Vattenbyte utan nitrit?

#1 - 12 december 2006 20:50
En fråga om nystartade akvarium.

Jag har precis startat upp ett 54L, kramat ur ett aktivt akvaries filter i vattnet och lite växter, växtgödning + ca 1dl havssalt, 11h ljus. Låtit det gå utan fisk i två veckor. Körde sedan nitrivec och sedan två humlefiskar till kamekaze-piloter. Allt fint o bra, efter tre dagar hade jag i en lite räka oxå, fortsätter bra. De trivs o äter. Efter dag 9 (räknat från nitrivec första dag) gör jag ett uppehåll med nitrivec, åker iväg över helgen i tre dagar, låter en vän mata o droppa i nitrivec på dag 11. Dag 12 kommer jag hem, upptäcker en hel del brunalger/kiselalger på växter och bakre glasruta, även några trådar ljusgröna alger på bakrutan. Helt normalt vad jag har uppfattat. Klämmer i en ny dos med inkört akvariefilter i karet, drar ner på "stormen" i pumpen så att den pumpar för ca ett 70L kar istället för 160L. Testar nitrit och det visar noll.

Nu till min fråga. Jag har inget nitrit i vattnet, allt verkar helt normalt och jag börjar nu undra. . .

När ska jag börja byta ut lite vatten? Hur mycket? Hur ofta?

Bör jag försöka avlägsna brunalgerna på de drabbade växterna? Har hört att de försvinner av sigsjälvt så småningom. MEn även att de kan "förvandlas" till cyano!

Har du bara ett svar på någon av frågorna är jag supertacksam för svar.

Ha de gött!
#2 - 12 december 2006 21:37
Du kan nog börja byta vatten, jag byter ca 25-30 % iveckan och det funkar bra för mig men det finns olika strategier för detta men 25-30% varje eller varannan vecka tror jag är ganska normalt, brunalgerna brukar försvinna med tiden.

Däremot funderar jag på varför du tillsätter så mycket salt ?
Om nu inte Humlefiskar behöver det vill säga,jag har ingen erfarenhet av dessa.
#3 - 12 december 2006 21:54
I mitt 54L byter jag ca 10% vatten varannan dag. Lite oftare nu då jag väntar på yngel
#4 - 13 december 2006 13:31
Tack för svaren! (Jo, mina invånare vill ha salt så då får dom det :D)

Då ska jag nog börja byta lite vatten så försiktigt. Kanske är extra viktigt att hålla koll på nitrit nu när jag inte använder nitrivec mer.

Jag kommer nog byta mycket försiktigt vatten för att inte "störa" för mycket nu i början. Så kanske lite mindre fast oftare. . .

:)
#5 - 13 december 2006 14:39
Växter brukar inte tycka om salt.
Det är svårt att hålla koll på salthalten utan mätare.
1 dl på 54 liter blir ca 0,2 % vid 0,3 % börjar många fiskarter "må illa"

Annons