-:Vattenbyten:-

#1 - 7 september 2009 21:33
Hej jag vet att många har lagt ut frågor väldigt mycket om vattenbyten på den senaste tiden men jag hittade ingen som matchade min fråga.
Jag har nyss bytt metod att byta vatten på, istället för att bära hinkar hit och dit till mina två 100l akvarium, så kopplar jag på en slag på kranen i köket. Slagen går sedan direkt till ett akvarium. ;)

Lämpligt men problemet är att temperaturen sjunger från 27-22 grader till mina apostogrammor. Så de blir svaga i färgen och nästan livlös tills vattet börjar gå till normal temp efter några timmar.

I det andra karet funkar det fin fint, eftersom mina zebraciklider klarar bättre av det.

Så vad ska jag göra? Hur gör ni era vattenbyten? :)
#2 - 7 september 2009 21:38
Du kan ju alltid köra i vattnet väldigt långsamt så att det hinner värmas upp lite under tiden.

Själv byter jag också vattnet med vanliga trädgårdsslangar i min lilla lägenhet:) Men då jag inte kör med något värmare så brukar tempen ligga någonstans vid 24-25 innan bytet och strax över 20 efter mina fiskar verkar inte ha några problem med det men då har jag ju inte heller några som kräver speciellt varmt. Det är väl kampfisken i så fall men jag tycker mig aldrig se att den mår sämre vid vattenbytena iallfall.
#3 - 7 september 2009 21:38
Gör mindre vattenbyten så kringår du problemet, du måste byta en rätt så redig mängd om du lyckas sänka temperaturen i karet med 5grader=)
#4 - 7 september 2009 21:39
Ehh.. Du kan väl reglera vattnet i köket väl :confused:

Här gör vi på samma sätt som du med undantaget att slangen kommer från badrummet då ;)
Nu på sommaren har vi kört totalt kallvatten för att hålla kylan nere men annars kör vi något kallare än originaltempen i karet.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 september 2009 21:41
Nina82 skrev:
Ehh.. Du kan väl reglera vattnet i köket väl :confused:

Undrar samma sak - har du inte varmvatten?
#6 - 7 september 2009 21:49
Risken med tempereratvatten är väl att det kan innehålla en större mängd koppar en kallvatten, beroende på husets ålder och därmed vilka rör som går i det. Ingen aning om det är en skadlig mängd men...
Bilagor:
#7 - 7 september 2009 21:52
Jo, varmvatten har väl de flesta :P Men går inte varmvatten i kopparledningar eller någonting när de gäller varmvatten? Som inte är bra för fiskarna?
Nice med snabba svar i alla fall ;) Ska prova med att ha ett långsamt flöde.
jag byter ungefär 1/4 varje vecka, dvs 25%. Och vattnet från kranen ligger väl på runt 9 grader så det stämmer ganska med att tempen sjunker med 5 grader, eller?

Jag har i alla fall lärt mig att ge både fåglar och fiskar kallvatten som sedan får värmas upp av rumstemperaturen. Har jag fel?
#8 - 7 september 2009 21:55
Oj hann inte med att du skrev, jo visst är det så va? Skulle tro att vi har kopparledning hemmavid. Aja jag provar med att ha ett långsammare flöde så får vi se :)

Kan slänga in en fråga när lite folk ändå är på gång :P Tips på intressanta tetror eller andra stimfiskar ihop med apistogrammor i ett 100l kar? Tipsa ;D
#9 - 8 september 2009 06:46
kallvattnet går ju i kopparledning de med.
#10 - 8 september 2009 10:46
Varför 27 grader till dina Ap?

Om du medvetet värmer till 27 grader ska/kan du sänka till 24 - 25 grader.
#11 - 8 september 2009 10:48

Kan slänga in en fråga när lite folk ändå är på gång :P Tips på intressanta tetror eller andra stimfiskar ihop med apistogrammor i ett 100l kar? Tipsa ;D

Varje fråga på sin plats;)

Apistor med ???
#12 - 8 september 2009 11:29
Är det inte så att varmvatten ligger i en varmvatten beredare en tid, och därför kan innehålla mer "skit"? Av samma anledning dricker man inte varmvatten direkt ur kranen. Man kokar tevatten istället för att ta direkt ur kranen...osv.

