Vattenbyte i räkkar

#1 - 8 december 2007 18:51
Hur ofta byter ni vatten hos era räkor?

I början bytte jag ca 20-30% en gång i veckan... men räkorna verkade inte alls gilla det... det blev liksom, slöa. bytte inte vatten alls på ett tag utan fyllde bara på när det hade avdunstat en del (vilket det gör fort eftersom jag inte har en heltäckande ramp).

Nu har jag börjat göra mindre vattenbyten, byter knappt 10% ungefär varannan vecka och räkorna verkar trivas ypperligt med det... men de är lite misstänksamma när det kommer nytt vatten i karet ;)
#2 - 8 december 2007 19:06
Byter oxå runt 10% och fyller på efterhand som det avdunstar. Räkorna är friska, krya och pigga så det känns som det ska vara.. :)
#3 - 8 december 2007 19:17
Jag bytar ca 25 % en gång i veckan, men jag tycker att mina räkor verkar bli piggare då. Och så kommer bebismakeriet igång.. :P
#4 - 8 december 2007 19:22
Åhå... Det kanske man skulle prova... :D
Har just suttit och försökt se vad jag kan tänkas ha för kön. Med min vanliga otur så lär samtliga vara av samma..
Så ett vattenbyte kanske kan göra susen i frågeställningen! :p
#5 - 8 december 2007 19:36
Vad har du för räkor?
#6 - 8 december 2007 19:41
Körsbärsräkor.. Ett gäng i varierande "rödhet" som nu är runt 1,5 cm stora. Har lyckats hitta att de är könsmogna vid tre månader, men inte hur stora de ska vara... *S*

Sorry för trådkapning Annaica... :)
#7 - 8 december 2007 19:46
Jag byter 25% varannan vecka. Jag håller med Annaica om att räkorna verkar trivas bättre med det än tätare vattenbyten. Men det är säkert olika beroende på vad man har för värden i karet och i kran osv. De gillar ju inte förändrinar något vidare om förändringen inte innefattar något nytt i karet. För det gullar de verkligen...typ ny rot, ny växt, nya löv osv... Det hinenr aldrig ens landa inna det sitter några räkor på och undersöker.
#8 - 8 december 2007 20:14
Jag byter minst 50% varannan vecka.
#9 - 9 december 2007 14:51
Oj, det var mycket
#10 - 9 december 2007 15:22
Det funkar bra för mina räkor och det vatten jag har i kranen. Jag vill inte att vattnet ändrar sig för mycket så det blir för stora skillnader då jag byter.
Guest
#11 - 4 september 2008 20:36
Uppdaterar en gammal tråd för exakt samma frågeställning.
Skriv gärna upp hur stort byte ni gör med respektive räkor. :)
#12 - 4 september 2008 21:05
Jag kör som till fisken.. Utom i det lilla karet där jag har ett luftdrivet filter. Där räcker det med var 10-14 dag.. ca 20-30 % och där ynglas det bra av crystal... Det andra crystalkaret fungerar inte alls och jag tror att luftpumpen är stora skillnaden.

Jag tycker också att de blir pigga av vattenbyten men att de allra minsta inte gillar det speciellt... ;)
#13 - 4 september 2008 21:51
Byter 20% i veckan i ena karet med crystal black, cherry och amano, och 25-30% i andra med crystal red och fiskar. Tycker varken de verkar slöare eller piggare efter vattenbyte, de grejar på som vanligt.
#14 - 5 september 2008 00:51
Hmm, kör både pmdd och ec i räkbaljan, inget filter utan bara cirkulation från en luftpump, ungefär 30% delvattenbyte per vecka men det finns bara lite äppelsnäckor och några små amanosar..
#15 - 5 september 2008 10:19
blir nog 30% var 10-14 dag någonting och fyller på när det dunstar. Har egen vattenkälla men tyvärr blir vattnet lite missfärgat när det regnar eller regnat några dagar så det varierar med bytena. Vill ogärna byta med "fult" vatten :)

Både fiskar och räkor i alla akvarier gillar iaf vattnet.

Räkorna går i 45 samt 60 liters och har ganska kraftig filtrering. är 100 respektive 250 räkor i dem, blandat crystals och körsbärs.

I samband med vattenbyte+filterrengöring tar jag en slang och oroar bottenmaterialet så det kommer upp mycket nytt slam till filtret isf att försöka slamsuga ut det. Det sätter verkligen fart på räkorna!

Annons