Vattenbyte i samband med pmdd

#1 - 18 september 2008 20:15
Hejsan!

Slog i min första dos av PMDD idag:)

Har inga erfarenheter av PMDD tidigare mer än att jag läst mycket bra om det här!

Enligt PMDD's hemsida så rekomenderas vattenbyte 30-50% en gång i veckan. Jag pratade med min lokala zoohandlar om det och han tyckte det inte var någon bra idé då vattnet i min stad är både hårt och har högt PH, så han rekomenderade att byta 5L morgon och kväll istället. Hur ska jag göra? behöver lite experthjälp :)

Akvarieinfo!:
200L
Göder med PMDD & micro+
Ingen Co2 än...
Mycket växter
Vattenvärden (tagna 5min innan jag skriver detta):No3(nitrat) 30. No2 (nitrit) 0. PH ~7. KH: ~8,5. GH: ~8.5.

Om värdena är helt befängda så kanske jag mätt fel? men jag har iaf läst av stickan och fått fram dessa värden på ett ungefär.
#2 - 19 september 2008 00:32
Byt ut stickorna mot dropptest istället, annars ser jag inga fel med ditt vatten, men som sagt, stickor suger..
#3 - 19 september 2008 10:39
Om det är ett relativt nystartat akvarium kan det ju vara en idé att ha jättesmå täta vattenbyten för att inte rubba balansen så mycket. Dessutom tillför du ju lite co2 i samband med vattenbytet, så det blir lite stabilare co2-nivå i tanken med jättesmå jättetäta vattenbyten. Men vem orkar hålla på så i längden år ut o år in? Om du har dessa nivåer i kranen kommer de ju sedan att hålla sig på det ganska stabilt. Hur högt ph o kh du skall ha beror till stor del på vilka fiskar o växter du har. Jag skulle köra ett vattenbyte i veckan på ca 15 - 20%
#4 - 19 september 2008 11:01
Om du inte har co2 tillförsel så behöver du inte vara så jättenitisk med vattenbyten utan kan fylla på med PMDD efter det behov växterna har.
50% vb är för dom som har co2 och avancerad växthållning.
Fyller med 1½ x rek dos varje vecka och byter vatten varannan till var tredje vecka, ingen co2 tillförsel.
#5 - 19 september 2008 12:22
ok låter bra, men om jag börjar tillföra Co2 via mäsk-varianten. Hur gäller det med vattenbyten då?

3månader sedan jag startade det ca*
#6 - 19 september 2008 14:00
Börjar du med co2 så får du börja med dom rekommenderade bytena.
Sen prova dig fram till en bra nivå av PMDD och vb

Annons