vattenbyte

#1 - 24 maj 2005 17:20
en dum fråga kanske:

Jag menar på att dom sade i djuraffären att man skulle byta ut allt vatten en gång om året. Har jag hört fel?
#2 - 24 maj 2005 17:32
Hej

Ja dom svamlar nog....Byta allt vatten är att utmana ödet.Det som kommer att hända är att det blir nitrit med döda/sjuka fiskar som följd.Om man nu av någon anledning måste tömma så är rådet att spara så mycket vatten man kan.Sen ser man till att filtret kan vara igång i det sparade vattnet under tiden man håller på.Sen gäller fasta för fiskarna under några dagar och sen efter det försiktig matning.
Fredrik
#3 - 24 maj 2005 17:35
Gäller det samma teori efter ett generellt vattenbyte? dvs att man skall strunta i att mata någon dag? ser att mina och sukito's fiskar passar på att äta växterna nu så mat får de ju ändå menar jag :)
#4 - 24 maj 2005 23:03
vattenbyte beror ju lite på vilken typ av akvarie man kör.

läste om en som hade 1 tum jord och 1 tum grus i ett akvarie och han gjorde aldrig några vattenbyten för då skulle för mycke näring försvinna men han hade balans i karet så de va inga problem.

själv byter jag 50% i veckan
#5 - 25 maj 2005 06:13
vattenbyte

Hur ofta ska man göra vattenbyte på ett 540 L och hur mycket i så fall per vattenbyte
#6 - 25 maj 2005 06:52
Det beror på hur mycket fiskar och växter du har, samt på hur mycket dun matar. Själv tycker jag att mätning sparar en massa onödigt jobb, då byter man bara när man vet att det behövs. Dessutom slipper man cyano och annat skit som hör ihop med för många vattenbyten.
MVH
Magnus
#7 - 25 maj 2005 10:21
[QUOTE=Tropfrog]Dessutom slipper man cyano och annat skit som hör ihop med för många vattenbyten.[/QUOTE]

Cyano har jag aldrig lyckats få ;)
läste för ett tag sen att större akvarier bruka kunna klara sej bättre än små akvarier då det är lättare å få balans.
sen har stora akvarier oftast rätt bra rening medans som det 37L jag har finns inte mycke å välja på
#8 - 25 maj 2005 13:53
[QUOTE=Tropfrog]Det beror på hur mycket fiskar och växter du har, samt på hur mycket dun matar. Själv tycker jag att mätning sparar en massa onödigt jobb, då byter man bara när man vet att det behövs. Dessutom slipper man cyano och annat skit som hör ihop med för många vattenbyten.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Då måste jag bara fråga vad det är du mäter? Är det nitrit eller nitrat? Tänkte det kunde vara en bra fråga att besvara *ler* så att man vet vad det är du mäter... kan vara bra att veta för de som är nya inom området..
#9 - 25 maj 2005 14:26
Jag mäter antingen nitrat eller fosfat, det beror lite på vad man har för fiskar vilket som når gränsvärdena först.
Mycket proteinkrävande fiskar: nitrat
Övriga: fosfat.
MVH
Magnus

Annons