Det är vad jag har fått lära mig iaf. Och har alltid kört efter det till mina akvarium. Om jag vill höja temprauren lite i ett kar så kokar jag vatten som jag tagit kallt ur kranen. Dvs samma teknik som vid matlagning.
#13 - 8 september 2009 12:29
hakke112 skrev:
Är det inte så att varmvatten ligger i en varmvatten beredare en tid, och därför kan innehålla mer "skit"? Av samma anledning dricker man inte varmvatten direkt ur kranen. Man kokar tevatten istället för att ta direkt ur kranen...osv.

Det är vad jag har fått lära mig iaf. Och har alltid kört efter det till mina akvarium. Om jag vill höja temprauren lite i ett kar så kokar jag vatten som jag tagit kallt ur kranen. Dvs samma teknik som vid matlagning.

Ähh håkan kom inte hit och sprätt :p
Står ju att det kan bero på hur gammalt huset är, vad typ rören är gjorda av. Jag tänker i alla fall följa deras tips ^^ Ska prova en gång med varmvatten så får vi se hur de går ;):D:D:D:D:D:D
#14 - 8 september 2009 12:29
det beror på hur mycket du värmer upp det i varmvattenberedaren.. sen blandra man ut det med kallvatten ut ur beredaren så man tex får 60gradigt vatten ner till kranen eller duschen. de e inte ofta idag som du har 80 grader rätt ut i kranen. på jobbet steriliserar vi våra knivar i 80 gradigt vatten och ni som äter kött får väll inga sjukdommar av de?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 8 september 2009 12:47
Både varmvatten och kallvatten går i kopparrör - faktum är t.o.m. att kopparhalten brukar vara något högre i kallvatten - detta löser man dock (gäller för allt vatten) genom att spola bort de första 50 litrarna eller något sådant.
Som någon skrev så har en del dock nya varmvattenberedare med en kopparbehållare.
Har man en sådan (dvs en kopparbehållare) som är ny (dvs högst 1 år gammal) och man har fiskar/räkor (få fiskar är det, men många räkor) etc. som är känsliga för en hög kopparhalt så kan det vara värt att bara använda kallvatten vid vattenbyte - annars behövs det inte.
#16 - 8 september 2009 13:39
Både varmvatten och kallvatten går i kopparrör - faktum är t.o.m. att kopparhalten brukar vara något högre i kallvatten - detta löser man dock (gäller för allt vatten) genom att spola bort de första 50 litrarna eller något sådant.

Som någon skrev så har en del dock nya varmvattenberedare med en kopparbehållare.

Har man en sådan (dvs en kopparbehållare) som är ny (dvs högst 1 år gammal) och man har fiskar/räkor (få fiskar är det, men många räkor) etc. som är känsliga för en hög kopparhalt så kan det vara värt att bara använda kallvatten vid vattenbyte - annars behövs det inte.

Även äppelsnäckor och förmodligen en del andra snäckor är känsliga för koppar. Vattenberedningsmedel borde väl ta hand om detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 8 september 2009 14:42
Jens A. skrev:
Även äppelsnäckor och förmodligen en del andra snäckor är känsliga för koppar. Vattenberedningsmedel borde väl ta hand om detta?

Vissa vattenberedningmedel funkar andra inte - som du säger de flesta skaldjur är känsliga mot koppar.

Dock så hade jag en gång en lokal i ett hyreshus som samtidigt bytte samtliga vattenrör och beredare - då blev kopparhalten så hög att det blev omöjligt att hålla fisk: Det gick inte ens när jag nästan enbart bara bytte med kallt och dessutom använde vattenberedningspreparat så jag fick lägga ner odlingen (ca. 200-300 akvarier)
#18 - 8 september 2009 15:12
Vad du än gör så gör dig en tjänst och låt inte vattnet rinna långsammare..

