Vattenbyte

#1 - 5 mars 2008 22:24
har sett många trådar om hur folk byter vatten på olika sätt. tänkta bara berätt hur jag gör, och som jag tycker är de bästa av alla 100 sätt jag provat. de blir aven ett mycket bra resultat.

-Köp en 3/4" slang och koppling med "water stop" och en "tapp" som man skruvar på dushmunstycket finns på biltema

-mät med slangen fån dushen och karet

-koppla ena änden till dushblandaren/munstycket. och sätt andra i karet.

-spola upp så att de kommer ett par dl i karet, slå av vattnet, vänta ½sec, koppla bort kopplingen från slangen och vipps så börjar karet tömmas.

de låter kanske krångligt men de tar ca 1 min att få igång tömningen. då man gör bottenrensning tar man en hink, borrar små hål i botten och sätter slangen i hinken ovanför avloppet så man inte får en massa grus där. de är inte kul:-)
sådär hoppas jag gett lite tips till någon därute som springer med hinkar och spiller överallt.:-)

OBS! 3/4" lämpar sig inte till ett kar på 70L med 20 tetror i! ta då en mindre diameter på slangen
#2 - 5 mars 2008 22:35
har sett många trådar om hur folk byter vatten på olika sätt. tänkta bara berätt hur jag gör, och som jag tycker är de bästa av alla 100 sätt jag provat. de blir aven ett mycket bra resultat.

-Köp en 3/4" slang och koppling med "water stop" och en "tapp" som man skruvar på dushmunstycket finns på biltema

-mät med slangen fån dushen och karet

-koppla ena änden till dushblandaren/munstycket. och sätt andra i karet.

-spola upp så att de kommer ett par dl i karet, slå av vattnet, vänta ½sec, koppla bort kopplingen från slangen och vipps så börjar karet tömmas.

de låter kanske krångligt men de tar ca 1 min att få igång tömningen. då man gör bottenrensning tar man en hink, borrar små hål i botten och sätter slangen i hinken ovanför avloppet så man inte får en massa grus där. de är inte kul:-)

sådär hoppas jag gett lite tips till någon därute som springer med hinkar och spiller överallt.:-)

OBS! 3/4" lämpar sig inte till ett kar på 70L med 20 tetror i! ta då en mindre diameter på slangen

förstår inte riktigt meningen med denna tråd
men det verkar bra! jag kör på ett liknande sätt.:)
#3 - 8 mars 2008 10:52
Gör likadant. Använder en vanlig Gardenaslang till alla våra kar, från 40 till 600 liter och det fungerar utmärkt. Gäller dock att ha lite koll på sina vattenvärden i kranen om man vill tillämpa den här metoden.
#4 - 8 mars 2008 15:39
Mycket lättare att bara suga i slangen! Går fortare o eftersom det är så lång slang riskerar man inte att få vatten i munnen då det bara behövs ett litet sug.
#5 - 8 mars 2008 15:50
Har en klämma som man använder när man har limmat något t ex. Den klämmer jag fast slangen i karet så jag är inte ens nere vid gruset. En avklippt nylonstrumpa över utsuget (med en gummisnodd bara) och en vanlig trädgårdsslang rakt ner i avloppet. Suger lite och lyssnar efter kluckandet.. Klart... Sen kopplar jag på slangen kranen med en gardena koppling och drar igång påfyllnaden.. Mycket enkelt.. ;)
#6 - 10 mars 2008 20:54
vad kul att de kom lite feedback på de här för som nån skrev är de en kanska obetydande tgråd, men jag tänktem mig att kanske nån nybörjare får ett tips här om hur "jag" tycker är enklast. jag hade önskat att de fanns en liknande trår då jag öste ur mitt 160L kar med litersmåttet i hinkar. :-)
#7 - 11 mars 2008 08:54
Alla bra ideer är det bra att dela med sig av oavsett hur simpla de är. Viktigt är att inte använda för grov slang för då går det väldigt fort. En återkommande komentar då det gäller användning av hävert är att man får vatten i munnen. Jag har inte tagit någon skada av att få litet akvarievatten i munnen vid vattenbyte. Man dricker ju trots allt inte av det.

Annons