vattenbyte...

#1 - 3 januari 2006 14:17
Eftersom jag bytar vatten, 50% i veckan för växternas skull, så har jag tänkt på att köpa ett vattenbytessystem men jag funderar på en sak. Om man bytar slangen som går till akvariets utblås från ytterfiltret mot en längre slang som går till en vask och sätter i gång ytterfiltret igen. Då får man ju bytat vatten! Detta kan man kanske göra varannan vecka då man inte suger upp skit från botten... Eller detta funkar kanske inte? Om det skulle funka så skulle det vara mycket bekvämt...:)
#2 - 3 januari 2006 14:25
Fungerar utmärkt. Slang kopplas för tömning, flyttas för påfyllning, och rullas ihopa i väntan på nästa gång den ska användas...
B!
#3 - 3 januari 2006 14:28
[quote=Mr B]Fungerar utmärkt. Slang kopplas för tömning, flyttas för påfyllning, och rullas ihopa i väntan på nästa gång den ska användas...
B![/quote]

Skitbra! Ja jag hade tänkt komma till om man kunde göra lika dant med påfyllningen efter att någon hade svarat för jag var mest tveksam för det...

Tack så mycket Mr B!
#4 - 3 januari 2006 17:04
Jag tankar påfylningsvatten i köksvasken, tempererar efter en sprit termometer till vad ut vattnet var, och tankar i. Sommartid brukar jag sikta lägre i temp, men på ett ungefär i alla fall. Fördelen är att man får vädrat ur gaser, och syresatt vattnet om man har dåligt syresatt vatten i kranen. nakdelen är att ett ytterfilter kan pumpa fortare än vad kranen hinner fylla på i vasken. Vad du än gör, koppla inte en slangkoppling på kranen, och tryck vatten genom filtret, nånstans kommer det att springa läck, förr eller senare.. inte ett dugg kul, skulle jag tro.

B!
#5 - 3 januari 2006 17:37
Men jag är lite orolig för att ha vatten i köksvasken... det kanske är nåt skit där som gör vattnet smutsigt eller nåt sånt. Jag vet att det låter lte konstigt men jag har vattnet i en hink i vasken! Det ger ju ändå samma effekt...
#6 - 3 januari 2006 20:10
Um... diskar du i den vasken, eller du diskar i hinken med? du kan självklart använda en hink, det torde inte göra verken till, eller från, jag nyttjar vasken, det underlättar.

B!

Annons