vattenbyte

#1 - 17 juli 2004 22:08
Kan jag använda en zinkkanna när jag fyller på det nya vattnet? Den har "rostat" lite i botten, men vattnet kommer ju bara att vara i kannan i max 30 sekunder. Tänkte slippa röra till i gruset denna gången. Jag brukar annars bara hälla direkt ur hinken. Plastkannan har jag haft växtgödning i så den vågar jag inte ta.

Gärna snabba svar, om ni har några. ;) Står här med vattnet i högsta hugg.
#2 - 17 juli 2004 22:32
Nja, jag är en fegis och hade inte använt kannan. En ny 10-liters plastkanna kostar inte många kronor.
Byter du vatten mitt i natten? ;O)
#3 - 17 juli 2004 22:42
Jag var oxå feg. Jag hällde med hinken som vanligt. Sist jag var på IKEA stod jag med en plastkanna i handen, men eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken färg jag ville ha så köpte jag ingen alls.[:-5]

Brukar man inte byta vatten mitt i natten menar du?[;)]
#4 - 17 juli 2004 23:11
Klart man gör det.. gjorde det precis med...
#5 - 17 juli 2004 23:20
En till vattenbytandenattuggla ;O)
Jag klarade av bytet hos mupparna (ancistruskullen) före midnatt.
#6 - 17 juli 2004 23:22
Ursprungligen skickat av mam

Jag var oxå feg. Jag hällde med hinken som vanligt. Sist jag var på IKEA stod jag med en plastkanna i handen, men eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken färg jag ville ha så köpte jag ingen alls.[:-5]

Brukar man inte byta vatten mitt i natten menar du?[;)]

*fniss* tror inte färgen spelar någon roll, går bra vilket som. Jag kör grön med svart stril just nu. [8D]
Jodå, det är fler än du som gör. Jag hann byta före midnatt som sagt.
#7 - 17 juli 2004 23:33
Jag kom idag på att färgen har betydelse. Köpte en jättesnygg mörkgrön hink. Sen skulle jag byta vatten hos lite yngel. Hävde ur vatten i hinken och hade jättesvårt att se hur många liter jag tappat ur på skalan på insidan av hinken. Det var ännu svårare att se när jag fyllde upp vatten i den. Visst, det är en småsak som jag vänjer mig vid, men vitt är nog bäst ändå. Lättare att se om det slinker med något yngel också ;-)
#8 - 17 juli 2004 23:39
Ursprungligen skickat av Sonja

Jag kom idag på att färgen har betydelse. Köpte en jättesnygg mörkgrön hink. Sen skulle jag byta vatten hos lite yngel. Hävde ur vatten i hinken och hade jättesvårt att se hur många liter jag tappat ur på skalan på insidan av hinken. Det var ännu svårare att se när jag fyllde upp vatten i den. Visst, det är en småsak som jag vänjer mig vid, men vitt är nog bäst ändå. Lättare att se om det slinker med något yngel också ;-)

Där sa du nåt![:-17]

Kom just på att jag kanske ska hälla i det där medlet för växterna jag köpte igår... Hm, ska man bara hälla det rätt i, eller bör man späda det först kanske?
#9 - 17 juli 2004 23:46
När jag häller i något, som gödning, så gör jag det i samband med vattenbyte. Tappar ur vatten, häller i gödning och fyller upp med nytt vatten. Då borde det väl blandas ut bra tror jag. Annars kan man förstås späda med lite akvarievatten eller hälla i lite sakta precis vid pumpens utblås så det sprids bra.
#10 - 17 juli 2004 23:52
Jag har även kommit på en nackdel med vit hink. Om man har i något som färgar starkt i akvariet, t ex methylenblått mot mögel på rom, så blir hinken garanterat blå på insidan om man gör vattenbyte med hjälp av den efter behandlingen.
#11 - 18 juli 2004 00:11
Kanske ska man ha en kanna av glas istället då? En stor hink vatten som man öser ur med glaskanna... Att jag inte kom på det för två timmar sen. [:-56]
#12 - 18 juli 2004 01:24
Varför använda vattenkanna eller hink?
Skaffa en vattenslang och en koppling som passar på vatten kranen istället mycket enklare.
#13 - 18 juli 2004 01:48
Eller varför inte en 12 volts vattenpump (dränkbar sådan som man brukar ha i husvagnar eller båtar) kopplat till en batterieliminator på 12 Volt. Gärna med en vippströmbrytare, så att den är lätt att stänga av. Sedan sätter man en slang till pumpen. Sätt pumpen i vattendunken och stick slangen ned i akvariumet. Sedan är det bara att slå på strömmen till pumpen. Då slipper man lyfta tynga hinkar eller slabba med vattenkannor. Stora tunga dunken står på golvet, och pumpen surrar och gör jobbet. Bara att lyfta och hälla i den sista litern som inte pumpen tar.
Jättepraktiskt.
#14 - 18 juli 2004 05:06
Slang och koppling, ja det använder jag till 375an. Men till 54orna och 128an kör jag 20-liters hink och vattenkanna. Känns lite overkill med vattenpumpar, batterieliminator, vippströmbrytare och stor dunk till små kar om man inte har en hel vägg sådana förståss. ;O) Fast då tror jag mer på automatiskt vattenbyte.
#15 - 18 juli 2004 05:09
Sonja: Min 20-litershink är svart och du har rätt när det gäller graderingen. Men yngel de syns ändå eftersom de rör på sig.
Mam: 1,5 m trädgårdsslang och din egen sugkraft duger gott och du slipper slabba med kanna. Eller lägg en 50-lapp på en slamsug från zoobutiken.
#16 - 18 juli 2004 08:00
Klara: Slamsug har jag, men den funkar dåligt att fylla karet med. Då måste ju någon hålla hinken med vatten ovanför karet. Vi testade detta en gång, men det var rätt bökigt så jag häller direkt istället.

