Vattenbyte o bänk!

#1 - 28 oktober 2006 21:34
Hej, är nybörjare o undrar hur ni tömmer vattnet i era akvarium, vill gärna veta alla detaljer, hur man tex får vattnet att börja rinna i slangen smidigast, jag har ett akvarium på 222L. Har ni några bra tips på någon bra bänk man kan ha till akarium på 222L har det på ställning men vill få upp det en bra bit i ögonhöjd alltså. Kan man bygga något billigt själv? El finns det något billigt att köpa?

MVH Anna
#2 - 28 oktober 2006 21:46
det är nog tyvärr svårt att få tag i någon billig bänk som klarar av ett 222L inkl. grus och övrig inredn. vid vattenbyten kopplar jag en vattenslang till duschen och fyller slangen med vatten, lägger sen andra änden i karet och kopplar sen bort slangen från duschen och lägger den vid golvbrunnen....vips så får du häverteffekt! kopplar sen på den igen och fyller upp....
#3 - 29 oktober 2006 19:23
Jag har tejpat fast en avskuren 50 cl pet flaska på min slang, jag fyller den med vatten ooch låter rinna ner en bit i slangen. När jag känner att det blir tryck sätter jag fingret för andra änden på slangen och sänker ner flaskan i akvariet igen. Det är viktigt att det inte är någon luft emellan. Sen tar jag bort tummen.
Tar en gång eller två då man sprutar ner hela rummet men när man kommer på knepet är det skitbra.
#4 - 29 oktober 2006 20:14
Eller så stoppar man ner slangen i akvariet går till andra änden suger till lite lätt så rinner vattnet av sig självt sen....

Frågan om bänk..gå till T.ex. ikea och kolla på en möbel du vill ha sen frågar du personalen hur mycket vikt den klarar av...klarar den inte så mycket går det alltid att förstärka upp den...
#5 - 29 oktober 2006 20:31
åheim skrev:
det är nog tyvärr svårt att få tag i någon billig bänk som klarar av ett 222L inkl. grus och övrig inredn. vid vattenbyten kopplar jag en vattenslang till duschen och fyller slangen med vatten, lägger sen andra änden i karet och kopplar sen bort slangen från duschen och lägger den vid golvbrunnen....vips så får du häverteffekt! kopplar sen på den igen och fyller upp....

Den metoden funkar mycket bra enkelt och smidigt utan att spilla en droppe.

Men ett tips kan vara att man fäster slangen i akvariet med en limmklämma eller sätter en krok av tex vp rör i änden som ligger i karet och så inte slangen åker upp ur karet.
Ha desutom lagom tryck på vattnet vid fyllning så virvlar man inte upp hela botten.

Ytterligare ett tips är att inte svara i telefon eller göra annat vid fyllningen så man glömmer tid och rum för då fyller man mer än karet med vatten :)
#6 - 29 oktober 2006 21:01
albjohn skrev:
Den metoden funkar mycket bra enkelt och smidigt utan att spilla en droppe.

Men ett tips kan vara att man fäster slangen i akvariet med en limmklämma eller sätter en krok av tex vp rör i änden som ligger i karet och så inte slangen åker upp ur karet.

Ha desutom lagom tryck på vattnet vid fyllning så virvlar man inte upp hela botten.

Ytterligare ett tips är att inte svara i telefon eller göra annat vid fyllningen så man glömmer tid och rum för då fyller man mer än karet med vatten :)
jag kör med fullt tryck vid fyllning med hjälp av ett quickfilter hölje;)

http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IM000563.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IM000564.jpg
#7 - 29 oktober 2006 21:19
åheim: Du är inte dum du, det ska provas.
#8 - 29 oktober 2006 21:22
jag har en sådär slang som man pumpar upp trycker med och så följer de med. då kan man även dammsuga botten från en massa skit. den finns att köpa i vanlig djuraffär skulle jag tro:) kostar en liten slant men ja tycker den är bra:)
#9 - 29 oktober 2006 23:27
albjohn skrev:
åheim: Du är inte dum du, det ska provas.
:D det är också praktiskt när man tömmer då inga yngel eller nyfikna fiskar riskerar att sugas med;)
#10 - 30 oktober 2006 00:10
Det bästa är att hitta en riktig akvariemöbel som passar. Ett fullt 222 liters väger säkert bortåt 270 kg.
#11 - 30 oktober 2006 03:18
Annapower skrev:
Hej, är nybörjare o undrar hur ni tömmer vattnet i era akvarium, vill gärna veta alla detaljer, hur man tex får vattnet att börja rinna i slangen smidigast, jag har ett akvarium på 222L. Har ni några bra tips på någon bra bänk man kan ha till akarium på 222L har det på ställning men vill få upp det en bra bit i ögonhöjd alltså. Kan man bygga något billigt själv? El finns det något billigt att köpa?

MVH Anna

Du spikar ihopp en ram klär den med spånskivor "betsar" den färg du vill ha lägger en avsågad bordskiva överst sen staplar du lekablock inne i ramen lekablocken kostar c;a 14 kr st det håller för en elefant
#12 - 30 oktober 2006 03:22
Annapower skrev:

MVH Anna

jag använder slang till duschen fyller upp slangen med lite vatten lossar slangen vid kran det blir baksug och vattnet rinner ut i avloppet men se till att skölja ur slangen innan du fyller på vatten igen annars får du skiten som fastnar i slangen tillbaka i akvariet

Annons