Vattenbyte varje dag?

#1 - 25 juli 2006 14:34
Vattnet i mitt akvarium har blivit missfärgat (mangroverot), och ser allmänt ofräscht ut. Nu undrar jag om jag kan göra ett, eller flera, små vattenbyten (5-10%) varje dag, utan att skada fiskarna på något sätt? Jag tillsätter alltid AquaSafe vid vattenbyten.
#2 - 25 juli 2006 14:58
Det är ingen fara med så små vattenbyten.
#3 - 25 juli 2006 15:42
Hur många tror du att jag kan göra varje dag?
#4 - 25 juli 2006 15:56
mer än ett vatten byte verkar onödigt och dumt för du vill ju skapa balans i karet. Jag har råkat ut för att köpa hur man nu ska säga "falska" mangroveröter som missfärga vatten ordäntligt och under flera veckor. Jag gick tillbaks till affären och sa som det va, dom sa att det hade blivit fel i levarans, jag fick nya och dom missfärga inte alls lika mycket.

Vem vet du kan ju ha råkat ut för samma sak.

MVH /Jonas
Bilagor:
#5 - 25 juli 2006 15:56
Nu är jag helt koko läste 150L akvarium. Hur stort är akvariet och visst har det varit igång ett bra tag? Om det inte är nystartat, och eller litet, ska väl 15- 20% gå bra om dagen. Nystartade och små akvarier är ju lättare att få obalans i vattnet.
#6 - 25 juli 2006 16:20
Jag skulle plocka ur roten och låta den dra ut i en hink eller liknande. Och sedan göra ett 50% vattenbyte.

Jag byter 50% varje vecka (ciklider) och har även vid en rengöring bytt 80% av vattnet utan att fiskarna mått dåligt.

Hur mkt brukar du byta/hur ofta?
#7 - 25 juli 2006 16:26
Jag har ett 240L akvarium, som har varit igång ett par månader nu. Tidigare bytte jag 1/4 av vattnet varannan vecka, men det kändes som om det var alldeles för sällan.
#8 - 25 juli 2006 21:15
Hejsan har ett 220L .. Som nu under varma sommardagar så ökar tempen något fruktansvärt i karet så ibland får man byta varje dag .. brukar byta nästan halva karet då med iskallt vatten .. från 29-30 till 24-26 grader o det är som sagt ibland dagligen o mina fiskar blir bara glada när dom får nytt vatten :P Så det ska väl inte vara några problem !
#9 - 26 juli 2006 08:10
För att adressera freakazoids frågeställning, det är bättre att byta små mängder, och om du byter 5 - 10% kan du byta många gånger per dag, om du väntar en halvtimme mellan bytena behöver du inte räkna dem.

Att göra som mange016 gör brukar ju också fungera, det kan bero lite på kranvattnet och vilka fiskar man har om det verkligen är uppskattat, en del människor kan ha lite svårt att skilja på beteendet "pigg och glad" och beteendet "stressad och nervös". Det är säkrare att byta mindre mängder fler gånger, även om man använder vattenberedningsmedel.
#10 - 26 juli 2006 08:44
[quote=freakazoid]Vattnet i mitt akvarium har blivit missfärgat (mangroverot), och ser allmänt ofräscht ut. Nu undrar jag om jag kan göra ett, eller flera, små vattenbyten (5-10%) varje dag, utan att skada fiskarna på något sätt? Jag tillsätter alltid AquaSafe vid vattenbyten.[/quote]Ähh.. låt den färga färdigt för det skadar inte, och gör vattenbyten som vanligt är mitt råd! det brukar ge sig efter en månad..

Annons