Så länge vi håller oss till små kar tycker jag det räcker med hink och kanna. =) Men tack för alla tips.
#17 - 18 juli 2004 08:04
Nja, menade tömma med slamsugen eller trädgårdsslangbiten, inte fylla ;O)
Jag tömmer som sagt också småkaren med (slamsug till) hink och fyller med vattenkanna.
#18 - 18 juli 2004 10:37
Jag gör vattenbyten med trädgårdsslang i de lite större karen, men till yngelkaren använder jag hink och en bit akvarieslang till hävert. Yngelkaren står i en lagerhylla och har tomt på övre hyllan. Så jag ställer hinken med nytt vatten uppe och slangar ner.
Jag tycker nog det är lättare att se riktigt små yngel i en vit hink men det beror förstås på vilka yngel det är. Allt är en vanesak. Men jag skulle nog inte våga hålla på med en glaskanna över ett akvarium. Tänk om den skulle halka ur greppet och slå sönder karet.
#19 - 18 juli 2004 10:41
Äh, jag köper mig nog en till trädgårdsvattenkanna istället. Då kan man ju "duscha" i vattnet. Glaskanneidén slår jag nog bort. Ljusa idéer som kommer efter kl 01 kanske inte är så ljusa trots allt. [:D]
#20 - 18 juli 2004 11:03
Men visst är det underbart att kunna bolla konstiga ideér med likasinnade ;-) Min närmaste omgivning är helt oförstående till mina ideér. Det är suveränt att komma i kontakt med akvariefolk även kl 02 på natten :-D
#21 - 18 juli 2004 11:35
Jag trodde jag var den enda nattugglan på zoopet. [:)] Brukar ofta sitta ensam på nätterna och läsa.

Det är helt fantastiskt vad man kan lära sig på internet (fick en riktig aha-upplevelse om det häromdagen) trots zoohandlare som bara muttrar ett "äh, man ska inte tro allt man läser på internet" när man påpekar något man läst.
Tex gjorde vi första vettenbytet alldeles för sent. Enligt handlaren skulle vi vänta en månad, man skulle inte byta vatten för tidigt utan hellre vänta lite extra. Praktbotior passar utmärkt i vårt 54-literskar. "Dom blir inte större än så här hos er serru", och så visade han 5 cm mellan tummen och pekfingret. Äldsta dottern ville ha scalarer, men han tyckte vi skulle vänta tills neontetrorna vuxit till sig. men annars var det iiinga problem med scalarer i 54 liter...

Hm, då tror jag hellre det jag läser på internet.[8D]
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 18 juli 2004 11:46
Tex gjorde vi första vettenbytet alldeles för sent. Enligt handlaren skulle vi vänta en månad, man skulle inte byta vatten för tidigt utan hellre vänta lite extra.

