Vattenbyte i samband med fiskköp?

#1 - 20 maj 2010 11:56
Vi startade upp vårt akvarium i helgen och nu skall vi snart köpa fiskar. Hade tänkt sätta ner fler växter i samma veva.Frågan är hur vi gör med vattenbyte. Skall detta göras före eller efter att vi satt ner fiskarna?
#2 - 20 maj 2010 12:09
Själv gör jag vattenbyte någon dag innan så vattnet är fräscht men ändå stabilt med en ordentlig bakterieflora. Det spelar nog ingen större roll men jag kör på det sättet iaf.
#3 - 20 maj 2010 12:11
jag hade nog med gjort det innan. för att inte stressa fiskarna ännu mer nu när de kommit till ett nytt hem.

men varför behöver ni göra vattenbyte nu?? ni har ju inte haft nått i än? finns väl ingen anledning?
#4 - 20 maj 2010 12:22
hannesc skrev:
jag hade nog med gjort det innan. för att inte stressa fiskarna ännu mer nu när de kommit till ett nytt hem.

men varför behöver ni göra vattenbyte nu?? ni har ju inte haft nått i än? finns väl ingen anledning?

Oj, missade att det var nyuppstartat. Håller med Herr Hannes att det låter onödigt då. verkar vattnet bra så är det bara att koppa i fiskarna. Senare när det köps mer fisk kan det vara läge att göra vattenbytet i förväg som jag och hannesc tipsade om.
#5 - 20 maj 2010 12:23
Vi skippar vattenbyte alltså. Men man bör kanske kolla ph-värdet kanske. E det mycket man ska tänka på nu som nybörjare?
#6 - 20 maj 2010 12:27
Bläddra igenom forumet, speciellt "Mitt första"-forumet så står det mängder med bra saker. Det är jättelätt att starta upp ett enligt mig, bara man ser till att ha koll på läget! :)
#7 - 20 maj 2010 12:30
IMG_0224.JPG vet inte om det går att klistra in bild såhär. Men det e ju väldigt klart å så. Vi har också försätt att mer växter ska i. Så tr till iaf. Räcker detta?
#8 - 20 maj 2010 12:34
Vi bläddrar tro mig haha.... Men man vill ju det ska bli så fint som möjligt. Å fiskar ska aldrig vilja bo någonannanstans:). Så vi e lite rädda å missa något å sen att fiskar dör. Men läser på lite till. Å tack alla själar som hjälper till!
#9 - 20 maj 2010 12:37
Man måste var guldmedlem för att lägga in bilder, alternativt lägga upp de på en annan sida och länka.

Det låter bra, kör med ett par piloter i början bara (ca en månad utan uppstartshjälp från ett igånkört kar).

Har du vattentester i droppform hemma? Dessa kan vara bra att ha även i framtiden om än inte nödvändiga om allt går bra på hela resan. Dock så tycker iaf jag att det är ganska roligt att kartlägga vattenvärdena och därmed få en bild utan ett fungerande ekosystem. :)
#10 - 20 maj 2010 12:39
IMG_0224.JPG vet inte om det går att klistra in bild såhär. Men det e ju väldigt klart å så. Vi har också försätt att mer växter ska i. Så tr till iaf. Räcker detta?

Vi bläddrar tro mig haha.... Men man vill ju det ska bli så fint som möjligt. Å fiskar ska aldrig vilja bo någonannanstans:). Så vi e lite rädda å missa något å sen att fiskar dör. Men läser på lite till. Å tack alla själar som hjälper till!

ne det funkar tyvärr inte att lägga upp bilder så där. man måste vara goldmedlem. annars kan du lägga upp bilder tex här http://imageshack.us/
o sen länka i ett inlägg.

läs tråden "att starta ett akvarium"
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
om ni inte redan gjort det

vattentest utrustning bör ni ha så ni kan kolla pH, KH, Nitrit o nitrat.

edit: fasen andreas du var före med nästan exakt samma text :P haha
#11 - 20 maj 2010 12:40

Jag har haft tur och bara åkt på ett dödsfall under ett halvår av akvariehållning, men så finns det de som gör allt rätt men inget går som det ska, så det är en helt del tur blandat med kunskap som krävs. Läser du här får du en stor bonus på kunskapssidan och i övrigt är det bara lycka till! :D
#12 - 20 maj 2010 12:45
hannesc skrev:
ne det funkar tyvärr inte att lägga upp bilder så där. man måste vara goldmedlem. annars kan du lägga upp bilder tex här http://imageshack.us/

o sen länka i ett inlägg.

