Vattenbyte

#1 - 17 november 2007 16:24
Startade ett 60-lit kar i augusti och tack vare alla fantastiska inlägg jag läst här så har allt gått utan problem. Undrar dock lite över detta med vattenbyte. Jag byter ut en hink ca 12 liter varje vecka., men måste man använda hävert? Vattnet blir så grumligt efteråt.
#2 - 17 november 2007 16:31
Det är att du byter som är viktigt, inte hur du byter. Så byt vatten hur du vill, bara du gör det. :)
#3 - 17 november 2007 16:51
EricaM skrev:
Startade ett 60-lit kar i augusti och tack vare alla fantastiska inlägg jag läst här så har allt gått utan problem. Undrar dock lite över detta med vattenbyte. Jag byter ut en hink ca 12 liter varje vecka., men måste man använda hävert? Vattnet blir så grumligt efteråt.

Vi brukar använda hävert när vi kör mindre vattenbyten, det är hur smidigt som helst!
Skrapar du med "tratten" i botten?

För att inte röra upp bottenmojset så håll den en bit ovanför botten så brukar det bli bra!
#4 - 17 november 2007 23:09
EricaM skrev:
måste man använda hävert? Vattnet blir så grumligt efteråt.
självklart inte! bara du får ur vattnet ur karet, på vilket sätt bestämmer du men hävert är nog nog det enklaste! om det blir grumligt beror det nog mer på hur du fyller på akvariet igen!
#5 - 17 november 2007 23:12
Kanske prova med en djuptallrik som du ställer på botten och siktar i när du häller i vatten. Väl avsköljd innan så inga rester av diskmedel förstås
#6 - 17 november 2007 23:20
se det som botten får en liten genomgång istället!
#7 - 17 november 2007 23:29
vattenbyte

OK! Tack för alla råd. Ska försöka det där med tallrik nästa gång.
#8 - 17 november 2007 23:29
Ska man se det som en genomgång ska man köra ner häverten i gruset. Sen suga tills det inte är grumligt vatten som sugs upp på det stället och flytta en bit. Man behöver ju inte suga igenom hela botten utan olika platser och lite då och då.

Annons