Vattenbyte?

#1 - 14 februari 2007 20:51
Jag har tidigare trott att ett akvarium i bra balans som inte blir grönt lr fult inte behöver vattenbyte mer än kanske var 3:e månad för att inte störa balansen.. Är detta fel?

Tillägger att jag menar delvattenbyte ca 30%
#2 - 14 februari 2007 21:01
jepp, det är fel.

delvattenbyte på 30% bör du göra varje vecka.
#3 - 14 februari 2007 21:02
Du minskar risken för problem om du byter vatten oftare. Varannan vecka brukar väl funkar för de flesta. Jag byter varje men det är för att jag har malawi och inte några växter.
#4 - 14 februari 2007 21:08
Det är möjligt att vissa problem med fiskar kanske kan undvikas med stora vattenbyten ofta. Men om det handlar om att skapa balans är det förkastligt. Att dränera sitt akvarium på det sättet sveper undan alla möjligheter till att ha någorlunda friska växter. För det är väl det du menar Queen xiter? Med balans ....Menar du balansen mellan fiskar och växter?
MVH
Magnus
#5 - 14 februari 2007 21:09
sant. jag har också malawis och växter...glömde nämna det ;-)

edit: inga växter ska de va.
#6 - 14 februari 2007 21:10
Oki, men om de funkar bra ändå? Just nu har jag bara halva karet fullt pga vita prick, men ska nog byta lite vatten oftare sen. Men jag har bara haft dåliga erfarenheter av vattenbyten som vart för ofta. Har haft flera större akvarium varav ett på 720 l o de bytte ja vatten väldigt sällan o de funkade fin fint. Det ja har nu funkar oxå väldigt bra, behöver köpa mer växter bara för jag gallrade häromdagen..
#7 - 14 februari 2007 21:12
Menar balansen som är när de blir som ett eget eko system o man inte begöver lägga sig i det, gör man de sabbar man ju balansen. Det är den uppfattningen jag fått. Men fram tills jag hitta zoopet nyss har jag vart självlärd då ingen mer än jag är intresserad av akvarium. :)
#8 - 15 februari 2007 08:57
Tjenare,

Om du har väldigt mycket växter, snabbväxande sådana, och grymt med filtrering så kan det fungera bra att byta vatten var 3:e månad eller ännu mer sällan (finns kar som man itne behöver byta vatten på alls). Detta blir ett ekosystem med balans.

Men har du ett fiskakvarie med lite växter och normal filtrering så är var 3:e månad toksällan (detta blir inget balanserat ekosystem)... en gång varannan vecka är på gränsen. En gång i veckan är lagom (oftast). Byt 30% vatten var tredje vecka. Se till att ha rätt vattenvärden när du byter (har bytt). Som rätt temp, rätt kh/ph. Pyttsa i vattenberedningskultur om det behövs. Jag lovar att du inte kommer ha några problem med vattenbyten om du följer detta...

Det är skillnad på att något fungerar, och att något fungerar bra. Fiskar kan överleva ganska bra i många olika vattenvärden... Men trivs de?
#9 - 15 februari 2007 10:27
Ju mer växter du har desto mer sällan behöver du göra vattenbyte

Med optimerad filtrering osv kan du faktiskt klara dig utan vattenbyte var 3:e mån men det är svårt o få en sådan "ballans" så du kan göra så

Samt dina fiskar måste nog vänjas in med det.
#10 - 15 februari 2007 11:45
Okay, ska testa o byta oftare o se om de blir nånting som blir bättre än va de redan är.. Tack för svaren..
#11 - 15 februari 2007 14:07
Sen jag började göda hårdare och ge tusan i vattenbyten så fungerar allt klockrent. (jaja, jag slammar väl ut 10 liter i månaden i 200 burken, men inte mer) Växterna frodas och jag har inga problem med alger. Fiskarna lever livet lika glatt. Man behöver inte göra vattenbyten till en religon, tycker att det är klart över reklamerat.
Tackar Tropfrog för alla värdefulla tips...utan dem så hade nog mitt intresse slocknat i höstas!
#12 - 15 februari 2007 15:25
göda och inte byta vatten.... då har man satt kollissionskurs!!!
#13 - 15 februari 2007 16:47
åheim skrev:
göda och inte byta vatten.... då har man satt kollissionskurs!!!

