Vattenbyte?

#1 - 31 mars 2008 10:26
Nu ska jag visserligen inte byta vatten på ett tag, men hur gör ni när ni ska byta sådär 40 liter vatten åt gången? Hinkar?

Har inte tänkt på det tidigare, men det blir ju ett jädrans slangande och hinkbärande varannan vecka då.
#2 - 31 mars 2008 10:28
En lång slang ut till badrummet som hävert får ut lagom mängd vatten ur karet, sedan köper du en slangsnabbkoppling som passar på duschblandaren så har du karet fyllt med vatten sen bara att koppla på slangen du använde som hävert och använda den för påfyllning:)

Hängde du med?
#3 - 31 mars 2008 10:35
Ja, och sedan hellre byta varje vecka... [:-174]
#4 - 31 mars 2008 11:00
20% per vecka byter jag, det är lagom för mig och verkar fungera i de flesta kar.
#5 - 31 mars 2008 11:34
Det är verkligen olika svar beroende på vem man pratar med. En del säger mindre mängd varje vecka, andra lite mer varannan vecka, och ytterligare några har friska akvarium med större vattenbyten endast vart tredje vecka. Hmmmm....

En annan sak är mitt filter/pump.....ska den blåsa på så pass att fiskarna leker flumride i strömmen där uppe vid utflödet? Köpte ju den stora pumpen och den går inte ställa ner mer än jag har den nu.

Tack för info om hanteringen kring vattenbytet förresten. Men kan man verkligen fylla på 20% kallt vatten rakt ner i en 26-gradigt miljö sådär?
#6 - 31 mars 2008 18:06
Någon som vill barmhärtiga sig över mina vattenbytarfrågor och superpumpen ovan?
#7 - 31 mars 2008 18:31
perfetto skrev:
Det är verkligen olika svar beroende på vem man pratar med. En del säger mindre mängd varje vecka, andra lite mer varannan vecka, och ytterligare några har friska akvarium med större vattenbyten endast vart tredje vecka. Hmmmm....

En annan sak är mitt filter/pump.....ska den blåsa på så pass att fiskarna leker flumride i strömmen där uppe vid utflödet? Köpte ju den stora pumpen och den går inte ställa ner mer än jag har den nu.

Tack för info om hanteringen kring vattenbytet förresten. Men kan man verkligen fylla på 20% kallt vatten rakt ner i en 26-gradigt miljö sådär?

Som sagt, det beror på vad man har för fiskar, hur stort kar, hur maffig pump, hur mycket man matar, hur mycket växter man har och rent av vilket bottenmaterial man har...

Men en generell regel som jag har anammat är att det värsta för fiskarna är skillnaderna, berg o dalbanan. Dra parallellen till luft t ex. Om man bor i bergen så klarar man sig med tunnare luft, för att man har vant sig, om vi kommer upp dit så blir vi anfådda. Eller tempen, vi tål 50 grader i skuggan men åker vi utomlands så känns det som att springa in i en vägg och man blir överhettad.. Trevligt överhettad dock.. :D:D

Nej, men alltså hellre ofta och lite än mycket och sällan. Sen finns det de som säger att man inte ska byta så mycket vatten och jag tror också att man kan byta för mycket, men även där vänjer sig ju fisken, precis som vid få vattenbyten. Men tänk dig att du bor i en luftfattig garderob.. Det är ju inte så nice.. [:o] Jag byter också ca 20% i veckan och mer om karet verkar övergött och det är varmt ute eller så...

Jag har mycket ös på mitt innerfilter och firrarna hoppar gärna in i strömmen. Om man märker att flera fiskar, inte bara dräktiga honor, står och trycker och verkar må dåligt av strömmen så kan man ju prova att rikta utblåset så det studsar emot baksidan och därigenom inte blir så strömt.. [:-174]

Jag fyller på samma temp som jag har i karet innan, kanske något svalare.. Aldrig varmare, aldrig kallt.. Men det är jag..
#8 - 31 mars 2008 19:01
Samma temp som du har i karet innan? Du menar alltså att du tar lite småljummet vatten sådär direkt ur kranen? Jag har blivit åtsagd att aldrig ta ur varmvattenkranen.