I slutändan slutar det med vattenskada då det kan bli ganska trist att kolla när det smårinner i slangen.
#19 - 8 september 2009 15:12
måste finnas något sätt att ta bort koppar halten i vattnet?
#20 - 8 september 2009 15:17
Det som man läser på många vattenberedningsmedel i stil med att man ska ha i vattenberedningsmedel i vattnet som ska i karet och att man sedan ska vänta en timme innan man har i det i karet då? Det blir ju svårt om man kör direkt ner i karet från kranen.

Ingen som beaktar sådant?

Säg att ni ska ha i vattenberedningsmedel samt andra preparat (pH-justerare, filterbakterier eller vad vet jag) har ni då i allt detta direkt i karet efter det att ni haft i vattnet direkt från kranen?

Själv häller jag nu upp vatten i två stora baljor (totalt ca 110 liter) och låter det stå där medan jag håller på med att suga vatten från karet och se över växtlighet med mera. När vattensugning och växtöversyn är klar har det oftast gått minst en timme än då, och då kör jag vatten från baljorna till karet mha en power head med tillhörande slang.

Under tiden då vattnet är i baljorna finns dessutom god tid att få önskade vattenparametrar.

Visst, det kanske är lite i överkant, men varför inte?
Bilagor:
#21 - 8 september 2009 15:34
Vissa vattenberedningmedel funkar andra inte - som du säger de flesta skaldjur är känsliga mot koppar.

Och vilka fungerar? Vanliga är ju Tetra AquaSafe och Sera Aquatan, men det finns ju horder av vattenberedningsmedel?
#22 - 12 september 2009 20:00
Har du provat att använda tempererat vatten? Det krävs så lite varmvatten för att få ut en temp på 25 grader att jag har svårt att tro att skillnaden mot kallvattnet är så stor.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 12 september 2009 20:49
Jens A. skrev:
Och vilka fungerar? Vanliga är ju Tetra AquaSafe och Sera Aquatan, men det finns ju horder av vattenberedningsmedel?

Vet ej - tipset är att kolla på preparaten om det står att det är räksäkert.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 12 september 2009 20:49
Snap3 skrev:
måste finnas något sätt att ta bort koppar halten i vattnet?

Aktivt kol tror jag tar bort det.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 12 september 2009 20:51
Det som man läser på många vattenberedningsmedel i stil med att man ska ha i vattenberedningsmedel i vattnet som ska i karet och att man sedan ska vänta en timme innan man har i det i karet då? Det blir ju svårt om man kör direkt ner i karet från kranen.

Ingen som beaktar sådant?

Säg att ni ska ha i vattenberedningsmedel samt andra preparat (pH-justerare, filterbakterier eller vad vet jag) har ni då i allt detta direkt i karet efter det att ni haft i vattnet direkt från kranen?

Själv häller jag nu upp vatten i två stora baljor (totalt ca 110 liter) och låter det stå där medan jag håller på med att suga vatten från karet och se över växtlighet med mera. När vattensugning och växtöversyn är klar har det oftast gått minst en timme än då, och då kör jag vatten från baljorna till karet mha en power head med tillhörande slang.

Under tiden då vattnet är i baljorna finns dessutom god tid att få önskade vattenparametrar.

Visst, det kanske är lite i överkant, men varför inte?

Jag häller oftast i preparaten direkt i akvariet - gärna i närhetan av ett pumputblås så att det sprids snabbt
#26 - 13 september 2009 06:56
jag har alltid andvänt tempererat vatten när jag gjort vattenbyte. Det fungerar jättebra, fiskarna gillar det (brukar försöka ha några grader under akvariets temp).
#27 - 13 september 2009 19:00
Det koppar som finns löst i vatten är extremt små mängder och jag har svårt att tro att det skulle påverka vare sig fiskar eller räkor, men who knows.