Ska bli ntressant att se hur den kollissionen utvecklar sig.:D
Har man koll på vattnet och sina växter så tror jag inget behöver hända.
#14 - 15 februari 2007 18:00
Vattenbyte minskar mängden sjukdomsframkallande bakterier och parasiter och tillför mineraler, "salter" m.m.
#15 - 15 februari 2007 18:08
Kramfors skrev:
Vattenbyte minskar mängden sjukdomsframkallande bakterier och parasiter och tillför mineraler, "salter" m.m.

-Och det har du belägg för?:)
Jag ser fram emot en redogörelse som är av egen praktisk erfarenhet och inte ett hänvisande till diverse länkar.
#16 - 15 februari 2007 20:32
Svante: det är jordens skapare som satte dessa regler och ingen här på zoopet;)
#17 - 15 februari 2007 20:33
åheim skrev:
Svante: det är jordens skapare som satte dem reglerna och ingen här på zoopet;)

Word!
#18 - 15 februari 2007 20:54
-Och det har du belägg för?:)

Jag ser fram emot en redogörelse som är av egen praktisk erfarenhet och inte ett hänvisande till diverse länkar.

Jag har praktisk erfarenhet, har aldrig haft sjuka fiskar med ett undantag en fisk fick cancertumörer.
#19 - 15 februari 2007 20:56
åheim skrev:
Svante: det är jordens skapare som satte dessa regler och ingen här på zoopet;)

Underbart enkelt sätt att fly från sina påståenden. Jag kunde inte sagt det bättre själv....men samvetet sviktade.
#20 - 15 februari 2007 21:46
Oj då :) Hettar till lite här.. Men jag blev glad för o höra att nån delar min vision om att man inte behöver byta vatten så ofta..
#21 - 16 februari 2007 07:25
Oj då :) Hettar till lite här.. Men jag blev glad för o höra att nån delar min vision om att man inte behöver byta vatten så ofta..

Det finns nog ett fåtal som gör det :)
#22 - 16 februari 2007 12:08
Ja mycket vatten har flutit genom våra akvarier sen den förste akvaristen började fundera på om det var dags att byta vatten. :)

Mvh
Mattias
#23 - 17 februari 2007 22:58
Våga exprimentera! Det är en dogm att man ska byta vatten stup i kvarten. Jag slammar upp tio liter i min 200 burk en gång i månaden. Försöker hålle nitratet på 15 pppm around. Skaffa ett fokus på växter och era fiskar kommer att trivas. Mindre alger och vackrare akvarie.

Mer nitrat åt akvariet!
#24 - 18 februari 2007 07:32
Har du få fiskar?
#25 - 18 februari 2007 16:47
För mig är det främst den ekologiska balansen och akvariets miljö som styr vattenbyten. I mitt nuvarande akvarium har jag så mycket växter som möjligt men också en hel del fiskar får plats där i grönskan. Jag har endast ett litet innerfilter som cirkulerar vattnet sakta. Jag brukar byta allt mellan 5-30 % av vattnet var 7-21 dag. Det liksom känns och syns hur ofta och hur mycket vatten som ska bytas.

Mvh
Mattias
#26 - 18 februari 2007 20:00
Kramfors skrev:
Har du få fiskar?

Mycket fisk och mycket växter. Inga alger som stör.
Har tuffat på med denna regimen ett halvår nu och jag kommer höja nitratnivån gradvis.
#27 - 18 februari 2007 20:14
Skaffa ett fokus på växter och era fiskar kommer att trivas. Mindre alger och vackrare akvarie.

Nja, nu tycker väl inte jag att du skall bestämma vad alla skall ha för fokus för sin akvariehobby. I mitt mbunakar vill jag inte ha mycket växter eftersom jag inte tycker att det passar in till exempel.

