Du behöver inte alls stå utan fisk så länge. Jag har för mig att det är ett litet kar du har. Jag har startat ett antal sådana kar med ny levande sten och en försiktig start med en fisk. Det finns beskrivet i mina trådar om RSM, clownhotellet samt i artikeln om Mollyhotellet här på zoopet. På saltvattensguiden finns mitt Clownhotell beskrivet som månadens akvarium december 2008. Jag brukar aldrig byta vatten de första tre till fyra veckorna, startar med bakteriekultur varje dag och introducerar städpatruller mycket tidigt. Har också alltid hjälp av en tålig fisk som får nöjet att producera ammonium. Det är en myt att levande stenen producerar ammonium i en början - det gör den först när de olika organismerna börjar dö och bakterier bryter ner det döda organiska materielet. Det är enligt min mening bäst att redan från början belasta karet försiktigt och använda bakteriekultur. Då får man igång hela processen fort (inbegriper även att man redan från början använder normal belysning) och slipper att döda den "levande" stenen. Jag har på detta sätt startat ett antal saltvattenskar de sista tre åren utan att överhuvudtaget få mätbar nitrit under uppstarten. Som bakteriekultur kan du faktiskt använda lite sörja från dina sötvttenskar (ge lite filtersörja varje dag i tre veckor) Jag har heller inte fått några algangrepp eftersom jag redan från början använder städare som eremiter och snäckor. Försöker också så snabbt som möjligt få igång de "snälla" algerna, dvs de som snäckorna äter. Efter ca 4 veckor börjar jag byta vatten varje vecka (mellan 20 och 40 % beroende på karets storlek)
MVH Lasse
Ok i dem banorna som du är inne på har jag också tänkt för mig själv men eftersom det inte kommer respons ifrån SG forumet så la man ner det tänkandet....:-),tänkte mest då på Bakteriekultur ifrån första dagen och framåt och städpatrull nu i dag av att jag kommer att tända mer är att få lite fart på det,men du skriver att jag kan köra igång belysningen hur många timmar pratar du om då Lasse?kommer det inte att bli värdens alg-Blommning av Kisel alger då eller det fixar Sniglarna på sikt en sak till vad för sort är en tålig fisk?sen fick jag rådet att byta 4L i veckan när det är inkört karet är på 37L