Vattenbyte med lång slang

#1 - 27 mars 2011 07:16
Hej!

Jag har ett 220 kar som jag byter 30% en gång i veckan. Som jag fattat det så verkar de flesta köra en lång slang till badrummet. Nu har jag börjat tröttna på att byta vatten med hinkar, (tar tid och är tråkigt) så jag har tänkt byta till slang. Jag skulle vilja kunna både suga ut och in vatten i akvariet (om det nu har någon betydelse).
Men jag hittar inte så mkt fakta och den jag hittar gör mig ganska förvirrad. Slangen verkar inte få vara antimögel behandlad och sen ska man tydligen ha några ventiler.

Finns allt detta i en "vanlig" trädgårds affär?

Om man nu ska kunna få in vatten i akvariet måste jag ju koppla slangen till något men vad är det bäst att koppla till och hur får jag slangen och "vad jag nu kopplar till" att passa ihop?

Och detta med ventiler, hur funkar egentligen de och hur många ska jag ha?(det enda jag kan om trädgårdsslangar är typ att de jag sett är gröna och att det sprutar vatten ur de ;))

Nu ska jag gå och byta vatten, med hinkar......
#2 - 27 mars 2011 07:25
Du måste ha en koppling till en vattenkran någonstans, enklast är den i badkaret/duschen. Det brukar sitta en gängad grej ytterst, med t ex en stril eller nät i. Skruva bort den, ta med den till ett byggvaruhus och be att få en snabbkoppling till slang i stället. Den skruvar du i kranen och i ena slangänden sätter du en motsvarande koppling så går det enkelt att koppla ihop kran och slang. Köp också en hängare till slangen som du sätter upp på väggen, så slipper du ha den på golvet.
Det brukar stå på slangarna om de är antimögelbehandlade, så det är bara att läsa.

När du gör vattenbyten gör du så att du kopplar i slangen, drar den till akvariet, fyller slangen med vatten och tar bort den från kranen. Då har du fått en hävert.
När du ska fylla sätter du på slangen på kranen och fyller på!
Kan inte bli enklare.

Har de inte krankopplingen i en trädgårdsaffär så har de på ett byggvaruhus.
#3 - 27 mars 2011 09:13
Tack för ett bra svar, blir nog att åka och handla idag eller imorgon :D
#4 - 27 mars 2011 12:00
biltema har kopplingar. jula med osv...

väldans enkelt detta.

som mumin säger.

jag klämmer fast min slang med ne klämma ungefär en tredjedel ner i karet. ut med slangen till badrummet. suger till. sen går jag o dricker kaffe o kollar tv.

sen när karet är "tömt" så kopplar jag bara på den på kranen o spolar på. full spruta!

tips. glöm bara inte av att du fyller på. jag fyllde hela sovrumsgolvet med vatten en gång då jag glömde att jag fyllde på ett kar. paniken var enorm ;) )
#5 - 27 mars 2011 12:00
biltema har kopplingar. jula med osv...

väldans enkelt detta.

som mumin säger.

jag klämmer fast min slang med ne klämma ungefär en tredjedel ner i karet. ut med slangen till badrummet. suger till. sen går jag o dricker kaffe o kollar tv.

sen när karet är "tömt" så kopplar jag bara på den på kranen o spolar på. full spruta!

tips. glöm bara inte av att du fyller på. jag fyllde hela sovrumsgolvet med vatten en gång då jag glömde att jag fyllde på ett kar. paniken var enorm ;) )
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 mars 2011 12:10
Bara en liten kommentar - glöm inte att sätta en stril/håv eller liknande framför insuget till slangen i akvariet - annars åker även fiskarna med ut i avloppet och det är ju inte så kul;)
#7 - 27 mars 2011 12:18
Tack för alla bra tips!
#8 - 27 mars 2011 12:52
Bara en liten kommentar - glöm inte att sätta en stril/håv eller liknande framför insuget till slangen i akvariet - annars åker även fiskarna med ut i avloppet och det är ju inte så kul;)

