Vattenbyte efter svävalger?

#1 - 23 maj 2005 18:16
Har precis avtäckt mitt akvarium efter ett par dagars mörkläggning och till min stora förtjusning blivit av med svävalgerna.
Bör jag göra ett vattenbyte nu för att få ur en större del av det gamla svävalg-vattnet, eller skall jag vänta tills nästa ordinarie om ett par dagar?
#2 - 23 maj 2005 18:34
[QUOTE=Neptun]Har precis avtäckt mitt akvarium efter ett par dagars mörkläggning och till min stora förtjusning blivit av med svävalgerna.
Bör jag göra ett vattenbyte nu för att få ur en större del av det gamla svävalg-vattnet, eller skall jag vänta tills nästa ordinarie om ett par dagar?[/QUOTE]

Om du vill kan du göra ett litet vattenbyte. Något du kan tänka på är att inte dra på antal ljustimmar direkt. Ha det tänt några timmar första dagen och smyg sedan upp den tända tiden med nån halvtimme per dag. Fick själv det rådet efter jag haft svävalgblomning i vårt 540-liters kar. När vi tampades som bäst med svävalgerna, genom olika medel, nersläckning osv..fick vi alltid tillbaka det efter avsluta behandling/metod. Men då vi fick rådet att smyga upp ljustimmarna, ett råd vi följde, har vi inte sett röken av några svävalger.

Lycka till!
#3 - 23 maj 2005 18:36
Tack för tipset, det skall jag genast praktisera!
#4 - 23 maj 2005 19:20
Egentligen kan du uppnå samma effekt som vid minskad ljustid (högre kvävehalter) genom att låta bli att byta vatten. Varför göra två olika grejor som strävar åt helt olika håll?
MVH
Magnus
#5 - 23 maj 2005 19:50
Betyder det att det även skulle hjälpa att hälla i en dos KNO3?
#6 - 23 maj 2005 20:03
Jag har iallafall aldrig fått svävalger utan att kvävehalterna varit i princip noll, kanske finns det andra med andra erfarenheter. kno3 skulle deffinitivt hjälpa enligt min erfarenhet, speciellt om man har växter i karet. Jag höll mig alltid över 25 mg/l så var man säker.
MVH
Magnus

Annons