hannesc skrev:jag hade nog med gjort det innan. för att inte stressa fiskarna ännu mer nu när de kommit till ett nytt hem.
men varför behöver ni göra vattenbyte nu?? ni har ju inte haft nått i än? finns väl ingen anledning?
CamillaJimmy skrev:IMG_0224.JPG vet inte om det går att klistra in bild såhär. Men det e ju väldigt klart å så. Vi har också försätt att mer växter ska i. Så tr till iaf. Räcker detta?
CamillaJimmy skrev:Vi bläddrar tro mig haha.... Men man vill ju det ska bli så fint som möjligt. Å fiskar ska aldrig vilja bo någonannanstans:). Så vi e lite rädda å missa något å sen att fiskar dör. Men läser på lite till. Å tack alla själar som hjälper till!
CamillaJimmy skrev:Vi bläddrar tro mig haha.... Men man vill ju det ska bli så fint som möjligt. Å fiskar ska aldrig vilja bo någonannanstans:). Så vi e lite rädda å missa något å sen att fiskar dör. Men läser på lite till. Å tack alla själar som hjälper till!
hannesc skrev:ne det funkar tyvärr inte att lägga upp bilder så där. man måste vara goldmedlem. annars kan du lägga upp bilder tex här http://imageshack.us/
o sen länka i ett inlägg.
läs tråden "att starta ett akvarium"
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
om ni inte redan gjort det
vattentest utrustning bör ni ha så ni kan kolla pH, KH, Nitrit o nitrat.
edit: fasen andreas du var före med nästan exakt samma text :P haha
Kensa skrev:Om man bortser från vissa speciella arter, och om man får för sig att odla
i större skala så är nog PH't av mindre intresse.
Normalt PH i svenska kranar ligger på 7-8 om jag fattat rätt.
I praktiken alla fiskar trivs i det.
Vad som är dock extremt viktigt, är att det är STABILT.
Jag anser att KH (buffringsförmågan) är viktigare.
I övrigt anser jag att man MÅSTE köpa sig det absolut viktigaste
innan man startar upp ett kar...och det är.....(scrolla ner)...
[SIZE=4][COLOR=red]tålamod.................[:o][/COLOR][/SIZE]
Säger inte kunskap....för vilken i dagens informationsvärld får
för sig att göra något alls utan adekvata kunskaper.....;)
VisualDarkness skrev:Patience is a virtue!
Jag kan intyga att "skynda snabbt" är det svåraste momentet i den här jäkla hobbyn! :mad:
Klotte skrev:...och skynda långsamt är ännu svårare ;)
Lycka till med ert nya kar! Som Kensa sa tidigare är KH viktigare än PH och skaffa även så ni kan kolla Nitrit.
Kensa skrev:undrar vad det är för kar och set up dom planerar...... ?
.