vattenbyte i större kar?

#1 - 27 oktober 2008 13:17
fick berättat för mig att man inte behöver byta vatten i riktigt stora kar utan bara fylla på det som dunstar stämmer detta? kar på 500-900 liter.

sen undrar jag vad ni tycker i frågan om man ska köpa ett 900liters kar(helglas), ska man köpa det nytt eller är det okej med begagnat? vill inte ha 900 liter vatten på golvet :p
#2 - 27 oktober 2008 13:33
fick berättat för mig att man inte behöver byta vatten i riktigt stora kar utan bara fylla på det som dunstar stämmer detta? kar på 500-900 liter.

tja....en av de största anledningarna till att man faktiskt byter vatten är att man får väck en del av slaggprodukterna. avdunstningen för inte med sig någon skit ut, enbart rent vatten, så generellt sett så blir vattnet skitigare och skitagare om bara fyller på.

sedan finns det ju kar som kör med low-tech metoden, där man byter vatten väldigt sällan. men helt och hållet kommer man nog inte runt det.

.
#3 - 28 oktober 2008 17:06
.

Det är nog väldigt individuellt. Se till att karet är fyllt när du tittar på det så det inte finns några läckor. Det ska inte ha stått utan vatten en längre tid, då blir silikonet dåligt. Det finns säkert tusen bra råd till men det är vad jag anser är väldigt viktigt.
#4 - 28 oktober 2008 17:16
I princip så kan man reducera vattenbyte i alla kar. Men då gäller det att man får sina akvarieväxter att käka upp nitraten och fosfaterna. Lite pillande med PMDD, belysning, växtsorter och Nitratmätande kan man komma långt.

Annons