En bit filtermatta eller liknande som sätts fast med gummisnodd funkar bra.
#9 - 28 mars 2011 06:59

det är ett bra tips som jag ej ska förkasta, men jag har aldrig haft nått skydd för mitt insug o aldirg haft ens en tetra följa med ut.
men som sagt. det är ett bra tips som är bra att följa
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 mars 2011 08:36
hannesc skrev:
det är ett bra tips som jag ej ska förkasta, men jag har aldrig haft nått skydd för mitt insug o aldirg haft ens en tetra följa med ut.

men som sagt. det är ett bra tips som är bra att följa

Tvärtom - hos mig är alltid fiskarna nyfikna och dras in i slangen om det inte sitter något skydd där
#11 - 28 mars 2011 08:38
sedärja. :)
#12 - 28 mars 2011 09:42
Yngel, småfisk och räkor, särskilt räklingar, följer gärna med så nåt skydd är bra att ha. I alla fall tills man vet....
#13 - 28 mars 2011 13:54
Tror jag fixar något skydd av något slag, i fall att =)
#14 - 28 mars 2011 13:55
a är smartast. det är bara jag som är lat :P
#15 - 28 mars 2011 14:13
hannesc skrev:
a är smartast. det är bara jag som är lat :P

Fy!!
#16 - 28 mars 2011 14:17
vadå fy?!?! jag får la vara lat om jag vill. inga fiskar har kommit till skada. så då ser jag ingen anledning till att ändra på mig
#17 - 28 mars 2011 14:49
hannesc skrev:
vadå fy?!?! jag får la vara lat om jag vill. inga fiskar har kommit till skada. så då ser jag ingen anledning till att ändra på mig

Sorry, det var menat som ett skämt!! Klart du får vara så lat du vill.
#18 - 28 mars 2011 14:55
jag har mina akvarier på åvanvåningen, tror ni att en vanlig kran orkar att "lyfta" vattnet upp på åvanvåningen när jag fyller karet?
nu kör jag med hinkar och när man gör vattenbyte på 30% så blir det några gånger man går upp och ner.
#19 - 28 mars 2011 15:08
ja det tror jag kranen orkar. eller rättare sagt kommunen orkar trycka det dit. kanske inte blir vansinnessprut men det gör ju inget
#20 - 28 mars 2011 15:08
Mumin skrev:
Sorry, det var menat som ett skämt!! Klart du får vara så lat du vill.

lugnt ;) är inte arg på dig :P hihi
#21 - 28 mars 2011 15:12
ja bara man slipper att springa upp och ner femton gånger.
#22 - 28 mars 2011 19:51
Skulle det vara så att du inte kan trycka vattnet upp dit så finns det vatten pumpar du kan skaffa som kan göra det åt dej. Dock så blir det en investering på runt tusen lappen och upp beroende på vilken du köper. Men dom brukar ha en bra lyft kapacitet och är ju även gjora för att tömma källar våningar på vatten vid översvämningar. Så då behöver du bara fylla badkaret med vatten så gör pumpen resten av jobbet. Om du nu har ett badkar vill säga...
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 28 mars 2011 19:58
freddi36 skrev:
jag har mina akvarier på åvanvåningen, tror ni att en vanlig kran orkar att "lyfta" vattnet upp på åvanvåningen när jag fyller karet?

Svar ja
#24 - 29 mars 2011 15:34
Jag köpte halvtums tryckluftsslang istället för trädgårdsslang. Den är betydligt styvare och får inga kinks eller rullminne som vanlig trädgårdsslang lätt får.
#25 - 7 april 2011 16:23
Vad har ni för varme på vattnet ni fyller på?
#26 - 7 april 2011 17:44
Köp en bit Elrör , VP rör, och gör en böj så kan du hänga den på akvariekanten, röret passar på vanliga 1/2 tums kopplingar
#27 - 7 april 2011 18:07
PLTS skrev:
Vad har ni för varme på vattnet ni fyller på?

Endast kallvatten om det går. Vintertid kan det emellertid bli lite häftigt då jag byter 50% och kranvattnet kan vara riktigt isande kallt (10°C) så då byter jag tempererat, ~25°C.

Annons