Bara en liten kommentar.
Under årens lopp har jag säkert startat upp långt mer än 1.000 akvarier och jag har aldrig bytt vatten den första månaden.
#23 - 18 juli 2004 11:53
Ursprungligen skickat av Sonja

har du försökt med glasögon[:-67]fel smiley
#24 - 18 juli 2004 12:00
Ha, ha! ;-) Försök se nästan nykläckta regnbågsfiskyngel i en mörkgrön hink du. Jag pratar inte yngel stora som guppys ;-D
#25 - 18 juli 2004 12:06
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Tex gjorde vi första vettenbytet alldeles för sent. Enligt handlaren skulle vi vänta en månad, man skulle inte byta vatten för tidigt utan hellre vänta lite extra.

Bara en liten kommentar.
Under årens lopp har jag säkert startat upp långt mer än 1.000 akvarier och jag har aldrig bytt vatten den första månaden.
[/quote]

Då kanske jag inte behöver ha så dåligt samvete över det längre...[:-56]
#26 - 21 juli 2004 09:53
Jag bytar alltid vatten genom att slanga ut det. Knyter näven och sätter den på änden av slangen så det blir en hands avstånd sedan suger jag i mitten på den knutna näven, men det gäller att vara snabb. Sedan kan man gå och göra något annat medan vattnet töms ut, det sköter sig självt. Att tänka på är att hinken som man tömmer i måste vara lägre än vattnet man tömmer ut. Funkar perfekt, man rör inte runt i sanden och fiskarna håller sig lugnare.

[:-160]
#27 - 21 juli 2004 11:33
Man måste alltså inte suga tills man får vatten i munnen. (Vatten. Slang. Inga kul kommentarer, tack!). Jag tömmer med slang + vattenkanna och jag bara tar ett snabbt "andetag" i slangen och stoppar ner i kannan, så rinner det. Har aldrig fått akkvarievatten i munnen.
#28 - 21 juli 2004 13:27
Jag har en sug-grunka på städmojängen. Behöver inte stoppa den i munnen alls. [:D]

Men tack för tipsen i alla fall!
#29 - 21 juli 2004 13:50
Denna tråden är lika kul som "mossa på staven" !

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27881
#30 - 21 juli 2004 16:59
Nä, självklart får jag ALDRIG vatten i munnen (skitäckligt) men att jag sätter knytnäven i mellan är bara som säkerhet.

[xx(]
#31 - 21 juli 2004 17:50
Nystartat akvarie med första vattenbytet idag - massor av vatten i munnen trots genomskinlig slang - undrar hur detta slutar.
Startade för tre veckor sedan - har fått 7 yngel och så skall man inte mata för mycket! Snacka om ångest, än mår alla bra i alla fall!

Bra forum det här - har hjälpt oss mycket redan![:-145][:-82]
#32 - 21 juli 2004 17:57
Ursprungligen skickat av mohlin

Denna tråden är lika kul som "mossa på staven" !

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27881

Jag hade missat den här tråden. Höll på att bryta ihop fullständigt när jag läste den. Tack Mohlin för att du länkade upp den. Min kväll är räddad.
#33 - 21 juli 2004 18:41
Åhååååååå den tråden hade jag också missat och får därmed tacka för kvällens gapskratt. :D
#34 - 21 juli 2004 20:12
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Jag har undrat varför allt verkar så problematiskt med uppstart av akvarier nuförtiden - i en annan tråd anges t ex att ett nybörjarakvarium skall vara på helst 200 liter. Att 4 guppies i ett 20 liters akvarium skulle vara äventyrligt mycket. Och sedan all denna nervositet apropå nitrit/nitrat. Och sedan skall man tydligen inte göra delvattenbyten första månaden. Hör allt detta kanske ihop?

Jag har klara svårigheter att förstå att tidiga delvattenbyten skulle vara skadliga (eller är detta kanske fel uppfattat) - det strider i alla fall mot all min erfarenhet.

#35 - 21 juli 2004 20:37
Många "råd" vid uppstart av akvarium förutsätter att att det blir "rätt", att med få fiskar och lite mat då kan bakterierna öka i takt med föroreningarna.
Problemet är att få kan vänta på en naturlig uppbyggnad av nednrytningsbakterier.
I de flesta kranvatten finns nitrosomas och nitrobakter bakterien och många tänker kanske inte på att man får ingen nitrit om det inte finns nitrosomasbakterier i vattnet.
Så en naturlig följ av det är att den första veckan mäta ammonium och sedan mäta nitritvärdet.
Jag tycker att det är en fördel att från det man startar ett akvarium eller damm regelbundet mäta pH, ammonium, nitrit och efter ca 4-6 veckor även nitrat, då ser man när och hur mycket vatten man bör byta.

Annons