Vattenbyte

#1 - 15 augusti 2006 17:35
Pga att jag har så pass tåliga fiskar (vildformguppy, endlers, pakistanbotier och palettciklider) så blir det lätt att jag slarvar med vattenbyten. Ibland kan det gå 2-4 månader innan jag byter, möjligtvis kanske jag fyller på den mängd som avdunstat. Nu märker jag att vissa hanar i endlersburken (100 l) blir extremt små.
Kan det finnas ett samband?
Hur ofta och hur mycket bör jag byta?:confused:
#2 - 15 augusti 2006 18:12
Tillväxten blir dålig när fiskarna måste prioritera att överleva i stället för att utvecklas normalt.
#3 - 15 augusti 2006 19:15
E rätt korkat att slarva så länge med vattenbytena bara för man har tåliga fiskar.
Kanske är därför som guppyhanarna blir små med andra ord.
Det tar mig max en timme var 5:e dag att göra mina vattenbyten på 4 akvarie på mellan 125 till 540 liter.
Tänk på det :)
#4 - 15 augusti 2006 19:17
Måhända kan min usla vattenbytesfrekvens vara en förklaring.
Det märkliga är bara att andra blir riktigt välvuxna och kraftiga.

Ska nog se till att skärpa mig på den punkten.[:o]
#5 - 15 augusti 2006 21:40
Inavel annars kanske ?
#6 - 15 augusti 2006 23:13
Som Drd skriver vattenbyte tar inte lång tid och om man nu ändå har fiskar och vill få fram sådana för försäljning så är det bra med kvalitet inte bara på fisken utan även karet de simmar i, om inte för sig själv så åtminstånde för simmande fisken.

Felet med dina hannar kan mycket väl ha med vatten kvaliteten att göra och som Drd säger Inavel, man måste byta sina avels fiskar lite då och då, man tar in nya avels fiskar helst från olika ställen så man inte använder sig av samma syskon ibland får man göra det där lilla extra men det är det värt....

Mina honor av guppy kommer från Åhus och hannarna från Åled...och de är ganska nya bekanta med varandra så de får gå ett tag i hop nu tills jag köper ngra nya förmodligen blir det ett inköp i Lomma av honor och hannar vet jag inte ännu kanske dycker upp ngt här på zoopet eller ngn annanstans..

Lycka till..
#7 - 16 augusti 2006 05:00
Jag har också varit inne på att det kan vara inavel. Själv har haft dessa endlers i drygt ett år och då var de 5 st vuxna fiskar. Hur dessa fiskar släktskap ser ut kan jag bara spekulera i... men det är ju inte otroligt att de var nära släkt och kanske redan inavlade.
De har nu blivit så pass många att jag har denna population i två 100 liters burkar. Jag ser dessa ynkliga dvärgar i båda.
I mitt 200 liters akvarium har jag vildguppy från Trinidad och där syns inget av någon dvärgväxt, utan de är alla välvuxna och kraftiga.
Övriga firrar mår bra.

Annons