läs tråden "att starta ett akvarium"

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

om ni inte redan gjort det

vattentest utrustning bör ni ha så ni kan kolla pH, KH, Nitrit o nitrat.

edit: fasen andreas du var före med nästan exakt samma text :P haha

Det är bra att någon bekräftar allt skitsnack jag sprider. ;) :p
(Jag jobbar ju på att komma ifatt dig med inlägg ser jag nu)

Som sagt är ordentliga dropptester en bra sak att ha, det blir mycket lättare att sätta diagnos om något går fel istället för att gissa. Det kan se jättedyrt ut till en början men de räcker många gånger längre än de (till en början) billiga tvärusla sticktesterna. Man kan även använda testerna till att mäta värden på annat. :p
#13 - 20 maj 2010 12:48
Om man bortser från vissa speciella arter, och om man får för sig att odla
i större skala så är nog PH't av mindre intresse.

Normalt PH i svenska kranar ligger på 7-8 om jag fattat rätt.

I praktiken alla fiskar trivs i det.

Vad som är dock extremt viktigt, är att det är STABILT.

Jag anser att KH (buffringsförmågan) är viktigare.

I övrigt anser jag att man MÅSTE köpa sig det absolut viktigaste
innan man startar upp ett kar...och det är.....(scrolla ner)...

[SIZE=4][COLOR=red]tålamod.................[:o][/COLOR][/SIZE]

Säger inte kunskap....för vilken i dagens informationsvärld får
för sig att göra något alls utan adekvata kunskaper.....;)
#14 - 20 maj 2010 12:49
Droppar ska shoppas:)!!! Vi har redan skaffat en dagbok/loggbok för akvariumet å fiskarna. Kommer aldrig komma ihåg allt isf. Vi e ju två. Vi tänkte det var bra så vi vet vad den andre gjort eller ej. Följer där med bra anvisningar om hur man ska höja å sänka värden av allt som ska mätas. Hur som helst. I helgen är där någon som kommer flytta in. Tack igen gott folk!
#15 - 20 maj 2010 12:51
Kensa skrev:
Om man bortser från vissa speciella arter, och om man får för sig att odla

i större skala så är nog PH't av mindre intresse.

Normalt PH i svenska kranar ligger på 7-8 om jag fattat rätt.

I praktiken alla fiskar trivs i det.

Vad som är dock extremt viktigt, är att det är STABILT.

Jag anser att KH (buffringsförmågan) är viktigare.

I övrigt anser jag att man MÅSTE köpa sig det absolut viktigaste

innan man startar upp ett kar...och det är.....(scrolla ner)...

[SIZE=4][COLOR=red]tålamod.................[:o][/COLOR][/SIZE]

Säger inte kunskap....för vilken i dagens informationsvärld får

för sig att göra något alls utan adekvata kunskaper.....;)

Patience is a virtue!

Jag kan intyga att "skynda snabbt" är det svåraste momentet i den här jäkla hobbyn! :mad:
#16 - 20 maj 2010 13:06
Patience is a virtue!

Jag kan intyga att "skynda snabbt" är det svåraste momentet i den här jäkla hobbyn! :mad:

...och skynda långsamt är ännu svårare ;)

Lycka till med ert nya kar! Som Kensa sa tidigare är KH viktigare än PH och skaffa även så ni kan kolla Nitrit.
#17 - 20 maj 2010 13:18
Klotte skrev:
...och skynda långsamt är ännu svårare ;)

Lycka till med ert nya kar! Som Kensa sa tidigare är KH viktigare än PH och skaffa även så ni kan kolla Nitrit.

Doh!
Du ser jag inte inte skriva "skynda långsamt" rätt... ;)

KH och nitrit är helt klart viktigast, ammoniak/ammonium tycker jag är bra men är oftast mindre exakt test.
#18 - 20 maj 2010 13:18
undrar vad det är för kar och set up dom planerar...... ?

.
#19 - 20 maj 2010 13:23
Kensa skrev:
undrar vad det är för kar och set up dom planerar...... ?

.

En projekttråd är ju ett måste fru Camilla och herr Jimmy! ;)
Det finns ett sådant forum och det är till för att användas. *hmpf*

Annons