drlavey skrev:Fast om man hela tiden gör vattenbyten, säg 10 % 2 ggr / dag.
Så byggs ju aldrig nitrit och salt halter upp till nivåer så att de kräver ett 50% vattenbyten?
Jag inser såklart vilket arbete detta kräver men frågan var ju vad det optimala är!
drlavey skrev:Jag funderar på hur man skall lösa ett automatiskt vattenbytes system, det är ju inte så svårt egentligen men det blir ju en del rör! När det blir hus blir det ett sådant! =)
Bygert skrev:Jag tror inte det finns bara en sanning när det gäller hur ofta och hur mycket man skall byta, det viktiga är att man gör det. Vilket man sen byter 20 % i veckan eller 30 % var fjortonde dag osv är inte det viktiga, det kan fungera med lite av varje bara det blir gjort.
Det finns dock ett läge där det kan bli fel. Det är när man skall ge sig på ett sunkigt akvarium där det inte bytts vatten på länge. Så vida man inte vill ge sig på att analysera både kran- och akvarievatten för att bedöma risker så finns det i det läget två saker som kan göras, ett litet vattenbyte, säg högst 10 % eller ett rejält vattenbyte, säg 70 % eller mer. Självklart är det stora vattenbytet en risk, det blir en stor omställning. Det är dock mindre risk än att göra ett byte på säg 30 % eller nåt i den stilen, det som kan hända då är att man driver ammonium över till ammoniak och då kan det vara rätt kört.
Bygert skrev:Jag tror inte det finns bara en sanning när det gäller hur ofta och hur mycket man skall byta, det viktiga är att man gör det. Vilket man sen byter 20 % i veckan eller 30 % var fjortonde dag osv är inte det viktiga, det kan fungera med lite av varje bara det blir gjort.
Det finns dock ett läge där det kan bli fel. Det är när man skall ge sig på ett sunkigt akvarium där det inte bytts vatten på länge. Så vida man inte vill ge sig på att analysera både kran- och akvarievatten för att bedöma risker så finns det i det läget två saker som kan göras, ett litet vattenbyte, säg högst 10 % eller ett rejält vattenbyte, säg 70 % eller mer. Självklart är det stora vattenbytet en risk, det blir en stor omställning. Det är dock mindre risk än att göra ett byte på säg 30 % eller nåt i den stilen, det som kan hända då är att man driver ammonium över till ammoniak och då kan det vara rätt kört.
Vattensköldpaddor ska erhållas täta vattenbyten, mer att läsa från Agria: http://www.agria.se/smadjur/artikel/miljo-for-vattenskoldpaddordonic1989 skrev:jag har aldrig förstått hysterin med o byta vatten en gång i vecka själv fyller ja på när det behövs o tömmer o fyller akvariumet 75% en gång i månaden. det är ett 375l ibland har det inte dunstat så mycket utan då fyller jag oftast bara på eller tömmer det en gång 50% o fyller igen med nytt vatten
har en sköldpadda och 10 neontetror väl inkört akvarium vart igång mer än 2 år...
sen vet jag inte om jag gör rätt eller fel men har aldrig haft plötslig död av fiskar elelr liknande o alltid gjort så under dom tiderna jag haft akvarium! ca 14år...
ämnet kanske redan var besvarat skall läsa igenom...
har en liten anubia tror jag dom kallas som enda växt. får sallad sköldpaddan/neontetrorna samt lite pellets o fiskfoder 2-3 gånger i veckan...
inga andra tillsatser överhuvudtaget. ingen aning vad jag har för ph men gissar att jag har bra kranvatten o nog lite lägre ph lite gult vatten ibland ytterst lite.
samt på tok för liten pump till akvariumet.
vattnet är dock alltid fräsht och luktar inget.
åheim skrev:Vattensköldpaddor ska erhållas täta vattenbyten, mer att läsa från Agria: http://www.agria.se/smadjur/artikel/miljo-for-vattenskoldpaddor
Jaha det beror på att du är borta, du sa nämligen att det va hysteri kring vattenbyte och alltså inte så viktigt! Om du bor på annan ort så tycker jag du ska låta paddan få komma till nån som är villig att ge den den skötsel som den förtjänar, skulle det gälla en hund så skulle åtal för djurplågeri väckas, bara nåt att tänka på tycker jag!donic1989 skrev:jo d vet jag men mänskligt misstag ibland har du inte tid till detta när du bor på annan ort och ingen i familjen vill åta sig akvariumet där av vattenbyte en gång i månaden 75% då samt två ursköljningar... ibland oftare skulle nog säga lite oregelbundet ibland. men jag önskar att latheten i mig kunde ta tag o byta lite oftare men inte lätt o åka hem varje helg för o byta vatten samt hinka ur ett akvarim 200liter inte är så skoj. för långt ifrån golvbrunn annars är hävert. skulle inte vilja påstå att min sköldpadda mår dåligt utan är i väldigt bra kondition jämfört med vad jag har sett hos andra.
åheim skrev:Jaha det beror på att du är borta, du sa nämligen att det va hysteri kring vattenbyte och alltså inte så viktigt! Om du bor på annan ort så tycker jag du ska låta paddan få komma till nån som är villig att ge den den skötsel som den förtjänar, skulle det gälla en hund så skulle åtal för djurplågeri väckas, bara nåt att tänka på tycker jag!
åheim skrev:Jaha det beror på att du är borta, du sa nämligen att det va hysteri kring vattenbyte och alltså inte så viktigt! Om du bor på annan ort så tycker jag du ska låta paddan få komma till nån som är villig att ge den den skötsel som den förtjänar, skulle det gälla en hund så skulle åtal för djurplågeri väckas, bara nåt att tänka på tycker jag!