Vattenbyte

#1 - 27 mars 2005 19:32
När jag gör vattenbyte så använder jag Aqutan och Morena. De mått som står angivna på flaskorna (5ml/20l), gäller de för hela vattenmängden i akvariet eller enbart den mängd vatten som jag byter ut??
#2 - 27 mars 2005 20:02
Teoretiskt borde det gälla den utbytta vatenmängden, men jag förstår inte varför man skulle använda vattenberedningsmedel, om man inte har direkt dåligt lämpat vatten till at börja med, i sånna fall bör man för övrigt inte fylla baljan först, och tillsätta medel efteråt, utan blanda dem separat, i en extra tunna.

Personligen har jag aldrig använt vattenberedningsmedel, vattnet här är utmärkt.
B!
#3 - 27 mars 2005 21:20
har man fjärrvärme så är vattenberedningsmedel inte helt fel då fjärrvärmen förstör varmvattnet.
bl.a så löser koppar ut sej i vattnet.
#4 - 27 mars 2005 21:47
Varför skulle fjärrvärmen vara sämre än andra värmekällor till varmvatten?
#5 - 27 mars 2005 21:50
Förstår inte heller vad fjärvärme har med saken att göra.
Mer eller mindre alla har ju fjärrvärme.
#6 - 27 mars 2005 22:23
specifikt kan jag inte svara utan det är vad fastighetskötaren har sagt och kan tänka mej att det kan stämma.
#7 - 28 mars 2005 07:32
Vad jag har förstått så ger Aqutan skydd mot fiskarnas slemhinnor som kan ta skada vid transport och även ha en lugnande effekt vid inkoppningen.
#8 - 28 mars 2005 08:11
"har man fjärrvärme så är vattenberedningsmedel inte helt fel då fjärrvärmen förstör varmvattnet.
bl.a så löser koppar ut sej i vattnet."

Hade jag funderingar om huruvida det fanns koppar i vattnet skulle jag skaffa ett koppartest, och inte gissa eller tro.
#9 - 30 mars 2005 15:22
[QUOTE=soldiermicke]När jag gör vattenbyte så använder jag Aqutan och Morena. De mått som står angivna på flaskorna (5ml/20l), gäller de för hela vattenmängden i akvariet eller enbart den mängd vatten som jag byter ut??[/QUOTE]

Första gången du fyller på akvariet gäller det förstås hela vattenmängden. Vid vattenbyte bara den mängd nytt vatten.

Aqutan är till för att omvandla kranvattnet till lämpligt akvarievatten. På en del orter innehåller kranvattnet chloramin (klor som inte går att lufta ur vattnet) och kan även innehålla andra ämnen som är skadliga för fiskarna. Aqutan neutraliserar dessa ämnen.

Sera Morena gör vattnet likt det mjuka, något te-färgat vattnet från regnskogen.

Annons