Vattenbyte

#1 - 22 mars 2003 12:02
Hur gör ni när ni byter vatten i akvarier på ca 250l? Värmer ni upp vattnet innan ni häller i det? Eller kör ni direkt med slang? Blir det inte för kallt?
Hittills har jag alltid låtit det stå en dag eller så, så det inte är +4 grader utan rumstepererat, men det tar evigheter innan man hunnit med sina vattenbyten på det viset.
#2 - 22 mars 2003 12:41
Hej!

Brukar köra med slang, byter 30% hos cikliderna och känner av ungefärlig temp med fingret, kan skifta ett par grader kallare i karet efter vattenbytet men det brukar bara pigga upp fiskarna.

Däremot i baljan med kardinaler och kejsartetror byter jag bara 20% i veckan och är noga att få rätt tempererat vattenbyte och vattenberedningsmedel (aquatan) då kardinalerna verkligen inte gillar nån form av miljöändringar.

Så det beror på lite vilka fisk och så, men slang kan du använda hursomhelst, gör du inga större vattenbyten så ska inte tempen kunna ändras så drastiskt att du måste rumstemperera innan.

Hoppas det är till någon hjälp.

Mvh Jarinen
#3 - 22 mars 2003 12:43
Det beror på hur mycket du ska byta varje gång. Jag byter 20 liter varannan dag i mitt 310 liters utan att värma vattnet, den lilla tempsänkningen tar värmaren hand om på nolltid.

M.W
#4 - 22 mars 2003 14:39
Med slang.
Skruvar på en gardena koppling där dush slangen sitter Och ställer in rätt temperatur med den vanliga blandaren.
Jag kör 50 % (ca 200 liter) i veckan Växt/sällskaps akvarie

Mvh Micke Eklund
#5 - 24 mars 2003 05:28
Ok, ni menar att ni kör på från varmvattnet mao? Hur är det då med utfällda metallpartiklar? De stör inte firrarna?
(det fälls ju alltid ut från kopparrören, oavsett om de är nya eller gamla, mer eller mindre)
#6 - 30 mars 2003 20:13
Hej!

Kopparpartiklarna från rören spolas ganska snabbt ut när man öppnar en kran. Det är när vattnet står stilla i koppar som koppar fälls ut i större mängd. Frågan är snarare om du har koppar i varmvattenberedaren för där värms vattnet och står och väntar på att bli förbrukat. Somliga beredare är av koppar, andra emaljerade och vissa rostfria.

Urban
#7 - 30 mars 2003 21:11
Vill man vara säker finns test för koppar att köpa.

I Kramfors är det ljust och vackert

Annons