Vattenbyte.

#1 - 29 april 2007 16:47
Ska göra vattenbyte ny ikväll. Jag alltid kokat upp en del av vattnet och blandat med kallt direkt från kranen för att få rätt temperatur.
Nu undrar jag om detta är överkurs? Har läst att folk tar lagom varmt direkt från kranen. Tänker bara att det kan finna en del bakterier i halvljummet vatten. Är jag helt fel på de?
Tacksam för snabbt svar!

Agnez[:-128]
#2 - 29 april 2007 17:04
hej!!

skulle inte tro att du behöver det

jag gör det aldrig, tar alltid ljummet vatten direkt från kranen, och mina fiskar mår prima!

lycka till

Kristoffer
#3 - 29 april 2007 17:26
Agnez skrev:
Ska göra vattenbyte ny ikväll. Jag alltid kokat upp en del av vattnet och blandat med kallt direkt från kranen för att få rätt temperatur.

Nu undrar jag om detta är överkurs? Har läst att folk tar lagom varmt direkt från kranen. Tänker bara att det kan finna en del bakterier i halvljummet vatten. Är jag helt fel på de?

Tacksam för snabbt svar!

Agnez[:-128]
jag brukar ta vatten som är lite kallare är akvarievattnet, det varma vattnet har ju stått ett tag i varmvattencistern och finns risk för utfällning av bla koppar men enligt lag så ska vattnet hålla så pass hög temperatur att bakterier inte kan överleva...
#4 - 29 april 2007 17:29
Jag tar bara kallt vatten och låtar det stå nån dag, i naturen regnar det ju också....
#5 - 29 april 2007 19:08
Jag när jag var som försiktigast tog jag kokande vatten och blandade med vatten som stått ett par dar.

Tar numer lagom temp från kranen och tillsätter Biotopol!
#6 - 29 april 2007 19:11
jag tar något kallare än den tempen jag har i mina kar
#7 - 29 april 2007 19:15
Jag blandar kokat vatten med kallvatten från kranen, det kanske inte är SÅ nödvändigt, men om man inte har så stora akvarier så tkr jag det är värt det.
#8 - 29 april 2007 19:26
jag tar bara kallare än akvarievattnet direkt från kranen. inget fel på fiskarna än sålänge. :)
#9 - 29 april 2007 19:35
gör som dom flesta jag med,ta något kallare än vattnet i karet.
#10 - 29 april 2007 19:39
Direkt från kranen via slang och några grader kallare än i karen, jag skulle dock inte göra så om tex varmvattenberedaren är nybytt eller det dragits nya kopparrör i huset, då blev det kallt vatten istället.

Men hade jag tex bara ett litet akvarium skulle jag nog spola upp kallvatten i vattenkannor kvällen före och låta det stå och luftas/värmas över natten.
#11 - 30 april 2007 14:03
Tack allihopa för era svar.
Tog ljummet direkt från kranen och det verkade funka fint.

Agnez
#12 - 30 april 2007 14:23
Har hørt att det kan finnas otrevliga bakterier i varmt kranvatten, dærfør anvænder jag det inte til akvarier.
#13 - 30 april 2007 20:37
Som sagt tidigare så ska det vara så hög temperatur i varmvattnet så inte bakterier kan överleva, så det lär inte vara några problem. Sen är det inte så stor skillnad på jonhalten i kall o varmvatten, framförallt inte i hus som har stått ett tag.

Annons