Har kollat runt här på forumet och använt sökfunktionen, men jag undrar fortfarande är det så att ett akvarie skulle kunna klara sig utan vattenbyten?
Vad händer om man inte byter vatten, då jag vart väldigt dålig på att byta vatten både nu med nya akvariet och de två akvarier jag haft innan. De jag hade innan (de lilla låg på 60Liter) och de stora först 200 sen bytte jag till ett 250Liter.
Nu har jag ett 250Liter.
Jag vet ju att de är bra att byta och försöker byta varje vecka men inte alltid man kommer ihåg eller har tid med det.
I de första akvariena jag hade så bytte jag nästan aldrig.
Nu försöker jag byta ca 10Liter i veckan.
och om det är så att jag inte bytt på kanske 2 veckor så byter jag ändå 10Liter.
Jag tycker inte mina fiskar verkar må dåligt av det, men mitt akvarie är inte i balans, för det första försvinner det växter och detta kommer jag jobba en del med.
Sen tror jag alvarligt det är något fel på mitt filter det behövs bytas ca 1 gång var tioende dag.
Vet inte om detta kan bero på att jag inte gör några vatten byten.
men jag minns att det filytret jag hade när jag hade mitt första stora akvarie var begagnat när jag köpte det och jag bytte inte det ofta.
Detta jag har nu är allt nytt.
Kanske har fler fiskar nu dock, kan de bero på det ?
I vilket fall som helst ska jag flytta nu inom en snar framtid (nån månad eller så) och då ska jag byta från grus till sand och köpa in lite starkare växter som mina Botior inte äter upp.
Så hoppas få i ordning på både filtret och växterna då
så det var lite bakgrunds fakta så nu undrar jag skulle ett akvarie klara sig utan vatten byten eller måste man göra vatten byten, och skulle de funka om man kanske bytte lite mindre vatten ett par gånger i veckan istället.
Har hört att de heter något spec när man har ett akvarie utan vatten byten, kommer inte på vad de heter, någon som vet de ?