Förresten förstår jag dina målande liknelser där, och tror också att jämna plågor är bästa plågorna. Ville ju helst slippa byta vatten så ofta som en gång i veckan då jag försöker leva ett liv UTANFÖR akvarievärlden också, men men.....sötnosfiskarnas väl o ve får väl gå före mitt då : )
#9 - 31 mars 2008 19:41
har man inte överbefolkat karet och matar måttligt (och jag vet att måttligt är olika för alla människor ( ;...) så kan det räcka gott med 20-30% byte var 14.e dag!
#10 - 31 mars 2008 20:19
Anledningen till att jag och många med mig byter 20% i veckan är väl att vi använder PMDD som växtgödning, där är detta rekommenderat och det verkar fungera bra, har resulterat i att jag gör samma byten även i kar där jag inte använder PMDD.
Men det är verkligen ingen exakt vetenskap, innan jag började använda PMDD bytte jag 10% var 14e dag, det fungerade fint det med:)
#11 - 31 mars 2008 21:46
perfetto skrev:
Samma temp som du har i karet innan? Du menar alltså att du tar lite småljummet vatten sådär direkt ur kranen? Jag har blivit åtsagd att aldrig ta ur varmvattenkranen.

Förresten förstår jag dina målande liknelser där, och tror också att jämna plågor är bästa plågorna. Ville ju helst slippa byta vatten så ofta som en gång i veckan då jag försöker leva ett liv UTANFÖR akvarievärlden också, men men.....sötnosfiskarnas väl o ve får väl gå före mitt då : )

Jag tar ungefär 25 grader, ja. Jag vet att många säger att man ska ta kallvatten och att det rent av kan få fisken att leka. Anledningen är väl att varmvatten innehåller mer tungmetaller om jag förstått saken rätt.. Jag brukar aldrig ta varmare vatten, då hellre lite svalare än 25 grader...

åheim skrev:
har man inte överbefolkat karet och matar måttligt (och jag vet att måttligt är olika för alla människor ( ;...) så kan det räcka gott med 20-30% byte var 14.e dag!

Ja, och i det läget tar jag 10% veckan, rensa lite växter och kanske krama ur filtret... Det går ju fortare om man inte måste fixa så mycket också...
Sjutton Sultanen, det tar en kvart lr nått... :D [:-174]
#12 - 31 mars 2008 22:09
40l är vell bara ca 4 hinkar, det är vell inte så jobbigt? :D
#13 - 1 april 2008 06:59
Okey, ja det är väl fortfarande så att varmvattenledningar i många hus är av koppar. (med tanke på tungmetallhalten i varmvattnet då alltså)

4 hinkar varje eller varannan vecka över ett stavparkettgolv, genom hallen, och in i badrummet känns inte sådär upphetsande precis : )
Nu fick jag ju veta att det fungerar att slanga så långt och direkt i badkaret, så det blir ju hyfsat smidigt ändå.

Hur gör ni andra vid vattenbyte - tar ni varmvatten direkt ned i karet?
#14 - 1 april 2008 07:31
perfetto skrev:
Okey, ja det är väl fortfarande så att varmvattenledningar i många hus är av koppar. (med tanke på tungmetallhalten i varmvattnet då alltså)

4 hinkar varje eller varannan vecka över ett stavparkettgolv, genom hallen, och in i badrummet känns inte sådär upphetsande precis : )

Nu fick jag ju veta att det fungerar att slanga så långt och direkt i badkaret, så det blir ju hyfsat smidigt ändå.

skulle aldrig våga köra varmt vatten ner i karet. varmt vatten löser ut mer metaller ur ledningarna än kallt.

Jag kör kallt rätt ner i karen. Byter ca 15% varje veka. Tempen droppar från 27 grader till 25 när jag gör det. Vilket åtminstone mina fiskar inte alls klagar över. De flesta står faktiskt rakt under vattenpåfyllnaden, dvs de får kallt vatten rätt i ansiktet. Simmar inte iväg.

