Vattenbyte till 54 liter!

#1 - 24 november 2006 21:07
Mitt yngelkar startade jag i går med vatten 50% från mitt större samt vatten från kranen med beredningsmedel

Ynglen mår bra hittills:) . vill bara försäkra mig om att jag ska byta ca 10% vatten varje dag eller varannan?
mvh acinna
#2 - 24 november 2006 21:19
Bra fråga! [:-79]
#3 - 24 november 2006 22:03
Va e d för yngel?
#4 - 24 november 2006 22:34
boaker skrev:
Va e d för yngel?

Tror det är Platy...mina första yngel och ingen av fiskarna har sett gravid ut.
Levandefödare är det i alla fall.:)
#5 - 25 november 2006 08:03
acinna skrev:
Mitt yngelkar startade jag i går med vatten 50% från mitt större samt vatten från kranen med beredningsmedel

Har du pump & filter?
Krama is.f gärna ur filterbakterier från "mamma-akvariet" också :)
Om du har pump & filter kan jag aldrig tänka mig att du behöver byta varje dag.
#6 - 25 november 2006 18:32
Healena skrev:
Har du pump & filter?

Krama is.f gärna ur filterbakterier från "mamma-akvariet" också :)

Om du har pump & filter kan jag aldrig tänka mig att du behöver byta varje dag.

Jag har pump och filter så då kanske jag inte behöver bli så rädd att vattnet blir dåligt för fort?!:D

Har läst så mycket här på forumet att små akvarium är det mer jobb med men jag kanske har blivit för rädd än vad man behöver bli.

I mitt 102 liter byter jag en hink per vecka. Det kanske också är för mycket egentligen?? tar väl en stund innan man börjar känna sig bekväm med sitt akvarium. Man har stött på nitrit 2ggr så man gör nitrit tester typ jätteofta:p ;)
mvh acinna
#7 - 25 november 2006 19:33
acinna skrev:
I mitt 102 liter byter jag en hink per vecka. Det kanske också är för mycket egentligen??

Verkar som om vi nu har 2 ungefär lika stora akvarium :)
Jag kan tala om hur jag gör med mina, men vad jag gör är kanske inte alltid det rätta... *S* Men det har funkat hittills ia.f. Har inga problem med nitrit..

En hink i veckan låter nästan lite lite...som en droppe i havet :p
Jag byter 1/3 ungefär varannan vecka i mitt 115 - liters.

I mitt 62-liters byter jag just nu 1/3 var femte dag ungefär, eftersom det är ganska hårt belastat av yngel & deras yngelmat för tillfället :D .
Det är io.fs väl inkört med väl fungerande miljö/bakterieflora.
Annars brukar jag byta ungefär var 10:e dag.

Gör som man alltid gör med nystartade akvarium - och vakta nitrit.
Mata lite ... är ju svårt när det är yngel det är frågan om.
Lycka till med bäbisarna :p
#8 - 26 november 2006 19:42
Healena skrev:
Verkar som om vi nu har 2 ungefär lika stora akvarium :)

Jag kan tala om hur jag gör med mina, men vad jag gör är kanske inte alltid det rätta... *S* Men det har funkat hittills ia.f. Har inga problem med nitrit..

En hink i veckan låter nästan lite lite...som en droppe i havet :p

Jag byter 1/3 ungefär varannan vecka i mitt 115 - liters.

I mitt 62-liters byter jag just nu 1/3 var femte dag ungefär, eftersom det är ganska hårt belastat av yngel & deras yngelmat för tillfället :D .

Det är io.fs väl inkört med väl fungerande miljö/bakterieflora.

Annars brukar jag byta ungefär var 10:e dag.

Gör som man alltid gör med nystartade akvarium - och vakta nitrit.

Mata lite ... är ju svårt när det är yngel det är frågan om.

Lycka till med bäbisarna :p

Hejsan!
Snarare 2 och en halv hink som jag byter i mitt 102 l när jag tänker efter[:o] :) .
Har även i dag flyttat över mina 5 guppis tiillsammans med ynglen och det går bra.Nitriten är bra..men i det stora akvariumet har jag ofta nära till nitririsk. Så nu kommer jag att börja suga botten lite mer än förrut och inte bara byta vatten...får se om det blir bättre då:) .
Ha det bra
acinna
#9 - 27 november 2006 07:39
Kan tillägga att mitt 115-liters alltid gått helt problemfritt och liksom skött sig självt. Men 62-liters har det varit mycket strul med, så var extra vaksam på det lilla - hela tiden även efter de 2 första kritiska veckorna.
Det är sant som det sägs - ju mindre destu känsligare!!

Än en gång [COLOR=blue]-lycka till[/COLOR] :)

Annons