vattenbyte

#1 - 13 april 2004 20:30
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font size="3"></font id="size3"><font color="blue"></font id="blue">

Hej
Vi har ett litet akvarium på 18 L, har kampfiskar, 1 hane och 3 honor.
Har en fråga angående vatten. När man ska byta vatten kan man då ta kranvatten? Har hört att kranvatten inte är bra att hälla i, kan man låta det stå ett tag och sen hälla i det? Och i så fall hur länge ska man låta vattnet stå?
Har nu en skål med vatten som vi låtit stå framme idag, kan man hälla i det?
Tacksam svar.

j
#2 - 13 april 2004 20:34
beror helt på var du bor och vad du har för kranvatten, själv bor jag i bromma och använder mitt kranvatten rakt från kranen ner i akvariumet utan problem.
#3 - 13 april 2004 20:37
Det var en hel del som du villa ha svar på men jag ska försöka att svara på de flesta [:)]

Hur ofta du ska byta vatten beror på om du har filter till det eller inte. Om du inte har det så tycker jag att du ska byta en tredjedel av vattnet varje dag, detta för att du ska få ner tillräckligt med syre till fiskarna.
Det du har hört är för de som har mycket klor i vattnet. Om du har det kan du lätt ta reda på om du luktar på vattnet när det rinner ur kranen, då ska det lukta svagt av klor. Detta får du bort genom att man luftar vattnet med en syrepump med syresten som du låter gå över natten eller några timmar.
Men om du inte har klor i vattnet så kan du hälla i det med en gång om det har ungefär samma temperatur som det övriga vattnet.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor. Lycka till [;)]
#4 - 13 april 2004 20:38
Ska försöka hjälpa utan att klaga på det lilla karet :), har du pump och värmare?

Första vattenbytet ska ske efter ungefär en månad (+ - ) och ska vara på drygt 20 %, i ditt fall runt 3.5 liter. Det gäller dock att vara noggrann eftersom balansen lätt rubbas i ett sånt litet kar.
Om du har möjlighet kan du låta kranvattnet stå (gärna med värmare i) under ett dygn, då ska allt klor i vattnet ha sublimerats till gasform. Häll i det vatten du hade om karet stått så länge som det skall...

Lycka till

PS Fan ni hann före :(
#5 - 13 april 2004 20:42
Hej
Vi har pump, ej värmare. Vi har 26 grader i vattnet.

Fick även med små snäckor med växterna som bara försvann, äter kampfiskar dem?

j
#6 - 13 april 2004 20:54
Nej, kampfiskarna äter inte snäckor. Det blir bara till att plocka snäckor för fulla muggar.
#7 - 14 april 2004 07:07
Ursprungligen skickat av Morpheus

Hur ofta du ska byta vatten beror på om du har filter till det eller inte. Om du inte har det så tycker jag att du ska byta en tredjedel av vattnet varje dag, detta för att du ska få ner tillräckligt med syre till fiskarna.

Ni får ursäkta om jag har fel, men om man byter vatten varje dag så rubbas väl balansen i akvariet? och kampfiskar hör väl till labyrintfiskarna? Och vad jag vet så behöver inte dom nåot syre i vattnet eftersom dom andas vanlig luft? Dessutom så gillar väl dom surt vatten?
#8 - 14 april 2004 07:11
nejdå byter du lika mycket varje dag så kommer du ju endå att få en balans (en balans baserad på vattenbyte varje dag) Visst labyrint fiskar behöver inte så mycket syre i vattnet (dom har ju inte heller någonting emot det) dock så behöver dom som alla andra fiskar rent vatten (vilket man får genom vattenbyten).

Men håller ju med om att en en tredjedel om dagen låter lite väl i överkant, hälften i veckan kanske, eller 1/3 två gånger i veckan eller nå liknande (lite beroende på hur man sköter det) lär nog räcka (går säkerligen med mindre också om man sköter det bra)
#9 - 15 april 2004 09:24
Hello igen

Funkat bra med vattenbyte, tar lite i sänder, tack för alla svar. [:D]

[:-131]

Tycker dock det luktar mysko vattnet, vad kan det bero på? Har rensat lite växter, växer som bara den hos oss.

J

Annons