Mina VF Scalarer tror nog att det har regnat när jag har gjort vattenbyte, för de leker bara direkt efter vattenbytet, aldrig prexis innan.
#15 - 1 april 2008 08:51
MalMannen skrev:
40l är vell bara ca 4 hinkar, det är vell inte så jobbigt? :D

Men det var väl 30% varannan vecka om jag fattade rätt?? Om man byter 20% i veckan så blir det väl ca 10 L ... :D Faktum är att jag sprang med 7 hinkar i veckan när jag dammsög hela botten efter Camallanus... Åhh, jag blir matt vid tanken.. :D

perfetto skrev:

Jo, kan tillägga att jag alltid spolar en stund... Och man måste ju inte ta knökfulla hinkar.. :D Jag drar en slang till mitt kar..

Kensa skrev:
skulle aldrig våga köra varmt vatten ner i karet. varmt vatten löser ut mer metaller ur ledningarna än kallt.

Jag kör kallt rätt ner i karen. Byter ca 15% varje veka. Tempen droppar från 27 grader till 25 när jag gör det. Vilket åtminstone mina fiskar inte alls klagar över. De flesta står faktiskt rakt under vattenpåfyllnaden, dvs de får kallt vatten rätt i ansiktet. Simmar inte iväg.

Mina VF Scalarer tror nog att det har regnat när jag har gjort vattenbyte, för de leker bara direkt efter vattenbytet, aldrig prexis innan.

Ja, jag har hört fler som säger det.. 2 grader tror inte jag heller spelar någon roll... Har du iskallt vatten då??? [:-174]
#16 - 1 april 2008 08:53
Katharina skrev:
Men det var väl 30% varannan vecka om jag fattade rätt?? Om man byter 20% i veckan så blir det väl ca 10 L ... :D Faktum är att jag sprang med 7 hinkar i veckan när jag dammsög hela botten efter Camallanus... Åhh, jag blir matt vid tanken.. :D

Jo, kan tillägga att jag alltid spolar en stund... Och man måste ju inte ta knökfulla hinkar.. :D Jag drar en slang till mitt kar..

Ja, jag har hört fler som säger det.. 2 grader tror inte jag heller spelar någon roll... Har du iskallt vatten då??? [:-174]

japp, vattnet är så kallt det kan bli ur kranen.
#17 - 1 april 2008 08:56
Kensa skrev:
japp, vattnet är så kallt det kan bli ur kranen.

Ja, om det bara förändrar 2 grader så kanske jag ska börja med det också.. Det låter väldigt logiskt.. Men jag måste ju säga att det är attans kallt på vintern... Är du säker på att 15% bara ger 2 graders skillnad även när det är minusgrader ute???
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 1 april 2008 09:08
perfetto skrev:

Dom flesta gör det, inklusive jag.
Det där med kopparproblem gäller i stort sett bara i fastigheter där vattenledningarna, varmvattenberedaren etc. är nya.
#19 - 1 april 2008 09:28
Dom flesta gör det, inklusive jag.

Det där med kopparproblem gäller i stort sett bara i fastigheter där vattenledningarna, varmvattenberedaren etc. är nya.

Tidigare bytte jag med lite kallare vatten, men nu senste gångerna har jag tagit varmare, har kollat tempen och det har varit ca 26 grader och jag har 27 i akvariumet. Jag bor i en lägenhet där vi fick stamrenoverat för ett år sen och jag vet att de bytte rören i källaren också. Jag hade då inget akvarium. Detta har varit i gång i ca 3 mån.

Ska jag fortsätta med varmare vatten eller är det en risk med koppar?

Jag skrev i tråden akvariumvatten om att jag har fått en vit hinna på ytan i akvariumet har de ett samband med det varmare vattnet?
#20 - 1 april 2008 10:05
perfetto skrev:
Nu har jag varit o inhandlat pump, hävert, 40 kg svart sand, samt lite bakterie-boost. Blev så ivrig att jag gjorde det där på lunchen : )

Återkommer med vad det var för sort/fabrikat när jag kollat det...hahaha!

När tänkte du titta på det som du köpte?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 1 april 2008 10:20
Passat skrev:
Tidigare bytte jag med lite kallare vatten, men nu senste gångerna har jag tagit varmare, har kollat tempen och det har varit ca 26 grader och jag har 27 i akvariumet. Jag bor i en lägenhet där vi fick stamrenoverat för ett år sen och jag vet att de bytte rören i källaren också. Jag hade då inget akvarium. Detta har varit i gång i ca 3 mån.

