TYcker det är helt med de låsta ståndpunkter som presenteras när frågor som denna diskuteras.
Det slås fast att antingen
så skall man alltid använda vattenpreparat
eller så är det bluff och man behöver aldrig använda dem.
Ingen av dessa synpunkter kan gälla generellt.
Så här skriver vi på zoopet
"Vattenberedningspreparat tar bort klor och vissa metaller ur kranvattnet och skyddar också fiskarnas slemhinnor. Man bör alltid använda vattenberedningspreparat när man startar ett akvarium och när man gör ett mycket stort vattenbyte. Vid normala delvattenbyten är det däremot i regel inte nödvändigt att använda något vattenberedningspreparat."
Lägg märke till orden "bör" och "i regel inte". Detta är i och för sig ett sätt att helgardera sig, men det måste man eftersom man alltid skall ta hänsyn till de faktiska omständigheterna och de varierar.
Det är rätt länge sedan nu som jag hade affär, men i regel rekommenderade jag kunderna att inte använda vattenpreparat vid vattenbyten. På en del orter var det dock helt omöjligt att hålla akvariefisk om man inte tillsatte vattenpreparat vid vattenbyten. Detta gällde i hög grad de som hade egna brunnar som Rickard skriver, men även på vissa ställen med kommunalt vatten.
På senare år har också vissa kommuner börjat tillsätta ammoniunsulfat i sitt vatten och där är det nödvändigt med vattenpreparat.
Detta var en massa om och men, men man måste faktiskt utgå från sitt eget vatten och inte efter vad någon experttyckare slår fast utifrån sitt vatten.
Även om de flesta normalt har ett vatten där inte vattenpreparat behövs, så kan det faktiskt då och då hända saker som kan göra att det behövs. Framförallt om vattenledningsverket får för sig att rengöra sina ledningar, om man då har otur och just då gör ett väldigt stort vattenbyte kan det faktiskt gå åt skogen.
Detta har hänt mig 3 ggr under de närmare 30 år jag hållit på med fisk. Det har i dessa fall dött fisk för väldigt mycket pengar, men det hela berodde på 2 faktorer.
50% vattenbyte kombinerat med att vattenverket rengjort sina ledningar. Om det hade gått bättre om jag använt vattenpreparat, vet jag inte.
Däremot använder jag i regel (vet också att vissa grossister gör så) vattenpreparat vid transporter och det minskar helt klart dödligheten vid transporter. Med vattenpreparat menar jag t.ex. Aqua Safe och Duplagan, inte s.k. bakteriekulturer.
Till ursprungsfrågan.
Normalt (nu var vi där igen) kan man mycket väl använda vanligt tempererat vatten och fylla på direkt i akvariet, utan att låta det stå och lufta ut under natten.
Innehåller kranvattnet mycket klor ser man till att vattnet piskar ner i akvariet så att det luftas ut (funkar inte med ammoniumsulfat).
Extra försiktig skall man vara om fastigheten nyligen bytt ledningssystem, detta gäller speciellt om man har fiskar som är känsliga mot koppar.
Jag tvingades faktiskt flytta en hel odling med 200 akvarier en gång just pga detta.
Sammanfattningsvis då:
1/ I regel kan man använda vanligt tempererat kranvatten vid vattenbytena, var dock uppmärksam på koppar enligt ovan.
2/ I regel behöver man inte använda vattenpreparat vid normala vattenbyten (regelbundna ej alltför stora).
3/ Det finns ingen regel utan undantag, var uppmärksam.
Akvaristiska hälsningar
Kjell