Dock kan jag hålla med dig om att det kan vara intressant att mäta nitratvärdet och för att se hur man ligger. Men att få ner nitratet är ju inte enda anledningen att byta vatten.
#28 - 20 februari 2007 23:31
Mycket bra svar.
Jag generaliserar inte...vill man leva livet med många vattenbyten så får man.
-Det fungerar också. Men om man tar det ett steg vidare och sätter fokuset på växterna...så visar det sig lustigt nog att fiskarna fungerar mycket bättre...även mbuna. (Å andra sidan så får man ju stampa ihjäl dem om så krävs)
Långås skrev:
Nja, nu tycker väl inte jag att du skall bestämma vad alla skall ha för fokus för sin akvariehobby. I mitt mbunakar vill jag inte ha mycket växter eftersom jag inte tycker att det passar in till exempel.

Dock kan jag hålla med dig om att det kan vara intressant att mäta nitratvärdet och för att se hur man ligger. Men att få ner nitratet är ju inte enda anledningen att byta vatten.
#29 - 21 februari 2007 22:36
Jag startade ett liknande ämne för ett par månader sedan och fick bl.a. en mycket bra förklaring av det här av Kjell Fohrman. Klistrar in det här och länken till den tråden.

Länk:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97387

Citat:

"Jag håller inte alls med och menar precis tvärtom att tätare vattenbyten ger stabilare värden.

Det viktigaste för fiskarna är utan tvekan att man har stabila värden i akvariet (speciellt viktigt är pH). Vattenbyten gör också att risken för nitrit minskar.
Hur ofta man skall byta vatten är beroende av många faktorer som t.ex. hur mycket mat man lägger ner i akvariet, hur bra biologiskt filter man har, hur mycket växter man har i akvariet, vilka växter man har, samt vilken buffringsförmåga kranvattnet som man använder har.

En hög buffringsförmåga gör att man kan dra ut lite längre mellan vattenbytena. En hög buffringsförmåga gör att vattnets pH-värde inte faller så snabbt som om man har ett lågt. Tyvärr är det dock som så i ca 70-80% av Sverige så är vattnets buffringsförmåga låg (dvs har ett KH på 3 eller där under). Struntar man i vattenbytena om man har ett lågt KH så kan pH-värdet sjunka väldigt mycket (från kanske 8 ner till 6) men detta klarar fiskarna rätt bra eftersom det sker en långsam tillvänjning - däremot så är risken stor att det blir en katastrof när man sedan till slut ändå genomför ett vattenbyte och PH snabbt rusar i höjden.
Så täta regelbundna vattenbyten ger ett betydligt stabilare vattenvärde
och det är därför som
Citat:
Alla akvarister här med lite erfarenhet i bagaget verkar byta vatten ca 1 g/vecka
Växter då - ovan skriver någon att man skall byta vatten oftare om man har mycket växter i akvariet - normalregeln är faktiskt precis tvärt om.
I normalfallet tar nämligen växterna upp överskottsprodukterna (kväve och fosfor - (t.ex. från fiskarnas avföring) i akvariet och använder dem som näring för att växa - detta är bra för växterna och gör dessutom att risken för pH-fall enligt ovan minskar i akvariet. Har man inga växter i akvariet (som tar hand om en del kväve och fosfor) behöver man därför byta vatten oftare än om man har ett akvarium med mycket växter (speciellt snabbväxande arter).
Varför en del växtakvarister ändå rekommenderar stora vattenbyten är sannolikt beroende av att de tillför en massa extra gödning i akvariet genom olika preparat och då är de ju inte beroende av den naturliga gödning som redan finns i akvariet

Men grunden är i alla fall
1/ Tätare vattenbyten ger ett stabilare vatten vilket är bra för fiskarna
2/ Mycket växter i akvariet minskar något behovet av vattenbyte

För ytterligare info läs Zoopetavdelningen "Akvarievatten" http://www.zoopet.com/index.php?opti...=117&Itemid=88
Senast redigerad av Kjell Fohrman den 2006-12-28 klockan 08:57. "

Annons