LN skrev:Det är sällan varmvattnet innehåller bakterier. däremot så fäller metaller lättare ut i varmvatten, o har man en varmvattenberedare så utsätts varmvattnet mycket längre tid metall typ koppar. O koppar gillar inte våra firrar.
Sen är ingen fara med lite tempdropp i akvariet. så att göra ett 50% igt vattenbyte med 12 gradigt kallvatten o du har 24 grader i karet så hamnar akvarievattnet på 18-20 grader. Ett sånt tempfall verkar de flesta fiskar gilla för att det triggar ofta igång lek i akvariet.
LN skrev:Jag har bockat ett VP rör o kapat den delen som sticker ner i akvariet på den längd jag vill ha bytt. Sen skär ja en bit blå filtermatta till en kub 5*5*5 cm som ja trär på röret (detta hindrar att fisk/växter åker med). Sen tar jag en trädgårdslang till närmaste golvbrunn. Suger till i en sekund, hämtar en kopp fika och sätter mig i trädgåren.
Hela momentet tar 10 sek :)
Sen slutar vattnet att tömmas i rätt nivå, då kopplar jag på samma trädgårdsslang på vattenkranen och vrider på halvt tryck. sätter mig och kollar o karet till byttan är full igen.
Hela grejen tog en halvtimme att köpa in och fixa till o det tjänade jag i redan första gången jag använde det:)
Emman skrev:måste man nödvändigtvis skruva på en slanganslutning på kranen man ska använda eller går det att göra på något annat sätt...min akvaretrötta sambo låter mig inte sätta fast nånting permanent på kökskranen för att ansluta vattenslang