det i akvariet. Då skulle man tydligen få någon fällning man kunde ta bort och på så vis minska den "tillfälliga hårdheten".
Jag är inte säker på vad de menar med det. Det borde ju vara karbonathårdheten?
På andra ställen pratar folk ofta om vattnets konduktivitet (ledningsförmåga) i stället för hårdhet. Vad är det egentligen fiskarna bryr sig om??



#28 - 24 september 2002 12:10
Jag har haft akvarium i många år och jag har aldrig bytt vatten oftare än var 14:e dag och har aldrig haft problem.
Mitt erfarenhet är att byter man vatten var 14:e dag så klarar sig fiskarna utmärkt.
/Roger

Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 27 september 2002 07:41
Hej,
Hur ofta man skall byta vatten är avhängigt av hur mycket man matar i akvariet, vilket foder man använder, hur bra biologisk verkan filtret har, hur många och vilka växter man har i akvariet, vilka vattenvärden man har på kranvattnet.
Att därför ange exakt hur mycket och hur ofta man skall byta i en standardformel för alla akvarier går inte.
En sak är dock klar - regelbundna vattenbyten är nödvändigt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell












Annons