Vattenbyte -Funderar lite

#1 - 10 juli 2006 10:22
Har kollat runt här på forumet och använt sökfunktionen, men jag undrar fortfarande är det så att ett akvarie skulle kunna klara sig utan vattenbyten?
Vad händer om man inte byter vatten, då jag vart väldigt dålig på att byta vatten både nu med nya akvariet och de två akvarier jag haft innan. De jag hade innan (de lilla låg på 60Liter) och de stora först 200 sen bytte jag till ett 250Liter.
Nu har jag ett 250Liter.
Jag vet ju att de är bra att byta och försöker byta varje vecka men inte alltid man kommer ihåg eller har tid med det.
I de första akvariena jag hade så bytte jag nästan aldrig.
Nu försöker jag byta ca 10Liter i veckan.
och om det är så att jag inte bytt på kanske 2 veckor så byter jag ändå 10Liter.
Jag tycker inte mina fiskar verkar må dåligt av det, men mitt akvarie är inte i balans, för det första försvinner det växter och detta kommer jag jobba en del med.
Sen tror jag alvarligt det är något fel på mitt filter det behövs bytas ca 1 gång var tioende dag.
Vet inte om detta kan bero på att jag inte gör några vatten byten.
men jag minns att det filytret jag hade när jag hade mitt första stora akvarie var begagnat när jag köpte det och jag bytte inte det ofta.
Detta jag har nu är allt nytt.
Kanske har fler fiskar nu dock, kan de bero på det ?

I vilket fall som helst ska jag flytta nu inom en snar framtid (nån månad eller så) och då ska jag byta från grus till sand och köpa in lite starkare växter som mina Botior inte äter upp.
Så hoppas få i ordning på både filtret och växterna då

så det var lite bakgrunds fakta så nu undrar jag skulle ett akvarie klara sig utan vatten byten eller måste man göra vatten byten, och skulle de funka om man kanske bytte lite mindre vatten ett par gånger i veckan istället.

Har hört att de heter något spec när man har ett akvarie utan vatten byten, kommer inte på vad de heter, någon som vet de ?
#2 - 10 juli 2006 10:29
Sök på Low-tech så hittar du en hel del.
#3 - 10 juli 2006 10:35
ska man dra ner på vattenbytena och köra typ lowtech så måste ju fiskbelastningen vara minimal, det funkar inte med ett normal/överbefolkat akvarium...
#4 - 10 juli 2006 10:38
[QUOTE=ribby_girl]Vad händer om man inte byter vatten[/QUOTE]
Om jag får uttrycka mig väldigt generellt så kommer något av följande två saker hända (säkert båda delarna): 1, Akvariet får för ett överskott av något. 2, Akvariet får ett underskott av något. Detta "något" kan vara allt från avfallsprodukter från fiskarna och överbliven fiskmat, viktiga spårämnen och salter som finns i kranvattnet eller buffrande ämnen som gör att pH och andra viktiga parametrar håller sig stabila, till gödningsämnen som växterna behöver. Vilka ämnen som just ditt akvarie kommer att få överskott resp underskott av beror på en mängd faktorer som biolast (ie: antal fiskar kontra vattenvolym), kranvattnets sammansättning, filtrering, vad du tillsätter i form av fiskmat, växtgödning och vatten (vid avdunstning).

Hoppas du blev något klokare... :D
#5 - 10 juli 2006 15:37
Oki låter inte som en bra ide då, tror faktiskt jag har ett överbefolkat akvarie så low tech kanske inte är nåt för mig då.

Nej får väl ta tag i det här och komma ihåg och verkligen skaffa tid att byta vatten.

Japp Low tech var ordet jag sökte.
#6 - 11 juli 2006 20:34
åheim: lowtech ska vara överbelastade.
#7 - 11 juli 2006 21:03
Överbelastade för att vara kar utan filter eller så ja men inte överbelastade i jämförelse vad ett kar med wet/dry, fluidized bed och algalscrubber klarar :)

Jag skulle nog snarare säga att det är ungefär samma mängd fisk men mer mat i ett low-tech.
#8 - 11 juli 2006 21:05
[quote=plorozen]åheim: lowtech ska vara överbelastade.[/quote]Plorozen: kan du utveckla det? Överbelastat, få eller inga vattenbyten... hur tror du det slutar?
#9 - 11 juli 2006 21:59
behovet av vattenbyten maste val bero lite pa villken sorts fisk man har och om man gillar grona rutor el inte.... min pappa har ett 150 liters kar med svardbarare och han byter vatten typ 1-2 ganger om aret... och hans fiskar ar ju fortfarande vid livet och frodas ... han har haft karet i flera ar sa det verkar funka for han..
#10 - 11 juli 2006 22:54
[quote=sussia]min pappa har ett 150 liters kar med svardbarare och han byter vatten typ 1-2 ganger om aret... och hans fiskar ar ju fortfarande vid livet och frodas ... han har haft karet i flera ar sa det verkar funka for han..[/quote]

och med den lilla info kan man anta att han också har växter, kanske rentav rätt fullt med växter.

ska man köra med få vattenbyten är bl.a växter MYCKET viktigt för det är dom som tar upp avfallet från fiskarna.
ex: malawi finns inte en chans att köra med få vattenbyten, ytterst få kör ju sump där man kan ha växter.

