Jag har tidigare trott att ett akvarium i bra balans som inte blir grönt lr fult inte behöver vattenbyte mer än kanske var 3:e månad för att inte störa balansen.. Är detta fel?
Tillägger att jag menar delvattenbyte ca 30%
åheim skrev:göda och inte byta vatten.... då har man satt kollissionskurs!!!
Kramfors skrev:Vattenbyte minskar mängden sjukdomsframkallande bakterier och parasiter och tillför mineraler, "salter" m.m.
Svante Lundqvist skrev:-Och det har du belägg för?:)
Jag ser fram emot en redogörelse som är av egen praktisk erfarenhet och inte ett hänvisande till diverse länkar.
åheim skrev:Svante: det är jordens skapare som satte dessa regler och ingen här på zoopet;)
Queen_xiter skrev:Oj då :) Hettar till lite här.. Men jag blev glad för o höra att nån delar min vision om att man inte behöver byta vatten så ofta..
Kramfors skrev:Har du få fiskar?
Svante Lundqvist skrev:Skaffa ett fokus på växter och era fiskar kommer att trivas. Mindre alger och vackrare akvarie.
Långås skrev:Nja, nu tycker väl inte jag att du skall bestämma vad alla skall ha för fokus för sin akvariehobby. I mitt mbunakar vill jag inte ha mycket växter eftersom jag inte tycker att det passar in till exempel.
Dock kan jag hålla med dig om att det kan vara intressant att mäta nitratvärdet och för att se hur man ligger. Men att få ner nitratet är ju inte enda anledningen att byta vatten.