Har någon hört talas om någon med ett faktiskt problem med räkor som tagit skada pga att man bytt vatten med tempererat vatten?! Jag tror du kan anta en reaktiv (ej proaktiv) mod och justera om du får problem. Dock skadar det ju inte att hålla vattnet något kallare än 26 grader så simulerar du ett svalt regn. :)

Även om människor inte bör dricka mängder av varmvatten ur kran så är det viss skillnad då en männsika lever i 80 år och kan ackumulera tungmetaller under denna långa tid. Jmf fisk.

Om du har låg temperatur i din varmvattenberedare finns viss risk med att vattnet innehåller högre halter av bakterier, Legionella är en av de bakterier som klarar högst temeratur. Vid 70 grader dör bakterien på 1 minut så det bör räcka.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 13 september 2009 20:23
Dre skrev:
Det koppar som finns löst i vatten är extremt små mängder och jag har svårt att tro att det skulle påverka vare sig fiskar eller räkor, men who knows.

Har någon hört talas om någon med ett faktiskt problem med räkor som tagit skada pga att man bytt vatten med tempererat vatten?! Jag tror du kan anta en reaktiv (ej proaktiv) mod och justera om du får problem. Dock skadar det ju inte att hålla vattnet något kallare än 26 grader så simulerar du ett svalt regn. :)

Även om människor inte bör dricka mängder av varmvatten ur kran så är det viss skillnad då en männsika lever i 80 år och kan ackumulera tungmetaller under denna långa tid. Jmf fisk.

Om du har låg temperatur i din varmvattenberedare finns viss risk med att vattnet innehåller högre halter av bakterier, Legionella är en av de bakterier som klarar högst temeratur. Vid 70 grader dör bakterien på 1 minut så det bör räcka.

Kopparproblem med räkor har nog en del haft - även fiskar kan ha problem.
Fick en gång lägga ner en odling på några hundra akvarier pga detta.
#29 - 14 september 2009 05:31
Hur gör du då, byter du med enbart kallt vatten och låter tempen sjunka något under bytet eller förvärmer du på något sätt?
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 14 september 2009 07:24
Dre skrev:
Hur gör du då, byter du med enbart kallt vatten och låter tempen sjunka något under bytet eller förvärmer du på något sätt?

Vet inte om det var mig du frågade?
Men jag byter med tempererat vatten (kanske något kallare än i akvariet), dock så har jag inga kopparproblem. Det brukar man enbart ha när man har nya ledningar/ny vattenbereradare
#31 - 22 september 2009 10:54
Jag gör lika dant som du när jag byteer vatten i mit 90 liters.Men du kan ju höja värmen på kranen kanche:)
#32 - 22 september 2009 13:34
Okej va bra, provade för några dagar sen att byta vatten och det gick fin fint :) Synd att man inte har kört med detta sen man var ett litet barn ^^ Jag har alltid tagit kallvaten och kokat det på plattan innan jag hällt i det :P

Desvärre dog en apistogramma efter vattenbytet, men det var på grund av att hanen i karet dödade den :/:(
#33 - 22 september 2009 20:42
Jag kör också tempererat vatten direkt från kranen, något kallare än akvarievattnet. Vattenberedningsmedel använder jag ALDRIG.
#34 - 23 september 2009 14:32
Agnez skrev:
Jag kör också tempererat vatten direkt från kranen, något kallare än akvarievattnet. Vattenberedningsmedel använder jag ALDRIG.

Jag gjorde inte heller det men i våras när jag tog in grodyngel för barnen att titta på dog massor av dem i samband med vattenbyte så efter det körde jag alltid med vattenberedningsmedel och då dog ingen. Så viss effekt har det nog, särskilt på unga individer!
#35 - 24 september 2009 04:37
Det brukar man enbart ha när man har nya ledningar/ny vattenbereradare

eller om man har surt vatten.

/Tobbe
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 24 september 2009 07:49
dhuron skrev:
eller om man har surt vatten.

/Tobbe

Men surt vatten måste väl vara extremt ovanligt som kranvatten (i alla fall om det är kommunalt) - har i alla fall aldrig hört talas om det.
#37 - 24 september 2009 11:06
jupp det är om man har egen brunn som det kan hända.

/Tobbe

Annons