personligen anser jag att vattenbyten ska köras utefter dom förutsättningar som finns för ett specifikt akvarie dess invånare filter växter och matning samt att man ska undvika att stressa fiskarna genom typ 1stort vattenbyte per månad.
är bättre med 2-3 mindre, ger mindre påverkan.
#11 - 12 juli 2006 00:06
Jag kommer ihåg när jag hade ett 45L kar som det var torv och lerbotten i samt grus ovanpå. Hade varken doppvärmare eller pump i karet och lyset var en kontorslampa med ett 11W Osram Delux S lysrör. Hade 10st Kilfläcksrasboror i det och 2 Khuli och växterna var massor av Hygrophila corymbosa "Siamensis" som växte som in i h*lvete. Jag brukade mata i överflöd i burken och bytte inget vatten och det funkade perfekt. Kilfläcksrasbororna växte hur fort som helst och likaså växterna och Kilfläckarna lekte konstant och var helt gyllene i färgen. Det enda "vattenbytet" jag gjorde var att jag fyllde upp det en gång på sommaren då det hade dunstat en hel del. Jag hade mitt kar såhär i lite mer än ett år och allt funka utmärkt tills fiskarna en dag tvärdog vilket jag antar beror på att jag råkade spilla ut massvis med flingor i burken. Nu såhär i efterhand så ångrar jag mig lite att jag slet upp alla växter och botten och gjorde om karet till ett vanligt sällskapskar för det var enormt grymmt med den stora djungeln som var där inne och se alla kilfläckarna leka som tokar där. Tyvärr så har jag inga kort på burken som jag kan visa heller, tror dock att jag kanske kan ha en lite filmsnutt på farsans data men har ingen aning om vart man kan ladda upp denna så att ni andra också kan se den. Någon som vet vart man kan lägga upp filmen så att ni andra kan se den?
#12 - 12 juli 2006 07:24
[quote=Raven]och med den lilla info kan man anta att han också har växter, kanske rentav rätt fullt med växter.

ska man köra med få vattenbyten är bl.a växter MYCKET viktigt för det är dom som tar upp avfallet från fiskarna.
ex: malawi finns inte en chans att köra med få vattenbyten, ytterst få kör ju sump där man kan ha växter.

personligen anser jag att vattenbyten ska köras utefter dom förutsättningar som finns för ett specifikt akvarie dess invånare filter växter och matning samt att man ska undvika att stressa fiskarna genom typ 1stort vattenbyte per månad.
är bättre med 2-3 mindre, ger mindre påverkan.[/quote]

jo han har ganska mycket vaxter sen sa har han ju inte overbefolkat i det..

sa ju oxo det att det beror pa villken sorts fiskar man har.

jag ska inte ens ga in pa hur han gor sina vattenbyten, sjalv sa gor jag vattenbyte en gang i veckan och tycker att det funkar for mig.. ;)
#13 - 14 juli 2006 16:16
åheim: överbelastat var fel ord, hög belastning däremot.

du menar hur det fungerar med mkt mat, mkt fisk, mkt växter +jordbotten och kalk?
Fråga någon av alla lowtech-akvarister, det borde nog finnas åtminstone ett par stycken här. Om jag inte minns fel så ska ett fungerande lowtech inte kräva några vattenbyten alls, dock ett jordbyte var 6:e månad. Principen är ju att all fiskskit ska bli gödning för växterna, inte vara kvar i vattnet och förgifta fiskarna.
#14 - 14 juli 2006 16:43
[QUOTE=plorozen] Om jag inte minns fel så ska ett fungerande lowtech inte kräva några vattenbyten alls, [/QUOTE]

kör man lowtech ala Diana Walstad är det ett 60% byte var 3:e månad som gäller.
#15 - 14 juli 2006 18:08
raven: jasså, okej, det hade gått mig förbi. tur att du finns här och pekar ut mina misstag ;)
#16 - 14 juli 2006 19:47
Och mam man inte "kör" lowtech ala Diana Walstad, hur byter man vatten då?
#17 - 16 juli 2006 14:53
plorozen sa att man ska byta jordbotten var 6.e månad och då lär det väl bli ett totalvattenbyte då eller? låter iallafall chockartat för invånarna!
#18 - 17 juli 2006 11:02
åheim: det beror nog lite på hur jordbytet/vattenbytet går till, tror iaf jag.

Den metod jag skulle använda mig av vore nog att helt enkelt stoppa fiskarna i ett annat akvarium(med inkoppning, självfallet) innan jordbytet.
...hurvida chocken av det är värre än att fraktas till affären och sedan hem till akvaristen tror jag nog tål att diskuteras.

men du tror alltså inte att man kan ha ett akvarium med levande(friska) fiskar utan att göra vattenbyten titt som tätt?
#19 - 17 juli 2006 22:45
[QUOTE=plorozen]Den metod jag skulle använda mig av vore nog att helt enkelt stoppa fiskarna i ett annat akvarium(med inkoppning, självfallet) innan jordbytet. [/QUOTE]
flyttar du med akvarievatten kan man skita i inkoppningen vilket underlättar.
#20 - 18 juli 2006 08:52
raven: jag vet inte om jag skulle lita på att vattenvärdena var desamma i de två karen.

Annons