Ska jag fortsätta med varmare vatten eller är det en risk med koppar?

Jag skrev i tråden akvariumvatten om att jag har fått en vit hinna på ytan i akvariumet har de ett samband med det varmare vattnet?

Efter ett år är risken minimal - så om det funkar utan problem - fortsätt.

Den vita hinnan har knappast något att göra med tempen på kranvattnet som man använder.
#22 - 1 april 2008 10:33
Efter ett år är risken minimal - så om det funkar utan problem - fortsätt.

Den vita hinnan har knappast något att göra med tempen på kranvattnet som man använder.

Tack så mycke!:) Jag fick en tråd skickad till mig där jag kunde läsa om den vita hinnan. Det verkar vara protein eller något sådant och jag skulle ta bort med tidningspapper och öka cirkulationen.
#23 - 1 april 2008 10:51
Men alltså - metallförgiftningar är ju knappast något som slår till som en puck i huvudet. Det tar väl tid innan tungmetallförgiftning visar sig även hos en fisk?

Skulle gissa att en tungmetallförgiftning hos en firre visar sig som beteenderubbningar och håglöshet till en början.....men det är ju bara en tanke då.
#24 - 1 april 2008 10:56
Gaffel skrev:
När tänkte du titta på det som du köpte?

Åh, jag har kollat allright : )

Det bidde två kemikalier som dels skulle boosta bakteriekulturen, och dels förhindra nitritförgiftning.
Filter/pump blev en Fluval 4+ och en rejäl doppvärmare som inte kräver extratermometer.

Har sedan dess även planterat tre långsmalbladiga växter som döljer pumpen, samt två växter med lite bredare o kortare blad åt andra hållet i akvariet.

Tre kolsvarta Molly´s huserar nu i 200 liter kristallklart vatten. Nyfikna och aktiva : )
#25 - 1 april 2008 11:02
Vilken doppvärmare är det du köpt?
Även om doppvärmaren har inställbart gradtal så rekommenderar jag att du övervakar den och ser så att den sas levererar det den lovar..
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 1 april 2008 11:49
perfetto skrev:
Men alltså - metallförgiftningar är ju knappast något som slår till som en puck i huvudet. Det tar väl tid innan tungmetallförgiftning visar sig även hos en fisk?

Skulle gissa att en tungmetallförgiftning hos en firre visar sig som beteenderubbningar och håglöshet till en början.....men det är ju bara en tanke då.

Jag hyrde en gång en lokal som låg i en hyresfastighet där hela vattenledningssystemet byttes ut.
Det var säkert bra för de människor som bodde där men inte för mina fiskar eftersom de dog som flugor. Det hjälpte inte trots att jag bara bytte med kallvatten och alltid använde vattenberedningsmedel (rätt dyrt till mer än 100 akvarier).
Fiskarnas beteende var rätt OK (dvs inte beteenderubbningar eller håglöshet som du skriver) däremot fick de något som liknade frätskador på kroppen.
#27 - 1 april 2008 12:00
I see, men om de dog och fick frätskador pga att man tog bort ev. tungmetallkällor, låter det ju lite märkligt minst sagt va : )

Det skulle ju då indikera antingen att de var beroende av ev. metallhalt i vattnet (avlagringar i rörsystemet), eller att man tog in vatten från annan huvudkran i samband med stambytet.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 1 april 2008 12:09
perfetto skrev:
I see, men om de dog och fick frätskador pga att man tog bort ev. tungmetallkällor, låter det ju lite märkligt minst sagt va : )

Det skulle ju då indikera antingen att de var beroende av ev. metallhalt i vattnet (avlagringar i rörsystemet), eller att man tog in vatten från annan huvudkran i samband med stambytet.

Förstår inte ett jota av vad du skriver:confused:
Dom tog pga kopparförgiftning pga alla nya kopparledningar och nya kopparvarmvatteberedare
#29 - 1 april 2008 12:23
Åh jag förstår. Trodde att de tog BORT kopparledningar och ersatte dem med nyare icke-avsättande material.

Nu är jag med på banan, betydligt mer lättförstådd : )

Annons